TK - blog

Jaké boty si pořídit na jachtu a proč?

Publikováno 1.4.2024, autor: Martina Kůdelová

Výběr správné obuvi na loď patří k jednomu z nejdůležitějších kroků a určitě není vhodné ho podcenit. V článku si ujasníme, jaký je rozdíl mezi jachtařkou obuví a běžnými teniskami. Víte, čím se jachtařské holinky liší od klasických a jak tedy vybrat vhodné boty na loď? Následující článek vychází z našich zkušeností a odborné konzultace s Tomášem Krejzou ze Sailing Centra s.r.o. Zabývám se v něm tedy především tím, jakou obuv používáme my a proč.

BOTY NA PALUBU

Jako základ pro bezpečnou plavbu považuji boty na palubu. Jaký je vlastně rozdíl mezi jachtařskou obuví a běžnými teniskami?

Asi vás nepřekvapí, že velmi zásadní. Jachtařské boty mají protiskluzovou a přilnavou podrážku, která vám vykoná výbornou službu při mokré palubě a zajistí vám stabilní pohyb a bezpečí při pohybu na palubě či při vyskočení s lanem na břeh a vyvazování lodi v přístavu. Nezapomínejte, že paluba je mokrá i večer po padnutí rosy. Takže úraz hrozí i při návratu na loď z nočních toulek.
Jachtařské boty mají zpevněný kotník a majitelé lodí ocení ještě další výhodu - nezanechávají čáry na palubě. Jak mě poučil Tomáš Krejza, všechny jachtařské tenisky byly testovány a vydrží 30 nebo 40 % náklonu plachetnice.

Když jsem s jachtingem v roce 2012 začínala jako studentka a šetřila každou korunu, použila jsem pro pohodovou plavbu po řeckých ostrovech s mimkem na palubě obyčejné tenisky. Mým úkolem bylo, starat se hlavně o malého Tomáška než o plavbu, takže pro mě tato volba byla dostačující.
Každopádně je třeba si uvědomit, že podrážka takovýchto bot není na pohyb na palubě uzpůsobena Pokud už je chcete volit, zkontrolujte:

  • že má podrážka vzorek (neklouže) – pozor! Pokud boty budete používat i na břeh, je třeba zkontrolovat, že v podrážce nezůstal kamínek s kterým nepoškodíte palubu
  • ideálně že se jedná o bílou podrážku, která nezanechává stopy na palubě
  • pevnou špičku (která vás bude chránit před nakopnutím o výstupky na palubě)
  • Dalším faktorem je také to, že všechny boty, které jsou určeny na jachtu jsou rychleschnoucí, ale klasická sálová obuv je bavlněná, a nemusí vám prostě do rána uschnout. Mimo to, slaná voda určitě běžné obuvi neprospívá a tak jejich životnost bude kratší než jste zvyklí z běžného používání.

Jako nejlevnější variantu kterou sami v letních měsících používáme jsou „plážové boty z Decatlonu Areeta. Jsou velmi lehké, nekloužou, nedělají čáry na palubě, nepotí se v nich noha, rychle schnou a poměr cena výkon je nepřekonatelný. Mám jedny už asi 6 let a stále ve výborném stavu. Používám je v létě a při méně náročných plavbách. Zároveň se dají vzít na nohu právě při výsadku na břeh a chrání nám nohu před došlápnutím na mořského ježka. Pokud volíte jiné boty, určitě nezapomeňte do teplých moří přibalit nějaké určené právě do vody.

Ještě bych se ráda zmínila o takzvané cross obuvi a dalších typech otevřených bot. Ty na loď rozhodně nepatří a jejich používání za plavby může vést k úrazům! Uzavřené boty jsou důležité především kvůli bezpečnosti a dobré fixaci nohy v botě (na lodi i na břehu při vyvazování lodi je mnoho lan, vazáků, úchytů o které si můžete snadno nakopnout palec). Určitě se vyvarujte chodit po palubě bosky při plavbě na plachty a vyvazování lodi. Při náklonu lodi potřebujete jistý krok a pokud si boty nevezmete, dost často to končí naraženým palcem, ukopnutým nehtem či uklouznutím.

Boty na palubu pro jachtaře

Pokud se chcete jachtingu věnovat, tak investujte do kvalitních bot. I mezi jachtařskými botami máte na výběr. Buď zvolíte obuv určenou pouze pro plavbu s odtokovými kanálky nebo boty, které můžete využít na plachetnici i na břehu.
Vždy je třeba si ujasnit použití boty. Např. Boty z kolekce GILL RACE představují botu, která je odlehčená, hodně provzdušněná a rychleschnoucí. Mají na podrážce odtokové kanálky na protékání vody a malé lamelky, tak aby na palubě bota dobře držela.
Závodní jachtařské boty na palubu GILL TENISKY PURSUIT, cena 2 792 Kč

Jaké jsou výhody a nevýhody bot s odtokovými kanálky?

Výhody:
  • extrémní prodyšnost (použita 3D síťovina), aby se vám v botě nepotily nohy
  • jsou rychleschnoucí
  • podrážka je navržena pro rychlý odvod vody
  • tvarované kanály zajišťují 80 % kontakt s palubou
  • bota je odlehčená
Nevýhody:
  • nejsou vhodné do města - pokud se dostanou do boty kamínky, tak si zničíte spodní membránu
  • boty nejsou tak komfortní

Z našich zkušeností se však většina jachtařů potýká s nedostatkem místa v zavazadle, a tak z praktického hlediska doporučujeme boty bez odtokových kanálků, které lze následně vzít i do města. Takové boty jsou i příjemnější na noze.
Jachtařské boty GILL MAWGAN, cena 2 990 Kč

Jestli-že pojedete na bouřlivější moře, pak se investice do jachtařských bod určitě vyplatí. My s Tomášem máme speciální boty pouze na palubu. Tom preferuje kožené jachtařské boty. Protože teď plujeme více v chladných mořích a já jsem věčně zmrzlá, oblíbila jsem si teplejší boty od značky Helly Hansen. Boty většinou kupujeme v marínách po světe, protože nám dožijí právě na cestách.

Holinky

Pokud plánujete jarní/podzimní plavbu v těžších podmínkách, pak doporučuji koupit ještě holínky. Při výběru holinek mějte na paměti, že základem je prodyšnost, tedy musíte vybírat z funkčních materiálů. Těmi může být goretex, speciálně ošetřená kůže nebo guma. U holinek se vám bude hodit i vyjímatelná vložka. Výbornou službu při chladnějším počasí vám zajistí speciální vlněné ponožky (my používáme z Merino vlny). Tomáš Krejza mne při rozhovoru také upozornil na možnost vysokých neoprenových ponožek, což jsme dříve vůbec neznali. Na prodejně mají pouze holínky, které mají s Milanem Hájkem, jedním z předních českých závodních jachtařů vyzkoušené a jsou s nimi spokojeni. My konzultujeme výběr právě s Tomášem Krejzou, který nám vždy pomůže najít, co zrovna potřebujeme (ať už jde o oblečení, jachtařské doplňky či boty). A pokud nemá na prodejně, tak objedná.

A které holínky patří k nejoblíbenějším?

Jak Tomáš Krejza říká: „Poslední dobou se hodně prodávají nízké holinky, a to ze dvou důvodů. První z nich je trochu úsměvný. Někteří chlapi se do klasických holinek nedostanou, protože mají silnější lítka. Druhým z nich je samozřejmě nižší cena. Pro plavby do Chorvatska, což je většinový trh, jsou naprosto dostačující. Výhodou oproti některým řadám Musto holinek je ten, že je zde použit neopren. Pokud vám do nich lehce zateče voda, rychleji uschnou a neopren i více hřeje. Kalhoty se nosí přes tyto holinky, které najdou využití i v teplejších dnech, když prší.
GILL SHORT BOOT, cena 1 432 Kč

Vyšší holínky jsou určitě vhodnější do horších podmínek. Výhoda vyšších holínek je v tom, že vytvářejí další izolační vrstvu.
Vysoké jachtařské holinky GILL TALL YACHTING BOOTS, cena 2 490 Kč

Tyto dva typy holinek jsou nejvíce prodávané. Protože naše plavby nejsou určené jen pro jachtaře, ale někdy se přidají i lidé, co mají chuť jen zkusit tento tip dobrodružství, pak jim doporučujeme holínky potravinářské. Jejich hlavní výhodou je nižší pořizovací cena a to, že nezanechávají šmouhy na palubě. Nelze u nich však očekávat stejnou přilnavost jako u jachtařských.

My s Tomášem máme oba vysoké jachtařské holínky už mnoho let a vystačíme si s nimi.

Základní rozdíl mezi zateplenou jachtařskou holínkou a klasickou je v prodyšnosti. Pokud si vezmete dobré ponožky a klasickou holinku, je třeba počítat s tím, že guma není prodyšná a noha se vám zapaří. Buď to nemusíte řešit nebo se nabízí varianta mít druhé ponožky, které budete točit. Jakmile totiž máte vlhké ponožky, začne vám být chladno od nohou.

Pokud chcete investovat do opravdu kvalitních holínek a nevadí vám vysoká pořizovací cena, tak pak můžete zvážit pořízení holínek z kůže a balistického nylonu. Jsou určeny primárně pro závodní jachting a mezi jejich hlavní výhody patří právě vysoká prodyšnost, vynikající přilnavost na palubě a výborná odolnost. Ale pozor! Dávat je po směně k výduchu s webastem, není opravdu dobrý nápad a ani tyto holínky to nevydrží!
Jachtařské holínky do náročných podmínek MUSTO GORETEX RACE BOOT, cena 10 590 Kč

Mnohé z Vás napadne, jaká je životnost jachtařské obuvi

Jak Tomáš Krejza dodává, „je třeba počítat s tím, že boty Vám v dobrém stavu vydrží v průměru tři sezóny“. Guma časem ztvrdne. Nemá smysl boty šetřit, čím déle je budete mít, tím hůře bude bota držet na palubě. Je třeba však boty po každém použití na moři odsolit, opláchnout je sladkou vodou a nechat přirozeně uschout. My s Tomem boty určitě používáme delší dobu. Je pravda, že vhledově již to dávno není co bývalo, ale vydrží. :)

„Nejdůležitější však je, ať již vybíráte jakékoliv vybavení na loď si ujasnit, jak jej chcete používat. Položte si otázku: Kde budete chtít jezdit? A co od zboží očekáváte? Bude jezdit v noci, ve dne, v Chorvatsku či v severních mořích? V jaké roční době a jaké počasí vás může potkat? To jsou klíčové otázky, které vám usnadní výběr obuvi. Je jasné, že začínající jachtař, nebo ten, který vyrazí na moře párkrát za rok, bude mít od bot jiné očekávání než ten, kdo pluje často či v nepříznivých podmínkách,“ vzkazuje Tomáš Krejza.

V předchozích článcích jsme se již podívali na to:

Pro naše klienty se nám podařilo domluvit s Tomášem 10 % slevu na nákup na prodejně či e-shopu Sailing centra. Napište si o ni. :)

Použité zdroje:


Dopředný sonar

Dopředný sonar

Představení FLS platinum dopředného sonaru, který umožňuje zobrazit hloubku a profil dna před lodí. Mělčinu či skalisko vidíme na displeji dříve než se objeví pod lodí, kdy by na nízkou hloubku upozornil konvenční sonar. Získáváme tím možnost ještě zareagovat a mělčině se vyhnout. Užitečné řešení pro plavbu ve vodách kde nejsou k dispozici spolehlivé a podrobné mapy. (Publikováno 1.7.2022)


Nouzové opravy a odstranění závad pomocí přístrojového potápění

Nouzové opravy a odstranění závad pomocí přístrojového potápění

Při svých plavbách jsem se už několikrát dostal do situace, kdy jsem se musel potopit pod loď. Bohužel ne vždy se problém dá vyřešit potápěním na nádech. Nakonec jsem se propracoval k potápěčské výstroji, která je pro můj účel postačující. V následujícím článku popisuji, co považuji za užitečné pro takovéto servisní potápění. (Publikováno 1.9.2022)


Jak na únik vody z pumpy chlazení

Jak na únik vody z pumpy chlazení

Po zimě nastartuji lodní motor, abych před plavbou zkontroloval zda je vše v pořádku a ejhle, z pumpy chlazení vesele kape mořská voda. Na charteru si necháte závadu patrně opravit a dále se tím zabývat nebudete. U vlastní lodi je to jiné, ale i na charteru, pokud plujete někam hodně daleko a čekání na opravu by vás příliš zdrželo, je dobré si umět poradit sami. (Publikováno 1.3.2023)