TK - blog


Tipy na plavbu kolem Kréty 2. část

V 2. díle článku si přiblížíme některá zajímavá místa severní a východní části tohoto ostrova z pohledu jachtaře. Kréta jako taková nebývá častým cílem jachtařů ale pokud vám nevadí delší přeplavba k ní a dáte přednost dobrodružství, tak zde naleznete kouzelná místa. Pokud připlouváte ze severu, je však třeba počítat s dostatečným časem na návrat. Díky převládajícím větrům ze severu budete zpět patrně křižovat. Vysoké hory na Krétě způsobují větrný úplav na severním pobřeží. Proto při přibližování se k ostrovu ze severu hnáni zadním větrem Meltémi, bude se s klesající vzdáleností ke břehu vítr zeslabovat. Paradoxně tak návětrné přístavy poskytnou klidné podmínky.

Kdy se na Krétu vydat?

To samozřejmě záleží na tom co chceme při plavbě zažít. Pokud od plavby očekáváme teplé počasí s možností koupání se v moři, tak doporučuji vyrazit na Krétu od května do konce září. Pro romanticky založené jedince, kteří preferují menší počet lodí v zátokách na kotvištích bych doporučil se vyhnout červenci a srpnu. Pokud není cílem koupání, lze se vydat na Krétu kdykoli, třeba i v zimě.

Kam plout?

Místa, která popisuji dále můžete využít k naplánování trasy plavby, pokud aktuální meteorologické podmínky budou příznivé pro uváděnou trasu. Na interaktivní mapě jsou označená místa, která jsem poznal. Jak pracovat s mapou je uvedeno v ovládání mapy. Pro lepší orientaci v dalším textu jsou v popisku místa očíslována a jejich čísla v dalším textu jsou uvedena v hranatých závorkách a po kliknutí na nadpis se místo zobrazí v mapě.


Pokud příplujete ke Krétě ze směru od Athén, lze přímo zamířit do přístavu v Chanii. Připlouváte-li však z jiné země do Řecka, musíte nejdříve přistát v port of entry, kterým zároveň Chania je a vyřídit stanovené formality.

Chania [1]

Chania - malebná benátská čtvrť. Vjezdu do historické části města dominuje kamenný maják postavený Benátčany. Při připlouvání jej míjíte levobokem a dávejte velký pozor na skaliska zprava. Ty mají být označené světelnou bójí - ale ta obvykle nefunguje.

Chania

Ze zádi lodi tak přímo vystoupíte do některé z taveren. V tavernách na nábřeží to žije až do tří hodin do rána, takže ti, kdo mají špatný spánek se v noci určitě nevyspí.

Chania

Městečko Chania nás potěší příjemnými úzkými uličkami, ze kterých dýchá historiie a vybízí k romantické procházce. Najdete zde pozůstatky jak benátské, tak turecké architektury. Ve 13 st. Chanii ovládli spolu se zbytkem Kréty Benátčané a v roce 1645 ji dobyla osmanská říše. Dokonce se stala sídlem tureckého paši. Éru turecké okupace nelze ve městě přehlédnout. Kostely byly přestavěny na mešity, objevují se zde minarety a další orientální prvky. Bližší informace najdete v reportáži z r. 2015, kdy jsme pluli z Kréty do Říma.

Chania

Rethymno [2]

Přístav v Rethymnu nebývá přeplněný a já jsem jej vyhodnotil jako vhodné místo, kde nechat loď a vydat se do vnitrozemí Kréty. Půjčovna aut je kousek od maríny.

Rethymno

Na výlet doporučuji vydat se půjčeným autem do jeskyně Antonios cave, dále do typicky řecké vesnice Spili a nakonec do soutěsky Kourtaliotis končící pláží Preveli. Detailní popis výletu naleznete v reportáži z Malty na Krétu.

Rethymno

Na večeři zkuste zajít do mé oblíbené restaurace La Boheme . Nejen prostředí restaurace La Boheme, tak i personál a jídla neměla chybu. Restaurace nabízí velmi přijemné posezení ve vnitřním traktu bez střechy či na balkóně.

Rethymno restaurace La Boheme

Heraklion [3]

Marina v Heraklionu bývá zcela plná a nenabízí volná místa. Lodě návštěvníků mohou přistát u betonového nábřeží v komerční části přístavu. Vyvázání je zde přídí na vlastní kotvě a zádí ke břehu. Nábřeží je dosti vysoké a tak výstup z lodi na pevninu a zpět po značně nakloněné lávce je adrenalinovou záležitostí. Žádné zázemí, jak bývá v marínách, zde není a ještě neustálý provoz trajektů, který způsobuje značné vlnění. Loď musí být vyvázána dost daleko od břehu, aby s vlnou neťukla zádí o beton. To ani nemluvě o přeletech startujících letadel co 10 minut. Hlavní výhoda je blízkost letiště pro střídání posádky.

Heraklion

Spinalonga [4]

Oblast jednak skýtá dokonale chráněné kotviště ze všech stran s písečným dnem a hloubkou jen 3m a a jednak ostrov Spinalonga, který sloužil od r.1904 jako leprosárium. Roku 1954 rozhodla řecká vláda o zrušení posledního evropského leprosária.

Spinalonga

Dnes je ostrov přístupný a lze se tak projít po ostrově s takto silnou historií. Více se dozvíte v reportáži Prázdniny u ostrova Kréta.

Spinalonga

Dragonada [5]

Břehy ostrova jsou strmé a padají do velké hloubky. Po obeplutí ostrova k jeho východní straně se objeví úzká zátoka. Moc lodí se do ní na bezpečné kotvení sice nevejde, ale většinou tu nikdo nebyl.

Dragonada

Je to místo, kde lze trávit čas koupáním dále od lidí a civilizace.

Dragonada

Zátoka Kato [6]

Široká nádherná zátoka u osady Kato Zakros na břehu moře s dlouhou pláží. Zátoka poskytuje příjemné kotviště s písečným dnem, kde kotva dobře drží. Držela dobře i ve větru 35 uzlů. Odtud lze podniknout výlet soutěskou z osady Kato Zakros do vesničky Zakros. V létě ideální místo na plavání a koupání.

Kato Zakros

Sitia [7]

Malebné pobřežní městečko na východním okraji Kréty. Je výrazně méně turisticky exponované v porovnání s městy více na západ Kréty. Jedná se o nejvíce nedotčenou lokalitu Kréty, kde život není postaven na turismu. Je ideálním výchozím bodem pro návštěvu minojského paláce Zakros, který se nachází na odlehlém místě na jihovýchodním okraji Kréty. S lodí se snadno vyvážete bokem u severního betonového mola přístavu.

Sitia

Agios Nikolaos [8]

Agios Nikolaos je malebné město rozkládající se na svahu nad zálivem Mirabello, kterému se říká Záliv bohatých. Nejde o typické krétské město ale turistické centrum pro smetánku s jezerem Voulismeni, v kterém se prý podle pověsti koupala bohyně Athéna, na jehož březích je hlavní turistická zóna s řadou restaurací barů a diskoték.

Agios Nikolaos

V Agios Nikolaos je nejlépe vybavená marína z celé Kréty. Díky tomu je však pro dlouhodobé stání plně obsazena a pokud plánujete zde získat místo, je nutné se zaředit na čekací listinu s více než ročním předstihem. Pro krátké zastávky místo bývá ale je potřeba na stránkách maríny jej s předstihem raději rezervovat.

Agios Nikolaos



V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

A je to tady. Plujete po moři a k vám se blíží bouře. Co udělat než udeří? V článku se budeme zabývat jak se na bouři za plavby předem zodpovědně připravit. (Publikováno 1.10.2020)


Jak opravit poškozený závit

Jak opravit poškozený závit

Šroub, který drží alternátor na bloku motoru, nejde dotáhnout - protáčí se. Zjišťuji, že došlo k úplnému stržení závitu v hliníkové patce, do které je šroub zašroubován. Bez utažení tohoto šroubu nenapnu klínový řemen, který pohání alternátor a pumpu chlazení motoru. Výborným řešením se ukázala sada na opravu závitů Helicoil. (Publikováno 1.7.2021)


Lodní deník

Lodní deník

Je v dnešní době potřeba vést lodní deník v písemné podobě? Nejde náhodou o překonanou archaickou věc nebo jde o stále důležitý dokument? Mohou elektronické záznamové systémy jej nahradit? Odpovědi na tyto otázky naleznete v tomto článku. Ukážeme si můj pohled na věc a příklad jakým vedu lodní deník, aby vyhovoval mým potřebám. (Publikováno 1.6.2022)