TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery

21.3.-28.3.2023

Skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně bylo:

V úterý kolem 16 hodiny očekávám příchod posádky. Čeká nás nákup zásob potravin na plavbu a večerní instruktáž zaměřená na seznámení se s konkrétní lodí a především všeho co se týká bezpečnosti před vyplutím. Posádka dorazila celá přesně v 16 hodin a začala sepisovat jídla na jednotlivé dny aby vznikl nákupní seznam.

Následoval nákup a ukládání zásob do lodi. K večeři v lodi se dostáváme až pozdě v noci včetně mé instruktáže o tom co musí všichni znát jak o lodi tak o bezpečnosti ještě dříve než zítra vyplujeme.

Ve středu ráno jsme vypluli, moře je klidné a vítr tak slabý, že musíme plout na motor. Vypadá to na klidné vaření oběda.

Ale Murphyho zákony fungují a loď bez náklonu na klidné vaření oběda nezůstává dlouho. Ale odměnou je sílící vítr a díky tomu i vytažení plachet a utichnutí motoru.

Moře hladké, fouká 4 Bf a ostře proti větru směřujeme podél italských břehů severozápadním kurzem. Trénujeme základy práce s plachtami. Zcela mimoděk uletěl Jirkovi klobouk, tak byla i reálná ukázka manévru MOB (man over board) na plachty. Manévr se povedl dostatečně rychle a klobouk byl zachráněn dříve než mohl klesnout do hlubin.

Na večer zakotvíme před městem Santa Marinella a ukážeme si techniku kotvení.

Čtvrteční dopoledne je ve znamení nácviku manévrů s lodí na motor. Trénujeme couvání a přesné zastavení u bóje simulující nábřeží.

Příprava lan k vytažení plachet.

Vytahujeme plné plachty a celé odpoledne trénijeme plavbu různými kurzy na vítr.

Máme ideální vítr 4 Bf.

Na dnešní noc se chceme vyvázat v maríně Riva di Traiano. Těsně před vjezdem do maríny nás dohání šedá vojensky vyhlížející loď s kanónem na přídi. Dostáváme pokyn k zastavení a předložení jak osobních dokladů, tak i dokladů souvisejících s lodí. Po půlhodině čekání dostáváme doklady zpět. Vše máme v pořádku a tak můžeme doplout do mariny.

Večer si probereme navigaci a plánování trasy na klasických mapách.

Dalším cílem je ostrov Giglio, ale nejdříve obeplujeme ostrůvek Gianutri.

Den končí a plavba přechází na noční etapu. Před půlnocí si ukazujeme kotvení v zátoce u ostrova Giglio za použití dopředného sonaru k průzkumu profilu dna a identifikaci možných nebezpečí pod hladinou.

Další dny přijemně proběhly za přijemného větru 4Bf a tréninku s plachtami. V neděli se vydáváme zpět do maríny Riva di Traiano a pěkně si zakřižujeme 42 námořních mil proti větru 5 Bf.

Chvílemi vítr sílí a tak procvičíme i reálné refování plachet.

Večer přistáváme v maríně. Poslední etapa do našeho cíle ve Fiumicinu proběhne až v noci z pondělí na úterý. Bouře u Korsiky zvedla vlny, které v průběhu pondělí dobíhají k západnímu pobřeží Itálie a vplutí na řeku Tiberu je za těchto podmínek riskantní vzhledem k malé hloubce 2,5m na začátku plavební dráhy a příbojových zalamujících se vlnách, které se zde vytvoří o výšce několika metrů.

Krátké připomenutí našeho plachtění je v následujícím videu.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Putování po Norsku 7/2010

Putování po Norsku 7/2010

Dovolenou v Norsku jsme realizovali opět na vlastní pěst, tentokrát se nám hlavním dopravním prostředkem stalo auto a navazující pěší a cyklistické etapy. Nemohli jsme vynechat ani železnici Flåmsbana, která bývá mnohými považována za nejkrásnější železnici v Evropě. Dále jsme pokračovali na kole, krásnou, 57 km dlouhou cyklistickou trasou Rallarvegen. Následoval pěší trek okolo ledovce Hardangerjokulen a jízda na kolech, tentokrát v oblasti Jotunheimen. Vyzkoušeli jsme také rybolov s místními rybáři, vystoupali na okraj stěny Trolltindan a potkali se se stádem pyžmoňů v národním parku Dovrefjell.


Přeplavba z Kréty do Říma 4-5/2015

Přeplavba z Kréty do Říma 4-5/2015

Jarní dobrodružná náročnější přeplavba s několikadenními etapami Jónským a Tyrhénským mořem v celkové délce 917 nautických mil. Na Krétě se ocitáme o Velikonocích a trochu netradičně začínáme výletem do vnitrozemí - do soutěsky Samaria, která je nejdelší v Evropě. Z Kréty jsme pluli západním kurzem na ostrov boha Dia a navštívili městečko Chania, kterému dominuje maják postavený Benátčany. Další naše etapa vedla na ostrov Kythira. Opustili jsme řecké vody a pokračovali přímo napříč Jónským mořem k Itálii. Poté následovala Messinská úžina mezi Itálií a Sicílií. Nejdobrodružnější zastávkou naší expedice bylo souostroví Lipari, kde jsme vystoupili ke kráterům činných sopek na ostrově Vulcano a dopřáli si léčivou koupel v sirných bahenních lázních, které jsou vyhlášené svými léčivými účinky. Nechyběl ani tradiční výstup na sopku Stromboli, samozřejmě opět na vlastní pěst. Dále jsme pluli severním kurzem do termálních lázní na ostrov Ischia a dopřáli si relaxu v nekrásnějších termálních lázních Poseidonovy zahrady. Na ostrově jsme si půjčili motorku a cestovali kolem něho. K zastávce nás zlákal hrad Castello Aragonese d'Ischia (Aragonský hrad), který byl postaven v 15. st. Plavba skončila v Nautilus marině nedaleko Říma.

Přečtěte si článek , který vyšel o této plavbě v časopise My Boat 6/2015. Oproti reportáři je stručnější a zároveň je připraven i k tisku.


Léto kolem Korsiky 7-8/2013

Léto kolem Korsiky 7-8/2013

První plavba na vlastní lodi. Pět týdnů na plachetnici trávíme relaxační plavbou Tyrhénským mořem z Říma až na Korsiku, kterou jsme obepluli. Navštívili jsme městečko Calvi, zavítali do korsických hor a vyzkoušeli canyoning v kaňonu Vacca ve volné přírodě s průvodcem. Skákali jsme do přírodních tůní a plavali v nich, slaňovali z vodopádů, přelézali balvany a stromy. Při našem odpočinkovém jachtění jsme navštívili i severní Sardinii.