TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery

6.9.-12.9.2021

7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně je:

Akce začíná v pondělí v 16 hodin setkáním s posádkou u lodi v Nautilus maríně. Tradičně se začne nákupem potravin na plavbu v nedalekém supermarketu. Všichni jsme se sešli v určený čas 16 hodin u lodi. Do večera jsme nakoupili zásoby a uložili do lodě.

V úterý ráno proběhlo školení o bezpečnosti, záchranných prostředcích a vysvětlení manévrů v přístavu. Před polednem jsme vypluli. Ukázali jsme si jak vyčistit senzor rychlosti zevnitř lodě a použití bilge pumpy. Předpověď neslibovala moc větru, ale věřil jsem v odpolední brízu, kdy se trochu objeví vítr ze západu. Alespoň na klidné hladině byl čas vysvětlit si práci s plachtami, jejich refování a použití spinakrového pně. Ve větru o rychlosti 7 uzlů jsme v klidu procvičili pavbu na boční vítr, dále obraty proti větru a plavbu na zadní vítr.

Na slabý zadní vítr plujeme naplánovaným směrem. Konfigurací plachat na motýla včetně použití spinakrového pně ke genoe (přední plachtě) za zdánlivého bezvětří plujeme na klidné hladině rychlostí 3,5 uzle.

Jdu pročíst aktuální zprávy na Navtexu a s hrůzou zlišťuji, že jsme před chvílí vpluli do oblasti rezervované pro armádu a jejich cvičné střelby od 6. do 9. září. Měníme kurz a prcháme mimo oblast. Den postupně přechází v noc a za tmy doplouváme před malý přeplněný přístav Santa Marinella, kde na hloubce 7m spouštíme kotvu a zůstáváme přes noc.

Ráno po snídani házím do vody malou kotvu s bójí a nacvičujeme couvání s lodí k bóji. Cílem je aby si posádka osvojila chování lodi při přechodu z plavby vpřed do couvání a získali odhad i na přesné zastavení u bóje.

Než se všichni postupně vystřídali je poledne.

Vytahujeme celé plachty a vyplouváme dále na sever.

Učíme se pracovat s náměrovým kompasem a určit zda hrozí nebezpečí kolize s jinou lodí.

Panují dny se slabým větrem a při plavbě na zadní vítr používáme ke genoe spinakrový peň. Tím naší rychlost zvyšujeme přibližně o uzel.

U Civitavecchii vidíme stát velké lodě, které zde jak se zdá stojí bez pasažérů, které jim sebralo omezení souvisejíci s Covidem.

Denní plavba se mění v noční, náš cíl je zatím daleko.

Směřujeme na ostrov Giglio, kde zakotvíme na zbytek noci v zátoce z jeho západní strany. Noc je tmavá bezměsíčná a při proplouvání zátokou teprve až podle pohupujících se světel na stěžních lodí rozpoznávám, že zde kotví hodně lodí. Dlouho vybírám bezpečné místo na zakotvení. Loďě mají mezi sebou malé rozestupy. To je dáno tím, že dno se velmi rychle svažuje do hloubky a pruh s dobrou hloubkou pro kotvení je velmi úzký.

Vítr je pořád relativně slabý 7 až 10 uzlů a tak i naše denní upluté vzdálenosti jsou proti plánu kratší. To však pro účely kurzu nevadí a dnes budeme opět trénovat plavbu na plachty v různých směrech na vítr.

Začínám vysvětlovat manévr MOB (man over board), když najednou spatřím ve vodě plavat láhev. Láhev prohlašuji za cíl k záchraně poté co zahlédnu, že ukrývá patrně nějakou zprávu na srolovaném papíru.

Po několika cvičných pokusech přesně připlout k lahvi se nakonec podaří láhev malým podběrákem vytáhnout z vody.

Opravdu v lahvi je srolovaný papír převázaný provázkem.

Rozvíjíme papír a vidíme, že text je francouzky. Pořizuji fotografii textu a Petr odesílá text manželce, která nám pomůže s překladem.

Odpoledne přichází překlad zprávy:
Motto: Napraví náhoda stav věcí???
Dobrý den, Jmenuji se Murielle, je mi 50 a bydlím na jihu Francie (Azurové pobřeží). Jsem rozvedená už několik let se svou první láskou, dala jsem přednost vzdělání svého syna a budování profesní kariéry, což mě učinilo nezávislou, nicméně na úkor partnerského života, který bych chtěla obnovit. Vášnivá, zvědavá, veselá, aktivní, milující cestování.... Láhev jsem hodila do moře v červnu 2021 na pobřeží Korsiky. Buďte shovívaví, věřím na sílu náhody... Pokud jste žena nebo muž, který nemá o návrh zájem, dejte vzkaz zpět do láhve a hoďte znovu do moře... Tisiceré díky. Kontakt...


Na večer doplouváme do maríny Cala Galera, kde přistáváme na mooring zádí k molu. Večer se všichni společně vydáváme do města Porto Ercole, kde den zakončujeme večeří a italskou zmrzlinou.

Pátek je poslední výcvikový den před zkouškami z praxe ovládání lodě. Dopoledne se nám i více rozfoukalo na 14 uzlů ale odpoledne vítr utichá a následuje plavba na motor v bočních vlnáh, které k nám dobíhají ze západu, kde fouká výrazně více. Na otevřeném moři jižně od ostrova Giannutri házíme láhev zpět do moře.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Děti mohou plachtit už od narození

Děti mohou plachtit už od narození

Jaká je plavba na lodi s miminkem? Podívejte se na video, které zachycuje Tomíkův život na plachetnici již od 2. měsíce jeho života. Nejtěžším okamžikem pro mě vždy bylo zajistit jeho bezpečné spaní v závěsu. Překvapivě hrubší moře snášel velmi dobře a plavbu prospal. V 9. měsíci jeho života s námi plul z Tenerife na Kapverdy. Při pohybu na lodi nám je velkým pomocníkem ergonomické nostíko Manduca. V 1,5 roce se již zajímal o vybavení lodi a jedna z jeho neoblíbenějších činností byla točení klikou. Od 3 let je z něj již ostřílený námořník, který nejraději tráví čas na přídi lodi pozorováním moře a delfínů.


Karibik - Britské panenské ostrovy 3/2016

Karibik - Britské panenské ostrovy 3/2016

Naše plachtění začíná na ostrově St. Martin. Dále plujeme na ostrov Anguilla a Sandy Island, kde bělostná pláž přidává na kouzlu tohoto ostrova. Ostrůvek Dog Island nabízí malou romanticko pláž a opět nádherné koupání. A pak už nás čekají Britské panenské ostrovy - Virgin Gorda a úchvatné místo Bath s gigantickými balvany z žuly, Cooper Island, Salt Island, kde je velkým lákadlem vrak parníku RMS Rhone. Ostrov Normand Island vybízí ke šnorchlování v jeskyních, kde pozorujeme barakudy. Na jachtě míříme k ostrovu Jost Van Dyke a Sandy Cay, který zaujme bujnou vegatací a pro změnu procházkou po ostrově. Britské panenské ostrovy na nás působí více civilizovaně než jižní Karibik. Přesto i zde najdete krásné pláže bez turistů, úchvatná místa na šnorchlování ale i neskutečně vysoké ceny. Naše putování končíme na ostrově Tortola. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích a tipy na místa, které navštívit při plavbě po Britských panenských ostrovech.


Březnová Biskaj 3/2019

Březnová Biskaj 3/2019

13denní plavba z francouzského Brestu přes bouřlivý Biskajský záliv a dále kolem Portugalska do Cascais. Plavba nezačíná příznivě. Silný vítr, velké vlny, chlad a neustálé zalévání vlnami u kormidla. Na Navtext přichází zpráva o vypadlých kontejnerech nedaleko naší lodi…
Na plavbě si procvičujeme navigaci se sextantem a plujeme do španělského městečka Camariños. Pokračujeme do mariny ve městě Fisterra, abychom se mohli pěšky vydat na mys Finisterre, kam pokračují mnozí poutníci po absolvování Svatojakubské cesty. Rybářská tradice se v přístavu nezapře. Navštěvujeme muzeum rybolovu, kde se nám dostává individuálního výkladu. Stádo delfínů nás doprovází na cestě španělskými vodami. Dílčím cílem trasy je opuštěný ostrov Berlenga, který je přírodní rezervací s četným výskytem mořských ptáků. Ostrov zaujme svými útesy a krásnou procházkou k pevnosti či majáku. Poslední zastávka proběhne v portugalském rybářském městečku Sesimbra. Plavba končí v marine Cascais poblíž Lisabonu.
V článku naleznete informace pro jachtaře ohledně kotvení či marin na této trase.