Obsah:
Autem do Norska
Náhorní plošina Hardangervidda a vzrušující jízda železniční tratí Flamsbana
Rallarvegen na kolech
Pěší trek kolem ledovce Hardangerjokulen
Autem do Norska
Výlet na vrcholky hor: ledovcové splazy
Nejvyšší kolmá stěna Evropy:Trolltindan
Ráj pižmoňů v národním parku Dovrefjell
Jaké to vlastně bylo:
8.7.2010 čtvrtek odpoledne - vydáváme se autem na cestu do Norska.
Autem do Norska
Projíždíme Německo a Dánsko a po mostě Öresund se dostáváme do Švédska.
Most přes Öresund patří k nejdelším na světě, který spojuje dva státy. Zajímavostí je, že
od prvního kopnutí do země se stavěl pouze 5 let. Skládá se ze tří částí:
podmořský tunel má délku 3,5 km a vede 10 m pod vodou, silnice po umělém ostrově
4 km a 7,8 km je dlouhý most. Most je dvoupatrový -
ve spodním patře jezdí vlaky.
Pohled na Öresundský most jsme si znovu vychutnali
v r. 2017, když jsme pluli z Norska Severním mořem do Německa a já vypustil drona.
Náhorní plošina Hardangervidda a vzrušující jízda železniční tratí Flamsbana
10.7. v sobotu ráno vjíždíme do Norska, míjíme Oslo a směřujeme do oblasti
Hardangervidda, která je největší náhorní plošinou Evropy. Její rozloha je 100 km². Místa,
kterými projíždíme, jsou protkaná řekami a jezery.
Večer přijíždíme autem do vesnice Flam na konci fjordu, zjišťujeme jízdní řád vlakového spojení do
Finse a vracíme se kousek zpět do hor postavit do pusté přírody stan a přenocovat.
V neděli se vracíme do Flamu a zanecháváme zde auto, abychom odjeli i s koly
vlakem do míst, kam bychom se autem nedostali. Cestou míjíme tento krásný vodopád.
Železnice Flamsbana patří k nejznámějším tratím Evropy. Je cca 20 km dlouhá
a překonává výškový rozdíl až 900 m. Zajímavá je především tím, že sklon tratě patří k těm
největším na světě. Horské údolí kolem tratě nabízí krásné výhledy. Projíždíme četnými tunely,
jejichž délka je celkem až 6 km. Je obdivuhodné, že byly vybudovány ručně. Jen zastávka pod jezerem Reinungavatnet,
kde je překrásný vodopád mi kazila turistická atrakce v podobě „víly“, která za doprovodu hudby z reproduktorů tančila.
Železnicí Flamsbana se dostáváme z Flamu do stanice Myrdal, zde čekáme na přestup na vlak do Finse, které má být
jen malou osadou s několika domy.
Finse - jezero Finsevatnet pod ledovcem ve výšce 1 212 m nad mořem. Večer stavíme
stan a zůstáváme na noc zde.
Rallarvegen na kolech
Pondělí - vyrážíme na kolech po cyklistické trase Rallarvegen dlouhé 57 km do Flamu. Silnice
má štěrkovitý povrch, který se střídá s asfaltem.
Cestu přerušují ledová pole. Silnice se ani v létě neudržuje.
Tak takhle vypadám, když se snažím tvářit inteligentně na fotografii.
Pohled na Moniku a na náhorní plošinu Hardangervidda.
Stále jsme na trase Rallarvegen, která z počátku stoupá i klesá, aby po nějaké době
přeci jen začala klesat. Musíme se přeci z té výšky dostat nějak až na úroveň moře.
Další z nespočetné řady vodopádů.
Monika.
Večer přijíždíme na kolech do Flamu k autu.
Pěší trek kolem ledovce Hardangerjokulen
Následující den se přesouváme autem do městečka
Haugastol. Odkud přímým vlakem jedeme opět do Finse, tentokrát bez kol. Zde začíná náš pěší trek
okolo východní strany ledovce Hardangerjokulen. Do Finse přijíždíme večer ale ihned se vydáváme
jižním směrem. Ve 22 hodin je stále světlo, ale stavíme stan a vaříme večeři. Jsme zde úplně sami.
Kocháme se nádherným dnem v této krásné krajině až nás toto ledovcové jezero zláká ke krátké
koupeli. Voda je opravdu studená, ale po tomto osvěžení se v zápětí dostavuje euforie.
A už je to tady zase
(jako loni na Islandu)
- budeme brodit. A tak se sama příroda stará o
hygienu a masáž našich nohou.
Horké to opravdu není.
Splaz Torsteinsfonna ledovce Hardangerjokulen na jeho východní straně.
Záznam trasy, kterou jsme prošli.
Výlet na vrcholky hor: ledovcové splazy
Čtvrtý den treku se dostáváme do osady Halne k silnici. Odkud jedeme autobusem
do Haugastolu k autu, kterým se dále přesouváme do oblasti Jotunheimen. Pěkné
silniční sjezdy si cestou střídavě vychutnáváme na kole.
Na silnici nad chatou Turtagro zanecháváme auto a jedeme na kolech údolím
Helgedalen a na úpatí hory Fannaraki ve výšce 1050 m zřizujeme náš základní tábor.
Následující den již stoupáme k vrcholu Fannaraki do výšky 2 068 m.
Vracíme se k autu a jedeme dál k ledovcovému splazu ledovce Jostedalsbreen.
Údolí od ledovcového splazu s jezerem Nigardsbrevatnet.
Zastavujeme na večeři a poté přejíždíme do města Andalsnes.
Nejvyšší kolmá stěna Evropy:Trolltindan
Navečer z Andalsnes vyplouváme lodí na rybolov ve fjordu. Úlovky jsou pěkné.
Večer si za deště na jednorázovém grilu s dřevěným uhlím grilujeme rybu na
autobusové zastávce. Celou jsme ji ale sníst nedokázali.
Vystoupali jsme silničkou Trollstigen do sedla pod horou Bispen 720 m, odkud jdeme na
horní okraj stěny Trolltindan, vzdálený jen 5 km ale ve výšce 1 500 m, tedy 780 m vzhůru.
Počasí nepřeje krásným výhledům na vrcholky hor a ani do údolí, stále již několikátý
den prší a jdeme mlhou. Konečně přicházíme na okraj kolmé stěny ale mlha znemožňuje
výhled. V okamžiku, kdy se mlha částečně rozestupuje, je vidět silnici a řeku v údolí
1 500 m pod námi. Pociťujeme mírnou závrať a k okraji přistupujeme velmi opatrně -
raději „po čtyřech“.
Při naší expedici v roce 2017 jsem se na Trolí stezku vydal autobusem a tentokrát nám počasí přálo.
Podívejte se na
fascinující výhled z vrcholu hory či na krátké video z celého treku na Trollveggen.
Ráj pižmoňů v národním parku Dovrefjell
Poslední oblastí na naší cestě je okolí města Dombas, především národní park Dovrefjell.
Vjíždíme do něj autem a dále pokračujeme na kolech.
Potkáváme stádo pižmoňů severních, které se zde pase. Nejbližší kus se daří takto vyfotografovat při
dodržení bezpečné vzdálenosti >200m.
Národní park má divoký ráz a je oblkopen vysokými horami. Je protkán i mnohými turistickými
trasami a tak si každý může vybrat dle
požadované náročnosti.
Norsko je místem, které mě opravdu okouzlilo a řekl jsem si, že se na do něj chci ještě
jednou vrátit. Ale tentokrát lodí. Tento svůj záměr jsem znovu realizoval v r.2017,
kdy jsme navštívili
město Bergen, Geirangerfjord, stěnu trolů i ledovcový splaz Bodalsbreen a další zajímavá místa.