Letní prázdninové etapové plavby
z Itálie do Španělska:

27.6.- 16.8.2015

Pohodové prázdniny plné romantiky, koupání v zátokách, sluníčka a výletů na pevninu. Začínáme rodinnou plavbou kolem Sardinie s návštěvou přírodní rezervace Asinara, kde pozorujeme množství ryb a oslů. Dále plujeme na Baleárské ostrovy - ostrov Menorca a Mallorrca a setkáváme se zde s novou posádkou. Společně přeplouváme do národního parku na ostrov Cabrera.
Další prázdninová etapa probíhá s mým guru Prasadamem a Martinou Janků, kteří vedou prožitkové semináře osobního rozvoje. Krátce se zastavíme i na ostrově Formentera, Ibiza a naší cílovou destinací je Španělsko, kde navštěvujeme město plné nádherné architektury - Cartagenu.

Naše plachtění začalo ve Římě v marině Nautilus.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Cabrera - ráj Středomoří
Týden na lodi s meditacemi - Mallorca-Cabrera-Formentera
Španělská Cartagena - nádherné místo s bohatou historií

V sobotu 27.6.2015 se vydávám do mariny Nautilus v Římě, kde mám vyvázanou svou loď OCEAN JOURNEY.

nautilus marina rim

Prvních pět dnů budu na lodi sám a poprvé také sám vypluji. Ještě v marině si vychutnávám kávu a moje nejoblíbenější sušenky Gacciolle extra Dark, které se dají koupit právě v Itálii.

odpocinek na lodi

První osamělá mini plavba

Cítím nádherný pocit svobody. Mohu si plout jak chci, nikdo mi do toho „nekecá“, nikdo po mně nic nechce. Sám si určuji, kdy budu jíst, co kdy budu dělat a nemusím se nikomu a ničemu podřizovat. Jsem tu jen já a loď.

sam na moři

V úterý 30.6. jsem se pocvičil v samostatném přistání a vyvázání bokem k tranzitnímu molu v marině Nettuno. Žádná asistence s lany se nekonala. Musel jsem přesně najet 20 cm vedle mola, reverzem zastavit loď, hodit si lana z lodi na břeh, vyskočit a rychle zafixovat příďové a záďové lano. Pak jsem v klidu ještě přidal springy. Teď se potřebuji vydat na nákupy, abych měl další dny co jíst.

nettuno tranzitni molo

V Nettunu je veliká marina, ale je hodně obsazená. Pro náhodně připlouvající lodě je zde tranzitní molo jen s několika místy.

marina nettuno

Mám štěstí - 3 hodiny, které jsem potřeboval na vyřízení nákupu mě v marině nestály nic.

Už se těším opět za svobodou na moře. Vjezd do maríny mi pomalu mizí za zádí.

vjezd do mariny nettuno

Kochám se úchvatným pohledem na otevřené moře.

more pred pridi

Při plavbách v Řecku mi chyběl 3. ref hlavní plachty a předsevzal jsem si, že ho doplním, jak je vidět na následujících fotografiích.

refy na hlavni plachte

U firmy specializované na šití plachet jsem nechal zde v Itálii do plachty udělat dvě kovová oka pro 3. ref. Koupil jsem potřebné kladky, stoper a lano. Vše nainstaloval a lano protáhl.

refovani plachet

Práci kormidelníka přenechávám autopilotovi. Já pozoruji moře.

solovy jachtar

Večer ustal vítr, a tak mohu klidně kotvit poblíž pobřeží na zcela otevřeném moři. Dopřál jsem si koupel v moři a nyní osychám v posledních paprscích slunce dnešního dne.

plavba pod ceskou vlajkou

Pozorování západů slunce mě snad nikdy neomrzí.

zapad slunce na mori

Rodinná plavba na Sardinii

První prázdninový den, 1.7.2015 ve středu, končí můj osamělý jachting a na loď přistupuje Martina a můj čtyřletý syn Tomáš. Ve čtvrtek ráno opouštíme marinu u Říma a s vycházejícím sluncem za zádí plujeme k Sardinii.

tyrhenske more

Moře je hladké jako zrcadlo. Panuje úplné bezvětří. Ke slovu tak nastupuje motor.

bezvetri

Plavbu oživují hejna delfínů, kteří se předvádějí okolo lodi. Také si na levoboku odfrkla velryba a ukázala svůj dlouhý hřbet.

delfíni

Osvěžujeme se koupelí za lodí.

koupani za lodi

Uběhl den a noc a další den odpoledne po 130 uplutých námořních mílích házíme kotvu v zátoce na severním okraji Sardinie.

Severní cíp Sardinie - monumentální balvany všech tvarů a velikostí

Je teplé suché léto, přesně takové, jak předpovídá sardinské klima. Díky jihovýchodnímu větru scirocco ze Sahary a chladnějšímu severozápadnímu větru mistral bývá na jihu o cca 4°C vyšší teplota než na severu. A tak si v tomto krásném dni jdeme zaplavat a prozkoumat břeh.

otec a syn

Venku je krásně, a tak si večeři dopřáváme formou pikniku na balvanu.

piknik na kameni

Příprava byla jednoduchá. My chlapi máme rádi „Májku“ a tak se Martina ve volbě večeře podřizuje, protože nedá moc práce.

kouzelne misto

Další dny se postupně posouváme mezi romantickými zátokami s přírodními plážemi.

prirodni plaz

Plout v této oblasti je opravdu velmi krásné. Často jsme v zátoce sami a výstupy na pevninu jsou také úchvatné. Mění se terén, krajina, velikost balvanů…

lod v dalce

Od lodi jezdíme s Tomíkem ve člunu k liduprázdnému pobřeží šnorchlovat a dívat se pod vodu.

kristalove cista voda

Tomík nadšeně fotografuje i pod vodou.

snorchlovani dite

podvodni svet sardinie

jezovka

podvodni svet

Pod hladinou je stále co pozorovat.

maly potapec

zlute rybicky

Další naší zastávkou je divoké pobřeží mysu Testa - nejsevernější cíp Sardinie.

divoke pobreti sardinie

Obrovské balvany opracované erozí mají nádech různých barev. Od šedivé, žluté či světle růžové.

mys testa sardinie

Žulové kameny neobvyklých tvarů nás zlákali na večerní procházku a pozorování zapadajícího slunce.

mys testa kameny

Cesta mezi balvany a jinými přírodními monumenty různých podivných tvarů dává prostor naší fantazii.

dite v kameni

mys testa sardinie

Slunce zapadlo a my se vracíme do zátoky Spinosa na zakotvenou loď.

zatoka spinosa

Pokračujeme podél pobřeží Sardinie na západ. Zastavujeme ve městečku Stintino, kde získáváme povolení k plavbě do přírodní rezervace Asinara.

stintino

Na Sardinii jsme se vrátili při naší plavbě v r.2019, kdy jsme prozkoumali jižní pobřeží.

Mořská rezervace Asinara - bývalá trestanecká kolonie

Národní park zahrnuje oblast moře s ostrovem Asinara. Ostrov až do r. 1940 sloužil jako karanténní stanice s lazaratem. Procházeli jí posádky lodí, na kterých vypukly nakažlivé nemoci. Ostrov má však i něco málo společného s českou historií. Během první světové války Itálie na ostrově internovala na 20 tis. zajatců, kteří po porážce Srbska přežili děsivý pochod napříč Balkánským poloostrovem až na pobřeží Středozemního moře. Bylo mezi nimi i 3 tis. českých vojáků. 5. tisíc zajatců na ostrově zemřelo.

My se vydáváme na pěší výlet po ostrově do ruin bývalých budov.

rozvaliny vezeni na ostrove asinara

Největší atrakcí ostrova je stádo zdivočelých oslů. Typickým obyvatelem je „asinarský bílý osel.“ Tento název dostal právě kvůli určité formě albinismu. Je poměrně maličký, jeho výška hřbetu je okolo 1 m.

osli v ruinach

Napříč ostrovem vede dávná betonová silnice, po které dnes občas projede auto s turisty, kteří preferují motorový pohyb a služby průvodce. Přesto si ostrav zachoval svůj půvab ve formě nedotčené přírody.

silnice asinara

Celý ostrov obývají především osli ale i další zdivočelá zvířata. Z večera jsme potkali i divoké prase. Martina se ho tak lekla, že začala křičet, vylezla na nejblžší zítku a pořádně se sedřela. Já s Tomíkem jen nevěřícně zíral na prase a na to, co Marťa vyvádí.

A co dělali odsouzenci na ostrově? Pracovali na polích a starali se o dobytek. Dokonce vyráběli sýry.

osli asinara

Z Asinary bylo prakticky nemožné uprchnout kvůli silným mořským proudům kolem ostrova. Musel to být velmi skličující pohled, když Sardinie leží na dohled. Za celou dobu existence vězení se útěk podařil pouze dvěma odsouzencům.

V 70. letech 20. století se Asinara stala nejpřísněji střeženým vězením v celé Itálii. V komplexu budov ze železobetonu „seděli“ nejtěžší zločinci. Jednalo se o odsouzené příslušníky teroristické organizace Rudé Brigády, italské mafiány či nebezpečné kriminálníky. Věznice byla uzavřena r. 1997.

ostrov asinara fauna

Na východě ostrova se rozkládají malebné zátoky a pláže. Milovníci flory mohou na ostrově obdivovat více než 600 druhů rostlin.

asinara

Díky zákazu rybolovu v rezervaci se to tu rybama jen hemží.

ryby u lodi

Tomík má tak o to větší motivaci potápět se kolem lodi a naučit se vydržet na nádech pod hladinou.

maly potapec pod lodi

Plavba na Menorku ve znamení pracovních povinností

Bylo to krásné, ale je čas se posunout zase o kousek dál. Opouštíme Asinaru a plujeme na 230 mil vzdálenou Menorku. Tentokrát s větrem a na plachty. Žádný motor. Samozřejmě, že nám fouká proti a tak si pořádně zakřižujeme. Tomíkovi to však vůbec nevadí.

dite na otevrenem mori

Jeho nejoblíbenější místo na pozorování nekonečného moře je rozhoupaná příď. Plachty máme mírně zrefované, protivítr je 22 knt.

pohled z pride

Já u kormidla testuji novou vyvíjenou verzi navigačního programu NaviYacht 2, která eliminuje rozkmit zobrazovaného kurzu způsobeného vlnami.

navigace na lod

Ale ani na lodi nemohu zanedbávat mé pracovní povinnosti pro svou společnost. Takto vypadá má kancelář a laboratoř.

vyvoj HW a SW

Momentálně pracuji na vývoji elektronických systémů pro výdejní systémy pohonných hmot typové řady FDS a SDS.

prace na lodi

kancelar na plachetnici

Menorca - srážka s motorovou lodí v marině

Po dvou dnech a dvou nocích plavby proti větru přistáváme u východního pobřeží ostrova Menorca. Ta patří do Baleárských ostrovů.

menorka colom

Tomík si zase užívá koupání v této klidné zátoce ostrůvku Colom.

zatoka u ostrova colom na menorce

Čtvrtek 17.7.2015 obeplouváme mys S'Esperó, abychom vpluli do dlouhé zátoky vedoucí k největšímu městu Menorky Mahón.

mys s'espero

2 NM plujeme zátokou k městu Mahón a hledáme místo pro přistání. V prázdninový čas jsou zde všechny mariny přeplněné a mám obavu, že místo pro nás žádné nebude.

Mahon

Nakonec díky tomu, že je teprve čtvrtek v marině Mahón pro nás nalézají místo na boční vyvázání na čele pontonu.

Moji radost z místa v přístavu na chvíli přeruší leknutí. Sedím v salonu lodi, a slyším podezřele blízko vzrušené hlasy. Během další vteřiny už dupou cizí lidé po mé lodi. Za chvíli ucítím boční náraz. Vybíhám ven a nevěřícně koukám. Bokem na moji loď narazila loď motorová.

kolize lodi

Díky pohotovosti kapitána motorové lodi nedošlo k žádným škodám. Stihl totiž na bok své lodi ještě před nárazem navázat fendry. Náraz byl ve velmi malé rychlosti, a tak jej fendry bezpečně utlumily.

kolize plachetnice a motoraku

A jak se to stalo? Motorová loď byla čerpat naftu u čerpací stanice, která je jen o dva pontony dál. Její posádka chtěla doplnit vodu do nádrže. Zde došlo k fatální nepozornosti. Posádka vodu natankovala do nádrže na naftu! Po vyjetí od čerpací stanice se voda s palivem dostala do motoru a ten zhasnul. Loď se zastavila a stala se neovladatelnou. Dále zkázu již zajistil boční vítr, který jejich loď dotlačil k boku mé lodě.

V sobotu letí Martina s Tomíkem na otočku zpět do ČR. Dalším možným letem se vrací sama. Mezi tím se na loď naloďují další dva členové nové posádky. Společně se vydáváme po krásách tohoto ostrova, který leží jen cca 40 km od Mallorcy. Oproti ní je Menorca mnohem méně zasažena turistem. Koupání v zátokách je naprosto úžasné a nechybí ani průzračná modrá voda.

menorca

Obeplouváme postupně Menorku severní stranou. Denní etapy jsou zakončeny kotvením v romantických zátokách s koupáním a procházkami po pevnině.

zapad slunce menorca

S Petrem a Janou se střídáme v hlídání lodi na kotvě a návštěvou pevniny. Je nám s nimi na palubě dobře. Vzájemně si dáváme prostor. S Martinou tak vyrážíme na procházku. Po cestě odpočívám v přístřešku.

pristresek u more

Pozorování nedotčené přírody v paprscích slunce je jediněčný.

menorca na plachetnici

Ve středu 22.7. 2015 ráno opouštíme Menorku a přeplouváme ke 30 NM vzdálené Mallorce.

menorca dovolena na lodi

Mallorca - ostrov přeplněný jachtaři

Mallorca bývá označována jako španělská perla a proto v nás vzbuzuje velké naděje na přírodní krásy.

mallorca

Většinu tohoto ostrova tvoří lehce zvětrávající vápenec. Proto v sobě ostrov ukrývá mnoho jeskyň. Většina z nich je však zalita sladkou nebo mořskou vodou.

Naše oblíbené procházky se na tomto ostrově stávají komplikací. Často narazíme na plot či cedule označující soukromý pozemek. Proto máme velkou radost, když se nám konečně podaří najít místo na příjemný výšlap.

mallorca vyslap

mallorca prochazka

Protože Petrovým přáním je plout,posouváme se dále a věnujeme se tréninku manipulace s plachtami. Fouká nám slabý zadní vítr. Pro uklidnění plachty dáváme peň.

mallorca plavba na lodi

Nakonec na čistý zadní vítr uháníme s plachtami „na motýla“.

plavba na motyla

Objevujeme další krásnou zátoku.

mallorca zatoka

I přes to všechno je pro nás Mallorca jedním velkým zklamáním. Zátoky jsou plné lodí, pokud nepřiplujete včas, už zde pro vás není místo. Ani bezpečná vzdálenost pro kotvení nebývá na kotvištích dodržena. Co se týká pevniny, tak prostoru pro procházku mimo vyhraničené cesty tu také není mnoho. K turistickým rezortům náleží soukromé pláže. Na nich nechybí hlučná hudba, pizza a jiné fastfoodové jídlo. Snažili jsme se najít místo mimo tento ruch, který nevyhledáváme a často se to podařilo, přesto nám to dalo zabrat. Mallorrca je jeden z mála ostrovů, kde se necítím svobodně. O to více vzpomínám na sousední Menorcu. Určitě na ní ještě někdy popluji.

dovolena mallorca

Po připlutí do mariny nás posádka opouští a my máme s Martinou několik dní na to, prozkoumat vhodná místa Baleárských ostrovů pro naši další plavbu. Tentokrát je pro nás velmi osobní. Pozvání na loď přijal náš guru Prasadam s Martinou Janků, kteří vedou semináře osobního rozvoje. Proto i následující plavební etapa bude spojena s meditacemi. A my potřebujeme najít klidnější místa, s menším výskytem osob.

Cabrera - ráj Středomoří

Ve středu 29.7.2015 připlouváme do národního přírodního parku na ostrově Cabrera. Pro plavbu v této oblasti jsem musel předem vyřídit povolení. Cabrera je součástí Baleárských ostrůvků.

mallorca cabrera

Nikde zde není povoleno kotvit. Přes den je možné vyvázání na denních vyvázovacích bójích, které jsou pouze na dvou místech. Pro stání přes noc je třeba si předem rezervovat a zaplatit místo na bóji.

mallorca cabrera boje

Ostrov skýtá nádherné výhledy a příležitost pro procházku třeba 11 km k majáku.

cabrera vylet k majaku

Užíváme si to. Většinou jsou tu samí jachtaří a nějaké výletní lodě. Přesto si ostrov zachoval svůj pannenský ráz. A k majáku, vzhledem k délce trasy se vypraví minimum lidí.

cabrera narodni park

Ostrov je porostlý křovisky, stromy i keři. Kdysi byl pro svou strategickou polohu využíván piráty, kteří zde plánovali útoky na Mallorcu.

cabrera krasna priroda

Není bez zajímavosti, že ostrůvek byl domovem pro francouzské zajatce během napoleonských válek. Nutno dodat, že velmi krutým - většina z nich zemřela hlady či na nemoci.

cabrera islands

Ikonou místního ostrova jsou také všudypřítomné černé ještěrky. Především u majáku se to jimi hemžilo. Jsou pěkně mrštné a nedělá jim problém přeléz po lidské noze ke svému cíli.

cerna jesterka

Ve čtvrtek se vracíme z Cabrery zakotvit na jižním pobřeží Mallorky. Při manévrování na motor se navine na lodní šroub nějaký zbytek lan, patrně z rybářských sítí. Ráno se snažím provoz odřezat. Lano se však na hřídeli lodního šroubu zcela roztavilo a vznikl veliký spečený chuchvalec. Vydávám se na břeh do potápěčského centra požádat o pomoc. Bohužel všichni potápěči mají na víkend lukrativnější zakázky s turisty a odřezávání lana, byť za hodně peněz, které nabízím, je nezajímá. Prý nejdříve v pondělí.
Tím je můj program na další den určen. Kousek po kousku, na nádech, postupně odřezávám zašmodrchaná lana z lodního šroubu. Jde to velmi špatně a pomalu. Jakmile se dostanu pod loď, už mi nestačí dech, jednou říznu a musím zase nad hladinu… Po celodenním zápasu se večer, docela zmrzlý vynořím. Lano je odřezáno. Kdybych já jen tušil, co všechno může toto namotání lana na šroub způsobit pro mé další plavby!

lano na sroubu

Místo, kde kotvíme jsem tentokrát vnímal spíše pod hladinou. Martina měla lepší výhled.

stredomori na plachetnici

Týden na lodi s meditacemi - Mallorca-Cabrera-Formentera

Prasadama považuji za svého dlouholetého učitele. To, že přijal pozvání na mou loď je pro mě velká událost. V sobotu 1.8. přijíždí se skupinou přátel.

nalodeni na mallorce

Pro drtivou většinu to bude první plavba na plachetnici.

malloca vyplouvame

V neděli dopoledne vyrážíme na krátkou etapu jižním směrem kolem západního pobřeží Mallorky.

dovolena na jachte

V pondělí po dopolední meditaci plujeme v příjemném větru 15 knt pod plnými plachtami k dalšímu bodu naší trasy Saint de Jordi.

kapitakou jachty na zkousku

Loď v typickém náklonu uhání 6 uzlů ostře proti větru.

klidna plavba na jachte

Vyhybáme se lodím z regaty, které kříží naši trasu.

regata

Kdo chce, zkouší si kormidlovat loď. Tentokrát posádku tvoří jen Martina, ostatní jsou spíše pasažéry a zapojují se, jak jim to vyhovuje. Každopádně vaření a další činnosti na lodi zůstávají v kompetenci celému osazenctvu lodě (mimo mě).

poprve za kormidlem

more dobrodruzstvi plachetnice

Po sedmi letech, co mne na mé životní cestě provází můj guru Prasadam svými vhledy na nesčetných seminářích, mohu také i já jeho chvíli učit kormidlovat loď.

prasadam zak osha

Obdivuji ho, jak vše ve svém vysokém věku zvládá. Především nástup do dingy je vzhledem k jeho stáří poměrně náročná činnost. Nechá si vše ukázat, a pak už bez pomoci s plným soustředěním nastupuje. Ani vlézt do kajuty není pro něj na hýbající se lodi tak jednoduché, jako pro ostatní. Přesto, každou věc, kterou dělá, dělá v klidu. Kormidlovat loď je pro něj výzvou. A tak stojí u kormidla a nepustí tam nikoho jiného, dokud se alespoň výrazně nezlepší.

kurz osobniho rozvoje na plachetnici

Ráno se před východem slunce připravujeme k meditaci na malinkatém neobývaném ostrůvku.

meditace za vychodu slunce

Za okamžik se objeví slunce.

cekani na vychod slunce

Loď máme na kotvě před městečkem Saint de Jordi.

saint de jordi

Po meditaci a snídani vyplouváme na nedaleký ostrov Cabrera, který jsme s Martinou prozkoumali. Pro naši práci na sobě bude určitě vhodný.

zena za kormidlem

Hezky nám fouká vítr. Za kormidlo se dostávají i ostatní. Martina, která vede semináře společně s Prasadamem stojí za kormidlem poprvé v životě, ale přitom jí to jde naprosto samo.

prasadam a martina janku

Už vidíme náš dnešní cíl.

dovolena na jachte stredomori

Za kormidlem je pro změnu Jitka.

na jachte bez zkusenosti

Po dni stráveném v zátoce z jižní strany Cabrery, přeplouváme do severní zátoky, kde je jediné povolené místo k nočnímu vyvázání lodi. Cabreru obeplouváme západní stranou a kocháme se strmými skalisky.

plavba na cabreru

Den začínáme společnou cestou ke zřícenině hradu ze 14. st.

na meditaci do prirody

Z hradu je krásný výhled na vnitřní zátoku ostrova Cabrera.

zatoka cabrera

hrad cabrera

Ve skromném stínu jehličnanů usedáme k dalším meditacím a práci na sobě.

narodni park cabrera

Protože většinu zlákalo posezení v malé hospůdce na ostrově, návštěvu majáku už nestihneme. Z Cabrery tedy vyplouváme do „Modré jeskyně“ Cova Blava na severní straně ostrova. Vždy někdo zůstane na lodi a krouží s ní a já dělám přívozníka na dingy do jeskyně.

covo blava cabrera

Někteří k jeskyni plavou.

covo blava cabrera plavkyne

Je třeba vychytat vhodný moment, kdy tu nejsou výletní lodě s turisty, a tak se vyplatí i chvíli si počkat. Jeskyně dostala svůj název právě kvůli modrému světlu.

mallorca cova blava

A z jeskyně zpět na loď.

koupani v mori u plachetnice

Vyplouváme na nejdelší úsek tohoto týdne. Plujeme z Cabrery na Formenteru.

tydeni

pohoda na plachetnici

Slunce zapadá nad mořem a my stále plujeme nocí až do svítání.

plavba stredomorim

Týden na lodi velmi rychle uběhl a my největší dobrodružství zažíváme při připlutí do koncového bodu naší plavby - ostrov Ibiza. Nemůžeme najít žádnou marinu, kde by mě nechali přistát. Potřebuji vysadit Prasadama s přáteli, protože jim za pár hodin odlétá letadlo. Nabízím marině peníze za celý den stání, jen abych mohl přistát u mola. Všude nás odmítají. Zkusím tedy zvolit jinou taktiku a zajet k čerpačce. Přede mnou jsou však 3 motorové lodě a je jasné, že čekat tady než natankují nemá smysl. Letadlo by bylo už dávno fuč. Nakonec se s Martinou rozhodeme pro radikální řešení. Hodíme na vodu dingy, já kroužím s lodí a Martina odváží naše přátele s jejich zavazadly na břeh. Netrvá dlouho a je na nás zavolána ochranka. Naštěstí, už jsou všichni šťastně na břehu. Ženy na břehu se na ně usmívají, vysvětlují situaci a Martina se vrací rychle k lodi. Mizíme.

slunce

Španělská Cartagena - nádherné místo s bohatou historií

Poslední naše etapa vede z Ibizy do Almérie. Cestou zastavujeme na jihozápadním pobřeží Španělska v přístavním městě Cartagena. Příjíždíme kolem rafinerie.

pristav cartagena

Zjišťujeme, že je zde i vojenská základna.

vojenska zakladna cartagena

jeraby pristav

Vlastní město nás velmi přijemně překvapí. Není přeplněné turisty a má svůj charakteristický ráz.

cartagena

Město vzniklo už 221 let před n. letopočtem. V době římské se Cartagena těšila velkému rozkvětu. Byla přece jedním z nejdůležitějších obranných přístavů ve Středomíří.

cartagena rimska historie

Cartagena je protkána řadou římských ruin. Právě k těm nejznámějším patří římské divadlo z 1. st. před n. l. Atmosféra, která je tu cítit je naprosto neskutečná.

cartaena rimske divadlo

Nad městem se tyčí starobylý hrad, z kterého se nabízí krásný výhled do kraje. My již sestupujeme dolů a pomalu se vracíme zpět do přístavu.

prorozena mlada zena

pohled na pristav cartagena

cargagena

cartagena mesto

Naše letní plachtění končí v marině Aguadulce ve Španělsku.

aquadulce marina

Rodinné plachtění na Sardinii

Kolem Kréty na plachetnici 8/2019

Řecko patří k oblastem, kde je poměrně větrno a toto se nám potvrdilo i při plavbě po romatických místech Jižních Kyklad. Poháněni větrem některé ostrovy severně od Kréty obeplujeme, u některých se zdržíme. Vítr o síle 30 uzlů není na této plavbě výjimkou a posádka si užívá plavbu plnou adrenalinu. K zastávkám na kotvě využíváme málo osídlená místa se zastávkami na koupání a výstupy na pevninu. Navštěvujeme ostrovy Folegandros, Ios, Schóinousa a na přání posádky plujeme na ostrov Thíra, která patří k velmi oblíbeným turistickým cílům.

Z Německa do Norska 7/2017

Přeplavba z německého Cuxhavenu vedla přes ostrovy Helgoland a Düne, které jsou rájem baculatých tuleňů a terejů bílých. Můžete zde ale pozorovat i jiné druhy ptáků. Při našem putování do Norska se však potýkáme se závadou windmeteru a při refování se nám podaří natrhnout hlavní plachtu, kterou musíme ve Stavangeru nechat opravit. Klidu si užíváme př plutí v norských fjordech, obzvláště ve 42 km dlouhém Lysefjordu, nad nímž se nachází skalní kazatelna Preikestolen ve výšce 604 m. Její pozorování od hladiny fjordu je jedinečné. Dále plujeme norskou krajinou a užíváme si úctihodné výhledy a kotvení na místech, kde jsme úplně sami. Naše plavba končí ve městě Bergen.