Plavba z Itálie (Salerno) na Maltu:

24.4. - 8.5.2010

14denní plavba dlouhá přibližně 900 námořních mil vedla ze Salerna jižním kurzem skrtz Tyrhénské moře do Messinské úžiny až na ostrov Malta. Z Malty jsme se vydali západním směrem, jižně obepluli Sicílii, kde jsme spatřili velryby. Dále jsme nastoupili téměř východní kurz, který nás zavedl do souostroví Lipari. Zde jsme si půjčili čtyřkolky na prozkoumání ostrova. Z bezprostřední vzdálenosti jsme pozorovali erupce sopky Stromboli, která v pravidelných intervalech vyvrhuje lávu a plyny. Nakonec jsme se severním kurzem přes ostrov Ischia vrátili zpět do Salerna.

Naše plavba začala v Itálii, v přístavu ve městečku Salerno.

Podívej se na film z expedice.

Vyprávění o této plavbě je součástí přednášky Expediční jachting. Podívejte se na místa, kde přednáším.

Obsah:

Výstup na sopku Stromboli na vlastní pěst
Plavba na ostrov Ischia a termální lázně
Plavba na Ventotene, Capri a zpět do Salerna

23.4.2010 pátek - Odjíždíme auty do města Salerno v Itálii, kam dorážíme v noci z pátku na sobotu.

autem do salerna

Sobota ráno - vyřizujeme zbylé formality, kontrolujeme technický stav lodi a jejího vybavení. Krátce po obědě jsme celá posádka připraveni vyplout.

plachetnici po italii salerno

Na plachetnici Messinskou úžinou

V neděli k večeru připlouváme k ostrovu Stromboli, kde krátce kotvíme za účelem přípravy jídla a v noci pokračujeme směrem do Messinské úžiny.

plachetnici po italii

U Stromboli jsme setrvali pouze krátce pro přípravu večeře a dále jsme pokračovali směrem na jih. Za rozbřesku připlouváme k Messinské úžině.

messinska uzina na plachetnici

Proplouváme Messinskou úžinou dle našich výpočtů spolu s jižním proudem. Ve svém nejužším místě má šířku 3,5 km.

messinska uzina

plachetnici na sicilii

Messinský průliv představuje spojnici mezi Apeninským poloostrovem a Sicílií. Již Archimédés se ve své době zabýval výstavbou mostu mezi těmito pevninami. Tento návrh přišel i za vlády Silvia Berlusconiho, který byl pro vybudování visutého mostu. Dvakrát za jeho vlády mělo dojít k realizaci projektu, ale nestalo se tak.

messinský pruliv

monika sicova

Za další noc a den spatřujeme v úterý kolem poledne pevninu - ostrov Malta.

na plachetnici na maltu

stredozemni more na plachetnici

Ostrov Malta

Tak zase na pevné zemi po přistání v Msida marina.

malta msida marina

Procházka po Valletě, hlavní přístav.

valleta hlavni pristav malta

Malta má bohatou historii a tak na historické památky narážíme poměrně často.

malta dovolena na plachetnici

Závěr dne ukončuje večeře s dobrou rybou.

malta dovolena

malta na lodi

Středu trávíme poznáváním ostrova a cestujeme typickými žlutými maltskými autobusy až k útesům na jihozápad ostrova u města Dingly. Útesu dominuje kaple sv. Máří Magdalény.

utesy dingly malta

Před námi se rozprostírá výhled na moře a terasovitá políčka.

vylet k utesum dingly malta

malta

Modrá laguna u ostrova Comino

Středa 28.4. večer - opouštíme Msida marinu a vyplouváme kolem ostrova zakotvit do Modré laguny (Blue Lagoon) u ostrůvku Comino, který leží mezi Maltou a ostrovem Gozo.

msida marina malta

Čtvrtek 29.4. - ráno se probouzíme za bezvětří v Modré laguně. Máme štěstí, jsme tu mimo sezónu, a tak jsme na místě, kam míří velké davy výletníků sami. Koupeme se u lodi a pozorujeme jemný bílý písek pod hladinou. Voda má azurově modrou barvu.

modra laguna na malte

Vyrážíme prozkoumat blízkou pevninu.

v dinghi modra laguna

comino modra laguna

comino na plachetnici

Ostrůvek Comino je velmi maličký, jeho rozloha je pouhé 3 km² a stálé obyvatele téměř nemá.

comino

Plavba za doprovodu velryb

V poledne zdviháme kotvu a vyplouváme k Sicílii, kterou obeplujeme západním směrem, abychom za několik dní přistáli u ostrova Vulcano. Střídá se slabý vítr s bezvětřím, a tak používáme i motor.

plavba kolem sicilie

navigace na lodi

Další den stále obeplouváme Sicíli.

na plachetnici kolem sicilie

sicilie na plachetnici

V sobotu 1.5.2010 ve 13:50 místního času spatřujeme na souřadnicích 13°26'E a 38°21'N velryby, které si nás nevšímají a klidně se povaluji u hladiny. Máme tak dostatek času na jejich pozorování.

sicilie velryby

pozorovani velryb z paluby plachetnice

plavba na plachetnici

Cesta do nitra kráteru na ostrově Vulcano

V neděli ráno přistáváme v přístavu na ostrově Vulcano. Ale připlouvající a odplouvající trajekty zde způsobují velmi silné proudění vody, které nepřispívá k pocitu bezpečně vyvázané lodi. Nejsou tu totitž mooringová lana a stojí se na vlastní kotvě s vyvázanou zádí k nábřeží. Proto opouštíme přístav a přesouváme se vedle přístavu na kotvu.

pristav ostrav vulcano

Po zakotvení se vydáváme vzhůru do kráteru.

ostrov vulcano liparske ostrovy

vystup na vulcano lipary

ostrov vulcano krater

prirodni sira ze sopky vulcano

sira ze sopky vulcano

V roce 2015 jsme se vydali na ostrov Vulcano ještě jednou a tentokrát jsme navštívili i sirné bahenní koupele, které obsahují léčivé látky.

tip na vylet vulcano

Se zapůjčeným autem a čtyřkolkou si objíždíme tento ostrov.

vulcano fumarola

Výstup na sopku Stromboli na vlastní pěst

Se západem slunce opouštíme Vulcano a plujeme nocí ke Stromboli, abychom se mohli kochat viditelnými erupcemi této zajímavé sopky, která v pravidelných intervalech vyvrhuje trochu lávy a plynů.

ctyrkolkou na ostrove vulcano

Nedělní ráno, vstáváme časně ráno v 6 hodin a vydáváme se vystoupit na vrchol sopky Stromboli a pozorovat tam erupce z bezprostřední blízkosti. Přečtěte si, kudy máte jít sami pěšky na Stromboli a proč jsme šli bez průvodce.

na plachetnici na stromboli

pachetnici na stromboli

na stromboli bez pruvodce

Po třech hodinách opuštění paluby naší lodi jsme stanuli na vrcholu 960 metrů nad mořskou hladinou. Pozorujeme erupce jednotlivých kráterů sopky.

porozorovani erupci krateru sopky stromboli

stromboli na vlastni pest lipary

erupce stromobli

erupce stromobli pozorovani z vrcholu sopky

Plavba na ostrov Ischia a termální lázně

Večer se začíná zvedat vítr a my opouštíme Stromboli a směřujeme severně Tyrhénským mořem na ostrov Ischia.

plavba na ostrov ischia

na plachetnici na ischii

Vítr byl přijemně silný, 20 uzlů a na Ischii připlouváme o den dříve. Se soumrakem přistáváme ve městě Casamicciola v marině Aragonesi.

ischia marina aragonesi

Středa byla využita k návštěvě termálních lázní, kde jsme si užívali teplých koupelí v jednotlivých bazéncích odstupňovaných až do teploty vody 40°C. Nekrásnější termální lázně, Poseidonovy zahrady jsme objevili v r.2015 a relax v nich patří k těm nejhezčím okamžikům v našem životě.

ischia dovolena termalni lazne

vylet ischia

nejlepsi termaly ischia

Plavba na Ventotene, Capri a zpět do Salerna

Večer se vracíme k lodi a vyplouváme dále k západu na ostrov Ventotene.

monika sicova

na plachetnici na ventotene

Foukalo až 20 uzlů a tak to byla pěkná větrná etapa.

Ve čtvrtek 6.5. vstáváme pozdě vzhledem k předchozímu přistání ve 3:30 ráno. V poledne jsme konečně vypluli na etapu 40 NM k ostrovu Capri. Je slunečno, zadoboční vítr a táhlé velké vlny.

na plachetnici na ostrov capri

ostrov capri dovolena

ostrov capri na lodi

Poslední noc trávíme na kotvě u ostrova Capri. V pátek ráno vyplouváme na poslední etapu kolem ostrova a zpět do přístavu v Salernu.

pristav salerno

V pátek večer v osm hodin jsme definitivně ukončili plavbu vyvázáním lodi v přístavu ve městě Salerno, odkud jsme před 14 dny vypluli. V sobotu ráno předáváme loď charterové společnosti Breeze a vydáváme se auty na cestu domů.

Řecké ostrovy 9-10/2012

Čtrnáctidenní plavba po řeckých ostrovech začala v Athénách a vedla Iónským mořem až na ostrovy Kitnos, Milos, Santorini (Thíra) a Ios. Byla plná relaxace, koupání, šnorchlování a zastávek na pevnině především kvůli našemu synovi a jeho prvních samostatných krůčcích, které se mu na lodi moc nedařily. Posádku tentokrát tvořila převážně ženská část, která si užila jak řecké slunce, tak i aktivní kormidlování na plachetnici. Záznam trasy si lze prohlédnout na mapě.

Plachtění po karibských ostrovech - oblast Grenadin a ostrovy Sv. Vincent a Sv. Lucie 2/2016

Putování Karibikem nás zavedlo do oblasti Grenadin, která se nachází mezi ostrovy Sv. Vincent a Grenada. Z Návětrných ostrovů malých Antil jsme navštívili: perlu Karibiku Tobago Cays, ostrov Mystique, kde mají postavena svá letní sídla miliardáři a dále jsme pluli na ostrov Bequia, kde jsme měli pocit, že se čas úplně zastavil. Bylo to jedno z mála míst Karibiku, kde na nás dýchla místní atmosféra. Na ostrově Sv. Vincent jsme navštívili místo Wallilabou Bay, kde se točil film Piráti z Karibiku a nechali se provést po ostrově, abychom viděli vodopády a prošli se deštným pralesem. Závěr této etapy patřil ostrovu Sv. Lucie. Všechny tyto ostrovy nabízí opravdový Karibský ráj. Křivé palmy, písčité pláže, luxusní mariny. Zároveň si však připravte plnou peněženku, protože zde platíte i za podání lana. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích. Přečtěte si zároveň průvodce po Grenadinách.

Plavba z Greifswaldu do Norska 4/2018

Rodinné přeplutí s lodí z německého Greifswaldu do Stavangeru. Se zastávkami v Sassnitz, Kodani a na norském pobřeží. V Sassnitz je výborným tipem na výlet prohlídka vyřazené britské ponorky, kterou jsem chtěl ukázat synovi. Dále plujeme do švédského přístavu Skanor, kde nasedáme s lodí na dno těsně před přístavem. Krizovou situaci se nám nakonec podaří zvládnout, ale vjezd do mariny, kde jsem již byl v minulém roce po tomto zážitku zavrhuji a raději plujeme až do Kodaně. Zde se vyvazujeme v marině Langeline. Po procházce po jejím přilehlém okolí plujeme kolem jižního Norska se zastávkami v malých vesničkách až do našeho cíle - Stavangeru. Zde po 501 uplutých NM se 7 let starým synem a svou partnerkou plavbu končíme.