TK - reportáž

Podzimní jachting kolem Kréty:

16.-25.10.2014

Podzimní 10denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 405 nautických mil.
Plavba byla určena pro všechny, kteří chtěli prohloubit své zkušenosti s ovládáním lodi či naplout další míle v oblasti „B“. Trasa plavby vedla na ostrov Kasos, Karpathos a Santorini s návratem opět na ostrov Kréta. Zažili jsme hrubé moře s větrem o síle 30 - 42 uzlů, při kterém došlo k roztržení geny, kterou jsme vlastními silami opravovali.

Naše plachtění začalo na ostrově Kréta v marině Aghios Nikolaos.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Plavba na ostrov Kásos a trénink manévru „muž přes palubu“
Plavba na ostrov Karpatos
Oprava plachty svépomocí
Plavba na ostrov Santorini (Thira)
Ostrov Santorini
Plavba zpět na Krétu
TOP místa při plavbě v Řecku

Jaké to vlastně bylo:

Loď OCEAN JOURNEY na mne čeká vyvázaná v Ag. Nikolaos, jak jsem si ověřil ještě z domova pomocí GPS systému.

plachetnice kudela

16.10.2014 čtvrtek odpoledne - posádka je kompletní. Většina posádky je zkušená. Pouze dva členové si chtějí vyzkoušet, jaký je život na plachetnici v režimu den/noc na moři a střídání ve směnách. Po nákupu potravin na plavbu seznamuji všechny s lodí.

ceska plachetnice na krete

Pátek ráno snídaně v lodi před opuštěním přístavu.

snidane na plachetnici

plavba kreta

A samozřejmě nesmí chybět ani skupinové foto, jak jsme vypadali před plavbou, aby bylo co porovnávat až se za 9 dní vrátíme.

posadka plachetnice

Plavba na ostrov Kásos a trénink manévru „muž přes palubu“

Z maríny vyplouváme směrem na severovýchod k ostrovu Kásos.

plavba ostrov kasos

Posádka se postupně střídá v kormidlování a já pozoruji jejich dosavadní zkušenosti.

plavba na karpatos

plavba na ceske plachetnici

Zařazuji nácvik MOB, tedy muž přes palubu. Jak ho správně provést si můžete přečíst v článku. Chci demonstrovat posádce důležitost správného a rychlého jednání v případě, že by někdo z lodi vypadl. Hlavní je nešťastníka neztratit z dohledu.

MOB man over board

Není to muž ale žena, stejně je to manévr MOB. Při rychlosti lodi 6 uzlů se vzdalujeme od člověka ve vodě rychlostí 3m/s. Takhle to vypadá 3 vteřiny po vypadnutí.

WOB woman over board

15 vteřin od pádu je rozpoznatelnost člověka ve vodě už výrazně nižší. Po jedné minutě šance na nalezení osoby ve vodě je velmi malá. A to nejsou velké vlny a je dobrá viditelnost za denního světla. Po této ukázce už nikdo nemá problémy s tím, že by měl používat harnes jakmile vystoupí na palubu lodi.

MOB za 15 sec.

Třetí den vítr sílí a moře hrubne.

plavba kreta

plavba kreta vlny

Po třech dnech plavby v denních etapách jsme postupně přespali v zátoce na ostrově Dragonára a ostrově Kasos.

Plavba na ostrov Karpatos

Další den plavby jsme zvládli hrubé moře s větrem 30 - 42 uzlů a dopluli do přístavu na ostrově Karpatos. Čeká nás šití plachty, protože v extrémním větru se začal trhat zadní lem geny. Pro vítr, který dnes foukal by byly daleko vhodnější menší bouřkové plachty, které zatím na lodi nemám. V budoucnu budu muset doplnit buď je nebo přidat třetí ref.

kondicni plavba kreta

V neděli odpoledne úspěšně přistáváme na Karpatosu. Původně jsem chtěl najít vhodné místo ke kotvení, ale to je v tomto počasí dost problematické. Do pobřeží ostrova nejsou zařízlé zátoky, které by poskytly úkryt. Jsme vyvázáni v městkém přístavu, stojíme na vlastní kotvě, zádí k nábřeží. Ale není to ideální stání, protože zde převládá vítr vanoucí ze severu.

karpatos na plachetnici

Zastávku spojujeme s procházkou po městečku Karpathos (někdy označovaného jako Pigadia).

karpatos

Oprava plachty svépomocí

Pondělní ráno je v duchu opravy přední plachty zvané genoa. Plachtu stahujeme a rozkládáme na přístavním molu k přeplátování a prošití natržené části.

roztrzena genoa

Při plavbě ostře proti silnému větru se zrefovanou genoou, kdy je větší část plachty zrefována navinutím, nejde plachtu dokonale vytrimovat a její zadní lem flatruje. Tím se tato část plachty opakovaně stále přehýbá na jednu a na druhou stranu, což způsobí značnou únavu materiálu, který nakonec praskne.

oprava plachty na plachetnici

Pro opravu používáme samolepicí Dakron, kterým prasklinu z obou stran přeplátujeme a nakonec důkladně prošijeme. Samolepicí vrstva výrazně pomáhá s fixací záplaty před vlastním prošíváním a práce jde více od ruky.

plavba kolem krety

Po několika hodinách práce máme plachtu zase způsobilou pro další plavbu.

yachting recko

Plavba na ostrov Santorini (Thira)

Ještě odpoledne odplouváme na zatím nejdelší non-stop etapu k ostrovu Thira (Santorini). Vítr moc nezeslábl a tak opět vyplouváme na hrubé moře s větrem 7 Bf (28-33 kn / 50-61 km/h). Křižujeme průlivem mezi ostrovy Kasos a Karpatos až do tmy. Dále celou noc plujeme co nejostřeji proti větru, protože náš cíl je přesně ve směru odkud vítr fouká a přímo se k Santorini nedostaneme. Postup je pomalý.

plachetnici na santorini

jachta santorini

V úterý odpoledne vítr utichl v bezvětří a pokračujeme již přímo k cíli na motor. To dává příležitost vylézt na stěžeň a fotografovat palubu lodi shora.

plachetnice ze stezne

Po 176 NM (326 km) ve 2 hodiny ráno připlouváme do přístavu na jihu ostrova Thira. Zde však na nás čeká nepřijemné překvapení. Hloubka příjezdu do přístavu je pouze 1,7 m a naše loď má ponor 2,2 m. Nezbývá než pokračovat přímo pod město Thira k trajektovému nábřeží, kde se v 5 hodin ráno vyvazujeme. Jdeme spát, ale jen krátce, protože nás budí v 7:30 lodní siréna. Přijela obrovská pasažérská loď s tisíci turisty a my zde musíme uvolnit místo.

mcs lod santorini

Vyvazujeme se k takové větší kotevní bóji. Ta je však pro naši loď velmi nepraktická. Bóje se s námi při změně větru neotočí a my bychom na ni nalehli a dřeli se bokem.

boje santorini

na kotve u santorini

Ostrov Santorini

Nakonec přeplouváme severně pod městečko Finikia na kotevní bóji obvyklou pro menší lodě, kterých tu několik je. Kotvit na vlastní kotvě je zde nemožné pro velmi strmý břeh a hloubku 100 m. Ke břehu to máme pár desítek metrů a vydáváme se z lodi v gumovém člunu na prohlídku pevniny a města.

santorini z more

Nejdříve však musíme vyšlapat několik stovek metrů na okraj kráteru k bělostným stavbám města. Ti, kterým se nechce po svých, mohou využít hřbetu osla.

santorini osli

Není žádným tajemstvím, že Thira bývá přeplněna turisty. Každý den na místo připlouvají lodě z Kréty s tisíci turisty na palubě. Výhledy do krajiny jsou však jedinečné. Obzlváště pozorování západu slunce. Večer městečko ožívá ještě více. Nabídka různých restaurací, taveren a barů je opravdu široká a posezení v nich velmi příjemné. V některých podnicích hraje živá hudba.

santorini bez cestovky

Santorini je zajímavé nejen svou fascinující minulostí. Turisty táhne i jeho vulkanický původ, romantické úzké uličky, milovníky nakupování četné obchůdky se širokou nabídkou zboží. Určitě je to jedna z destinací, kterou stojí za to vidět.

Na Santorini jsme se vydali ještě jednou, a to v lednu 2015. Cesta byla podstatně náročnější. Bouře z Libie přinesla saharský písek a moře hrublo.


Plavba zpět na Krétu

Ve čtvrtek ráno odvazujeme loď z bóje a vyplouváme ostře proti větru jižním kurzem zpět na Krétu. Plujeme rychlostí 6 až 8 uzlů a tak už po půlnoci připlouváme do zátoky Spinalonga na východní části Kréty. Přečtěte si více o řeckém ostrově, na němž izolovali malomocné. Házíme kotvu, která na první pokus klouže v travinách, ale na podruhé již se zarývá do dna a drží. Páteční dopoledne zde v zátoce věnujeme nácviku couvání s lodí do úzké mezery, kterou simulujeme bójkami.
24.10.2014 večer doplouváme po 405 NM dlouhé plavbě do mariny v Ag. Nikolaos, kde naše plavba končí. Společně se vydáváme na závěrečnou večeři.

restaurace kreta

restaurace kreta

Sobota - posádka je připravena opustit loď a vydat se na cestu k letišti.

posadka na jachte

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Kurz pro budoucí skipery 9/2021

Kurz pro budoucí skipery 9/2021


Zima v Jaderském moři 12/2009

Zima v Jaderském moři 12/2009

Plavba na jachtě v Chorvatsku tentokrát vedla po této trase: Zadar-Dugi otok-Olib-Ugljan. Letos nás uvítalo pro tuto oblast nezvykle mrazivé počasí (-9 °C). I Štedrý den se stal skutečně štědrý a mohli jsme si zaplachtit v jugu. Vítr do 34 uzlů a vlny do 3 m nám přichystal silné zážitky.


Kolem Kréty na plachetnici 8/2019

Kolem Kréty na plachetnici 8/2019

Řecko patří k oblastem, kde je poměrně větrno a toto se nám potvrdilo i při plavbě po romatických místech Jižních Kyklad. Poháněni větrem některé ostrovy severně od Kréty obeplujeme, u některých se zdržíme. Vítr o síle 30 uzlů není na této plavbě výjimkou a posádka si užívá plavbu plnou adrenalinu. K zastávkám na kotvě využíváme málo osídlená místa se zastávkami na koupání a výstupy na pevninu. Navštěvujeme ostrovy Folegandros, Ios, Schóinousa a na přání posádky plujeme na ostrov Thíra, která patří k velmi oblíbeným turistickým cílům.