Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.
24.4. - 8.5.2010
14denní plavba dlouhá přibližně 900 námořních mil vedla ze Salerna
jižním kurzem skrtz Tyrhénské moře do Messinské úžiny až na ostrov Malta.
Z Malty jsme se vydali západním směrem, jižně
obepluli Sicílii, kde jsme spatřili velryby. Dále jsme nastoupili téměř východní kurz, který nás zavedl do
souostroví Lipari. Zde jsme si půjčili čtyřkolky na prozkoumání ostrova.
Z bezprostřední vzdálenosti jsme pozorovali erupce sopky Stromboli, která v pravidelných intervalech
vyvrhuje lávu a plyny. Nakonec jsme se severním kurzem přes ostrov Ischia vrátili zpět do Salerna.
Naše plavba začala v Itálii, v přístavu ve městečku Salerno.
Vyprávění o této plavbě je součástí přednášky Expediční jachting. Podívejte se na místa, kde přednáším.
Na plachetnici Messinskou úžinou
Ostrov Malta
Modrá laguna u ostrova Comino
Plavba za doprovodu velryb
Cesta do nitra kráteru na ostrově Vulcano
Výstup na sopku Stromboli na vlastní pěst
Plavba na ostrov Ischia a termální lázně
Plavba na Ventotene, Capri a zpět do Salerna
23.4.2010 pátek - Odjíždíme auty do města Salerno v Itálii, kam dorážíme v noci z pátku na sobotu.
Sobota ráno - vyřizujeme zbylé formality, kontrolujeme technický stav lodi a jejího vybavení. Krátce po obědě jsme celá posádka připraveni vyplout.
V neděli k večeru připlouváme k ostrovu Stromboli, kde krátce kotvíme za účelem přípravy jídla a v noci pokračujeme směrem do Messinské úžiny.
U Stromboli jsme setrvali pouze krátce pro přípravu večeře a dále jsme pokračovali směrem na jih. Za rozbřesku připlouváme k Messinské úžině.
Proplouváme Messinskou úžinou dle našich výpočtů spolu s jižním proudem. Ve svém nejužším místě má šířku 3,5 km.
Messinský průliv představuje spojnici mezi Apeninským poloostrovem a Sicílií. Již Archimédés se ve své době zabýval výstavbou mostu mezi těmito pevninami. Tento návrh přišel i za vlády Silvia Berlusconiho, který byl pro vybudování visutého mostu. Dvakrát za jeho vlády mělo dojít k realizaci projektu, ale nestalo se tak.
Za další noc a den spatřujeme v úterý kolem poledne pevninu - ostrov Malta.
Tak zase na pevné zemi po přistání v Msida marina.
Procházka po Valletě, hlavní přístav.
Malta má bohatou historii a tak na historické památky narážíme poměrně často.
Závěr dne ukončuje večeře s dobrou rybou.
Středu trávíme poznáváním ostrova a cestujeme typickými žlutými maltskými autobusy až k útesům na jihozápad ostrova u města Dingly. Útesu dominuje kaple sv. Máří Magdalény.
Před námi se rozprostírá výhled na moře a terasovitá políčka.
Středa 28.4. večer - opouštíme Msida marinu a vyplouváme kolem ostrova zakotvit do Modré laguny (Blue Lagoon) u ostrůvku Comino, který leží mezi Maltou a ostrovem Gozo.
Čtvrtek 29.4. - ráno se probouzíme za bezvětří v Modré laguně. Máme štěstí, jsme tu mimo sezónu, a tak jsme na místě, kam míří velké davy výletníků sami. Koupeme se u lodi a pozorujeme jemný bílý písek pod hladinou. Voda má azurově modrou barvu.
Vyrážíme prozkoumat blízkou pevninu.
Ostrůvek Comino je velmi maličký, jeho rozloha je pouhé 3 km² a stálé obyvatele téměř nemá.
V poledne zdviháme kotvu a vyplouváme k Sicílii, kterou obeplujeme západním směrem, abychom za několik dní přistáli u ostrova Vulcano. Střídá se slabý vítr s bezvětřím, a tak používáme i motor.
Další den stále obeplouváme Sicíli.
V sobotu 1.5.2010 ve 13:50 místního času spatřujeme na souřadnicích 13°26'E a 38°21'N velryby, které si nás nevšímají a klidně se povaluji u hladiny. Máme tak dostatek času na jejich pozorování.
V neděli ráno přistáváme v přístavu na ostrově Vulcano. Ale připlouvající a odplouvající trajekty zde způsobují velmi silné proudění vody, které nepřispívá k pocitu bezpečně vyvázané lodi. Nejsou tu totitž mooringová lana a stojí se na vlastní kotvě s vyvázanou zádí k nábřeží. Proto opouštíme přístav a přesouváme se vedle přístavu na kotvu.
Po zakotvení se vydáváme vzhůru do kráteru.V roce 2015 jsme se vydali na ostrov Vulcano ještě jednou a tentokrát jsme navštívili i sirné bahenní koupele, které obsahují léčivé látky.
Se zapůjčeným autem a čtyřkolkou si objíždíme tento ostrov.
Se západem slunce opouštíme Vulcano a plujeme nocí ke Stromboli, abychom se mohli kochat viditelnými erupcemi této zajímavé sopky, která v pravidelných intervalech vyvrhuje trochu lávy a plynů.
Nedělní ráno, vstáváme časně ráno v 6 hodin a vydáváme se vystoupit na vrchol sopky Stromboli a pozorovat tam erupce z bezprostřední blízkosti. Přečtěte si, kudy máte jít sami pěšky na Stromboli a proč jsme šli bez průvodce.
Po třech hodinách opuštění paluby naší lodi jsme stanuli na vrcholu 960 metrů nad mořskou hladinou. Pozorujeme erupce jednotlivých kráterů sopky.
Večer se začíná zvedat vítr a my opouštíme Stromboli a směřujeme severně Tyrhénským mořem na ostrov Ischia.
Vítr byl přijemně silný, 20 uzlů a na Ischii připlouváme o den dříve. Se soumrakem přistáváme ve městě Casamicciola v marině Aragonesi.
Středa byla využita k návštěvě termálních lázní, kde jsme si užívali teplých koupelí v jednotlivých bazéncích odstupňovaných až do teploty vody 40°C. Nekrásnější termální lázně, Poseidonovy zahrady jsme objevili v r.2015 a relax v nich patří k těm nejhezčím okamžikům v našem životě.
Večer se vracíme k lodi a vyplouváme dále k západu na ostrov Ventotene.
Foukalo až 20 uzlů a tak to byla pěkná větrná etapa.
Ve čtvrtek 6.5. vstáváme pozdě vzhledem k předchozímu přistání ve 3:30 ráno. V poledne jsme konečně vypluli na etapu 40 NM k ostrovu Capri. Je slunečno, zadoboční vítr a táhlé velké vlny.
Poslední noc trávíme na kotvě u ostrova Capri. V pátek ráno vyplouváme na poslední etapu kolem ostrova a zpět do přístavu v Salernu.
V pátek večer v osm hodin jsme definitivně ukončili plavbu vyvázáním lodi v přístavu ve městě Salerno, odkud jsme před 14 dny vypluli. V sobotu ráno předáváme loď charterové společnosti Breeze a vydáváme se auty na cestu domů.
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.
Rodinná plavba z Bretaně kolem francouzských břehů se zastávkami v městě Roscoff a Cherbourg, kde navštěvujeme vojenskou ponorku Le Redoutable. Při plavbě do Amsterdamu se potýkáme s problémem namotané bóje na lodním šroubu a nutností jít jí odřezat do 9 °C vody. Adrenalin zažíváme i při proplouvání zdymadlem, což představuje moji první zkušenost. Samozřejmě nechybí návštěva centra Amsterdamu a čtvrtě červených luceren. Dále plujeme po amsterdamských kanálech na ostrov Texel, kde v městečku Oudeschild zavítáme do muzea Mořeplavby a trosečnictví. Poslední zastávkou se stávají nádherné ostrovy Helgoland a Düne, které bývají označovány jako perla v Severním moři. Uvidíte zde nejen spoustu zajímavých druhů ptáků ale i tuleně vyvalující se na pláži.
Desetidenní přeplavba z Norska kolem Dánska do Německa. Vypluli jsme z Bergenu, zastavili se na ostrůvku Espevaer a dále pluli do Lysefjordu, jehož skalnaté stěny spadají do vody z výšky přes 1 000 m. Poslední zastávka v Norsku proběhla ve Stavangeru odkud míříme do Kodaně. Při přeplavbě z Dánska se vydáváme k Öresundskému mostu, který točím z paluby plachetnice dronem. Baltským mořem plujeme až do našeho cíle v Německu - do Greifswaldu.