TK - blog


Jak na únik vody z pumpy chlazení

Publikováno 1.3.2023

Po zimě nastartuji lodní motor, abych před plavbou zkontroloval zda je vše v pořádku a ejhle, z pumpy chlazení vesele kape mořská voda. Na charteru necháte si závadu patrně opravit a dále se tím zabývat nebudete. U vlastní lodi je to jiné, ale i na charteru, pokud plujete někam hodně daleko, kde vám nemohou pomoci nebo čekání na opravu by vás příliš zdrželo, pak je dobré si umět poradit sami.

Nemluvím zde u úniku vody pod víkem pumpy, kde je jednoduché vyměnit těsnění, které by na lodi mělo vždy být spolu s náhradním impelerem, ale mluvím o úniku vody kolem hřídele pumpy.

cooling sea water pump

Jak to opravit

Nejdříve je nutné pumpu demontovat od motoru. Uzavřete ventil vstupu chladicí mořské vody a odpojte obě hadice od pumpy. K bloku motoru pumpu drží dva šrouby, ty je nutné uvolnit a pumpu vytáhnout ve směru osy její hřídele.

pohon pumpy chladicí vody

Pokud máte pumpu náhradní, stačí ji nyní vyměnit a přišroubovat k bloku motoru. Nebo ji zajít koupit ale připravte si přibližně 300 EUR. Levnější varianta je koupit pouze gufera, která těsní hřídel pumpy. Sada gufer stála pouze 20 EUR a to nemluvím o tom, že pokud si gufera příslušných rozměrů koupíte u jejich výrobce, vyjdou vás na 2 EURa.

Demontovaná pumpa

pohon pumpy chladicí vody

Z pumpy sundáme víko a vyjmeme impeler.

Nyní je potřeba z pumpy vytáhnout hřídel, ta je však nalisována v ložiscích a ty zajišťuje proti vytažení z bloku pumpy segerový pojistný kroužek. Kroužek se ukrývá pod ozubeným kolem. Ideální je povolit matici na hřídeli a stahovákem stáhnout z hřídele ozubené kolo. To se v mém případě nedařilo, neměl jsem k dispozici stahovák s dostatečně malými čelistmi, které by šlo zasunout do mezery mezi ozubeným kolem a blokem pumpy.

Přes ozubené kolo je však k segerovce špatný přístup a bez jeho sundání z hřídele je vyjmutí segerovky obtížné.

Vítězstvím jsou v tomto případě speciální kleště na segerovky. Jak stahovák, tak i kleště na segerovky doporučuji mít v lodní výbavě.

Po vyjmutí segerovky z drážky šla již hřídel s ložisky z bloku pumpy snadno vysunout.

Z bloku pumpy jsem odstranil opotřebená gufera, vše vyčistil a připravil si k nalisování nová. Vsunutí nových gufer vyžadovalo značnou sílu a pro jejich zatlačení doporučuji použít nějakou kulatinu z kovu, plastu či ze dřeva o průměru trochu větším než je jejich vnější průměr. Mírným poklepáváním kladívkem na kulatinu jsem obě gufera vtlačil na svá místa.

Zároveň doporučuji dát i nový impeler a těsnění pod víko pumpy. Před zasunutím hřídele do gufer je potřeba hřídel mírně potřít olejem, aby nedošlo k poškození gufer. Po zasunutí hřídele s ložisky je důležité nezapomenout ložiska zajistit segerovým kroužkem. Impeler potřít dodávaným glycerínem, nasadit jej na hřídel a přišroubovat víko s těsněním.

Opravená pumpa připravená ke zpětné montáži.

Nakonec po instalaci pumpy na motor a připojení hadic nezapomenout otevřít ventil sání mořské vody. Nastartovat motor a zkontrolovat zda teče chladicí voda z výfuku a pumpa těsní.

Poznámka na konec

Pro často používanou pumpu typu JABSCO 29470-2431C jsou potřeba 2 gufera 12x22x7 mm (vnitřní průměr x vnější průměr x výška). Také jsem se setkal s pumpou jako náhradu za uvedenou, která měla větší průměr díry pro gufera. Zde byla gufera 12x24x7 mm.

Související témata:
  • I. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
  • II. Nečekané poruchy a jak je řešit >>
  • III. Nečekané poruchy a jak je řešit >>


Užitečná pomůcka - hák na bóji

Užitečná pomůcka - hák na bóji

V článku si představíme užitečnou pomůcku, kterou je hák k zachycení vyvazovací bóje. Říkáte, že to jde i bez něj? Samozřejmě ano, ale proč si věci neulehčit, když to jde. Nebo v situacích kdy jste na lodi sami, tak se každá vychytávka hodí mnohonásobně více než když plujete s plnou a zkušenou posádkou. V článku nechybí informace, jak jsem se vyvazoval k bóji při sólové plavbě bez háku či s málo početnou posádkou. (Publikováno 1.1.2024)


Pád stěžně a jeho oprava

Pád stěžně a jeho oprava

Po zřícení stěžně, když jsem dostal loď do Olympic maríny, kde jsem měl zaplacené roční stání, nastává dlouhý proces získání peněz z pojištění lodi, abych mohl opravu realizovat. Přečtěte si článek o tom, jak probíhalo jednání s pojišťovnou a řeckými firmami. Tedy vše, co předcházelo a souviselo s opravou lodi. (Publikováno 1.2.2021)


Bezpečné kotvení

Bezpečné kotvení

Loď na kotvě otevírá možnosti k objevování odlehlých míst a rozšiřuje svobodu volby místa, kde se zastavit. Často však mnoho jachtařů raději volí stání v maríně než stání na kotvě právě z obavy, že kotvení je málo bezpečné. Proto si dále připomeneme zásady pro bezpečné kotvení, abychom se neochuzovali o poznávání nových míst. (Publikováno 1.12.2021)