TK - blog


Poškozený závit

Publikováno 1.7.2021

Šroub, který drží alternátor na bloku motoru, nejde dotáhnout - protáčí se. Zjišťuji, že došlo k úplnému stržení závitu v hliníkové patce, do které je šroub zašroubován. Co s tím? Bez utažení tohoto šroubu nenapnu klínový řemen, který pohání alternátor a pumpu chlazení motoru.

Stržený závit - jak problém vyřešit?

Patka, která drží alternátor je samostatný díl přišroubovaný k bloku motoru. To mi dalo naději, že objednám tuto patku a vyměním ji. Pokus o objednání tohoto dílu končí nezdarem a je třeba hledat jiné řešení. První co mne napadlo bylo použít delší šroub a zezadu patky dát matici. Bohužel pro matici zde není místo. Další řešení by mohlo být v převrtání díry, vyříznutí většího závitu a použití odpovídajícího šroubu. Bohužel silnější šroub neprojde otvorem v bloku alternátoru. Je nutné zachovat šroub M10. Rozhoduji se použít závitovou vložku Helicoil.

Sada na opravu závitu

Objednávám dílenskou sadu na opravu závitů Helicoil na tomto odkazu. Za dva dny přichází kufřík, který obsahuje vše potřebné. Jsou v něm závitové vložky 3 délek, příslušný vrták, závitník a nástroj na zašroubování vložky.

helicoil sada

K sadě ještě budu potřebovat aku vrtačku, svěrák a vratidlo pro závitník. To vše mám na lodi, tak by nemělo nic bránit práci.

Oprava závitu

Díl se strženým závitem jsem demontoval z motoru, protože v motorovém prostoru nebylo dost místa pro vrtačku. Díl jsem upnul do svěráku a díru se strženým závitem jsem provrtal dodaným vrtákem.

Do vyvrtané díry jsem vyřezal závitníkem ze sady závit.

Do vyřezaného závitu jsem zašrouboval závitovou vložku nástrojem ze sady. Po zašroubování vložky se přiloženým vyražečem odlomí z vložky unášecí čep.

Za chvilku bylo vše hotovo a zelená vložka z nerezové oceli slibuje kvalitnější a pevnější závit než byl ten původní.

Vše jsem smontoval a původní šroub alternátoru jej opět pevně drží na bloku motoru.



Koroze na lodi

Koroze na lodi

S korozí kovů na lodi ve slaném mořském prostředí se potkal snad každý, kdo jezdí na loď. Problémy s korozí jsou častým jevem a korodují i díly z kovů, které samostatně slanou vodou nekorodují. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti, jak nepřijemné korozi zabránit či ji výrazně omezit. (Publikováno 1.12.2020)


Akumulátory

Akumulátory

V článku si vysvětlíme vlastnosti používaných akumulátorů s ohledem na provoz v lodi. Ukážeme si časté chyby v používání akumulátorů, které vedou k jejich rychlému zničení. Vysvětlíme si jak s nimi co nejpépe zacházet aby nám sloužily co nejdéle. Porovnáme vlastnosti olověných a LiFePO4 akumulátorů. (Publikováno 1.11.2023)


V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

A je to tady. Plujete po moři a k vám se blíží bouře. Co udělat než udeří? V článku se budeme zabývat jak se na bouři za plavby předem zodpovědně připravit. (Publikováno 1.10.2020)