7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.
16.-25.10.2014
Podzimní 10denní dobrodružná náročnější plavba s nočními etapami Egejským mořem v délce 405 nautických mil.
Plavba byla určena pro všechny, kteří chtěli prohloubit své zkušenosti s ovládáním lodi či naplout další míle v oblasti „B“.
Trasa plavby vedla na ostrov Kasos, Karpathos a Santorini s návratem opět na ostrov Kréta. Zažili jsme hrubé moře s větrem o síle 30 - 42 uzlů, při kterém došlo k
roztržení geny, kterou jsme vlastními silami opravovali.
Naše plachtění začalo na ostrově Kréta v marině Aghios Nikolaos.
Plavba na ostrov Kásos a trénink manévru „muž přes palubu“
Plavba na ostrov Karpatos
Oprava plachty svépomocí
Plavba na ostrov Santorini (Thira)
Ostrov Santorini
Plavba zpět na Krétu
TOP místa při plavbě v Řecku
Loď OCEAN JOURNEY na mne čeká vyvázaná v Ag. Nikolaos, jak jsem si ověřil ještě z domova pomocí GPS systému.
16.10.2014 čtvrtek odpoledne - posádka je kompletní. Většina posádky je zkušená. Pouze dva členové si chtějí vyzkoušet, jaký je život na plachetnici v režimu den/noc na moři a střídání ve směnách. Po nákupu potravin na plavbu seznamuji všechny s lodí.
Pátek ráno snídaně v lodi před opuštěním přístavu.
A samozřejmě nesmí chybět ani skupinové foto, jak jsme vypadali před plavbou, aby bylo co porovnávat až se za 9 dní vrátíme.
Z maríny vyplouváme směrem na severovýchod k ostrovu Kásos.
Posádka se postupně střídá v kormidlování a já pozoruji jejich dosavadní zkušenosti.
Zařazuji nácvik MOB, tedy muž přes palubu. Jak ho správně provést si můžete přečíst v článku. Chci demonstrovat posádce důležitost správného a rychlého jednání v případě, že by někdo z lodi vypadl. Hlavní je nešťastníka neztratit z dohledu.
Není to muž ale žena, stejně je to manévr MOB. Při rychlosti lodi 6 uzlů se vzdalujeme od člověka ve vodě rychlostí 3m/s. Takhle to vypadá 3 vteřiny po vypadnutí.
15 vteřin od pádu je rozpoznatelnost člověka ve vodě už výrazně nižší. Po jedné minutě šance na nalezení osoby ve vodě je velmi malá. A to nejsou velké vlny a je dobrá viditelnost za denního světla. Po této ukázce už nikdo nemá problémy s tím, že by měl používat harnes jakmile vystoupí na palubu lodi.
Třetí den vítr sílí a moře hrubne.
Po třech dnech plavby v denních etapách jsme postupně přespali v zátoce na ostrově Dragonára a ostrově Kasos.
V neděli odpoledne úspěšně přistáváme na Karpatosu. Původně jsem chtěl najít vhodné místo ke kotvení, ale to je v tomto počasí dost problematické. Do pobřeží ostrova nejsou zařízlé zátoky, které by poskytly úkryt. Jsme vyvázáni v městkém přístavu, stojíme na vlastní kotvě, zádí k nábřeží. Ale není to ideální stání, protože zde převládá vítr vanoucí ze severu.
Zastávku spojujeme s procházkou po městečku Karpathos (někdy označovaného jako Pigadia).
Pondělní ráno je v duchu opravy přední plachty zvané genoa. Plachtu stahujeme a rozkládáme na přístavním molu k přeplátování a prošití natržené části.
Při plavbě ostře proti silnému větru se zrefovanou genoou, kdy je větší část plachty zrefována navinutím, nejde plachtu dokonale vytrimovat a její zadní lem flatruje. Tím se tato část plachty opakovaně stále přehýbá na jednu a na druhou stranu, což způsobí značnou únavu materiálu, který nakonec praskne.
Pro opravu používáme samolepicí Dakron, kterým prasklinu z obou stran přeplátujeme a nakonec důkladně prošijeme. Samolepicí vrstva výrazně pomáhá s fixací záplaty před vlastním prošíváním a práce jde více od ruky.
Po několika hodinách práce máme plachtu zase způsobilou pro další plavbu.
Ještě odpoledne odplouváme na zatím nejdelší non-stop etapu k ostrovu Thira (Santorini). Vítr moc nezeslábl a tak opět vyplouváme na hrubé moře s větrem 7 Bf (28-33 kn / 50-61 km/h). Křižujeme průlivem mezi ostrovy Kasos a Karpatos až do tmy. Dále celou noc plujeme co nejostřeji proti větru, protože náš cíl je přesně ve směru odkud vítr fouká a přímo se k Santorini nedostaneme. Postup je pomalý.
V úterý odpoledne vítr utichl v bezvětří a pokračujeme již přímo k cíli na motor. To dává příležitost vylézt na stěžeň a fotografovat palubu lodi shora.
Po 176 NM (326 km) ve 2 hodiny ráno připlouváme do přístavu na jihu ostrova Thira. Zde však na nás čeká nepřijemné překvapení. Hloubka příjezdu do přístavu je pouze 1,7 m a naše loď má ponor 2,2 m. Nezbývá než pokračovat přímo pod město Thira k trajektovému nábřeží, kde se v 5 hodin ráno vyvazujeme. Jdeme spát, ale jen krátce, protože nás budí v 7:30 lodní siréna. Přijela obrovská pasažérská loď s tisíci turisty a my zde musíme uvolnit místo.
Vyvazujeme se k takové větší kotevní bóji. Ta je však pro naši loď velmi nepraktická. Bóje se s námi při změně větru neotočí a my bychom na ni nalehli a dřeli se bokem.
Nakonec přeplouváme severně pod městečko Finikia na kotevní bóji obvyklou pro menší lodě, kterých tu několik je. Kotvit na vlastní kotvě je zde nemožné pro velmi strmý břeh a hloubku 100 m. Ke břehu to máme pár desítek metrů a vydáváme se z lodi v gumovém člunu na prohlídku pevniny a města.
Nejdříve však musíme vyšlapat několik stovek metrů na okraj kráteru k bělostným stavbám města. Ti, kterým se nechce po svých, mohou využít hřbetu osla.
Není žádným tajemstvím, že Thira bývá přeplněna turisty. Každý den na místo připlouvají lodě z Kréty s tisíci turisty na palubě. Výhledy do krajiny jsou však jedinečné. Obzlváště pozorování západu slunce. Večer městečko ožívá ještě více. Nabídka různých restaurací, taveren a barů je opravdu široká a posezení v nich velmi příjemné. V některých podnicích hraje živá hudba.
Santorini je zajímavé nejen svou fascinující minulostí. Turisty táhne i jeho vulkanický původ, romantické úzké uličky, milovníky nakupování četné obchůdky se širokou nabídkou zboží. Určitě je to jedna z destinací, kterou stojí za to vidět.
Na Santorini jsme se vydali ještě jednou, a to v lednu 2015. Cesta byla podstatně náročnější. Bouře z Libie přinesla saharský písek a moře hrublo.
Ve čtvrtek ráno odvazujeme loď z bóje a vyplouváme ostře proti větru jižním kurzem zpět na Krétu.
Plujeme rychlostí 6 až 8 uzlů a tak už po půlnoci připlouváme do zátoky Spinalonga na východní části Kréty.
Přečtěte si více o řeckém ostrově, na němž izolovali malomocné.
Házíme kotvu, která na první pokus klouže v travinách, ale na podruhé již se zarývá do dna a drží.
Páteční dopoledne zde v zátoce věnujeme nácviku couvání s lodí do úzké mezery, kterou simulujeme bójkami.
24.10.2014 večer doplouváme po 405 NM dlouhé plavbě do mariny v Ag. Nikolaos, kde naše plavba končí. Společně
se vydáváme na závěrečnou večeři.
Sobota - posádka je připravena opustit loď a vydat se na cestu k letišti.
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.