Kolem Kréty na plachetnici:

28.8.-6.9.2019

Řecko patří k oblastem, kde je poměrně větrno a toto se nám potvrdilo i při plavbě po romatických místech Jižních Kyklad. Vítr o síle 30 uzlů není na této plavbě výjimkou a posádka si užívá plavbu plnou adrenalinu. K zastávkám na kotvě využíváme málo osídlená místa se zastávkami na koupání. Navštěvujeme ostrovy Folegandros, Ios, Schóinousa a na přání posádky plujeme na ostrov Thíra, která patří k velmi oblíbeným turistickým cílům.

Naše plachtění začalo na Krétě v Rethymnu.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:
  • Je ostrov Thíra skutečně pohádkový? >>
  • Plavba na neosídlené ostrovy Řecka >>
  • TOP místa při plavbě v Řecku >>

Změna plánu: bezpečná marina na Krétě je plná

Pro mne plavba kolem Kréty začala už o několik dní dříve. Původně jsem začátek plavby zamýšlel z mariny Agios Nikolaos v Řecku, s kteoru už mám velmi dobré zkušenosti a dlouhodobé stání v ní vyhodnocuji jako bezpečné. Bohužel tato marina je beznadějně přeplněna loděmi (nabídli mi zařazení na čekací listinu jako 22. loď v pořadí - tedy letos na mne místo nezbyde). Vyplouvám tedy z Athén a čeká mě cca 200 NM plavby do přístavu Rethymno na Krétě.

rethymno minaret

Přístav v Rethymnu jsem vyhodnotil jako dobrý počáteční a koncový bod pro naší společnou plavbu na rozdíl od stání u vysokého betonového nábřeží v Heraklionu, kde lodí zmítaly vlny od přistávajících a odplouvajících trajektů.

Průchod soutěskou Kourtaliotis

S převozem lodi do Rethymna mi pomáhala část posádky, která se přihlásila na plavbu kolem Kréty. Čas, který nám zbývá do příchodu ostatních využíváme k výletu na jih Kréty do jeskyně Antonios care a do soutěsky Kourtaliotis. Vydáváme se po proudu řeky Megalo Potamos až k moři na pláž Preveli.

Setkání s posádkou a plavba na ostrov Folegandros

Ve středu 28.8.2019 odpoledne dorazila k lodi posádka. Následně jsme nakoupili zásoby na plavbu a vydali se společně na večeři v Rethymu do klidného prostředí mnou oblíbené restaurace La Boheme. Ve čtvrtek ráno probíhá tradiční poučení posádky před vyplutím.

marina rethymno

Kolem oběda vyplouváme směrem na jižní Kyklády. Vane vítr ze severu, a tak plout čistě severním kurzem není možné. Vítr postupně sílí a také se trochu stáčí k západu a my upravujeme kurz více severně. Vítr sílí, naše rychloust stoupá a část posádky postupně odevzdává svůj oběd moři.
Večer přichází krásná bezměsíčná noc s miliony hvězd na obloze. S rozedněním po 90 námořních mílích přistáváme v pátek na kotvě v zátoce ostrova Folegandros a jdeme spát. Odpoledne trávíme plaváním kolem lodi. Do soboty přespáváme v zátoce a sobotní dopoledne si užíváme dále plaváním kolem lodi. Poryvy větru sílí a povrchový proud vody vyvolaný větrem přidává na sportovní hodnotě koupání. Návrat na loď tak není zcela bez práce.

Plavba na ostrov Ios

Hned po obědě opouštíme zátoku a plujeme k ostrovu Ios. Čeká nás 30 námořních mil v silném předobočním větru.

plavba recko

Plachty máme zrefované na 3. ref, vítr dosahuje v nárazech síly až 35 uzlů.

dobrodruzna plavba

Žaludky posádky si již zvykly, tak si to dnes všichni užívají.

adrenalin na palube plachetnice

Dnešní etapa je krátká, a proto nejedeme služby ve směnách po dvojicích a jsme všichni společně na palubě.

plachetnici po recku

Loď uhání rychlostí až 8,6 uzle.

jachting v recku

V zákrytu ostrova zvětšujeme plachty a jak jej mineme, zase refujeme.

vodni trist na mori

U kormidla se postupně střídají všichni, kteří si chtějí užít řízení lodi v drsnějších podmínkách.

kormidelnik na plachetnici

Dnešní cíl máme před přídí. Je to jižní zátoka ostrova Ios. Skasali jsme plachty a míříme na kotviště. Dno je zde písečné a na hloubce 10 metrů spouštíme kotvu. Kotva dobře drží, ale poryvy větru jsou zde velmi silné - až 36 uzlů.

priplouvame do zatoky recko

Krátce po doplutí se stmívá a my usedáme k večeři. Ze záznamu pohybu lodě v aplikaci kotevního alarmu zjišťuji, že v průběhu večeře jsme se s kotvou posunulí o 25 metrů. Raději překotvíme a na hloubce 10 metrů vypustíme 50 metrů řetězu. Poté jsme se za větrné noci až do rána na kotvě již neposunuli.

vecere na plachetnici

Nedělní dopoledne pokračuje ve větrném duchu, poryvy větru 35 uzlů vychladily vodu v zátoce na 22°C a tak původní plán - krátké etapy a koupání v romantických zátokách dostává dimenzi otužování a výkonnostního plavání proti větru a vlnám k zakotvené lodi. Plaváním zde trávíme celou neděli a dále vyrážíme až v pondělí ve 4 hodiny ráno.

Krásy ostrova Ios jsem blíže prozkoumal na skůtru při mé další návštěvě. Nejvíce mě zaujalo místo, kde se nachází Homérova hrobka a město Chora.

Ostrov Schóinousa

Na plachty zrefované na 2. ref uháníme severním kurzem na ostrov Schóinousa, kde za rozbřesku přistáváme v zátoce Mirsíni na kotvě. Potřebujeme totiž zajít do obchodu a doplnit zásoby, hlavně pečivo a zeleninu. Na obchod je ještě brzo a u přístavního nábřeží není místo. Nechce se nám vytahovat a nafukovat člun a tak čekáme až bude tak 8 hodin, kdy s těmi, co půjdou na nákup, nacouvám k trajektovému místu, aby vystoupili a vrátím se čekat na kotvu. Po 20 minutách však vidím, jak odplouvá jedna loď od nábřeží. Neváháme a ihned se přemisťujeme.

ostrov schoinousa

Ještě před nákupem si dopřáváme snídani na pevnině.

snidane na ostrove schoinousa

Také chceme doplnit nádrž pitnou vodou, a zatím co jde posádka na nákup, já se vydávám do přístavu domluvit připojení k vodovodu. Bohužel voda dnes neteče kvůli nějaké závadě. Prý zítra by to mělo být opravené. Tak dlouho tu čekat nebudeme, v nádrži máme víc jak půlku a s tou do konce plavby vyjdeme. Posádka se podezřele brzy vrací s nákupem z místního obchodu "Okto Adelphia". Prodavačka z obchodu je totiž s nákupem k lodi přivezla autem.

Před obědem opouštíme místo a plujeme kotvit do jižní zátoky Gagvávi, kde dnes bude typické koupací odpoledne bez silného větru.

zatoka v recku

Spouštíme kotvu v zátoce, kde jsme zase téměř úplně sami a nesmí chybět společné foto.

koupani v zatoce

Zde trávíme den až do večera a ještě další den ráno zahajujeme dopoledním plaváním. Před polednem vytahujeme kotvu a odplouváme.

plavba na ostrov thira

Je ostrov Thíra skutečně pohádkový?

Odpoledne připlouváme k ostrovu Thíra (Santoríni), který všichni chtěli vidět a navštívit. Dnes patří k nejznámějším Kykládským ostrovům. A pokud pluji s nějakou posádkou poblíž, vždy ho chce navštítit. Zda je ostrov skutečně pohádkový, záleží na tom, co od něj očekáváte a zda vám nevadí davy turistů.

plavba na plachetnici na ostrov thira

Břehy jsou spíše útesy, které vystupují z velké hloubky a proto nevíme, kde se nám podaří přistát. Hloubka v těsné blízkosti břehu je i 80 metrů a kotva je proto nepoužitelná. Na Thíře je sice z jihu marína, ale pro náš ponor 2,2 metru je přístav z důvodu malé hloubky také nepoužitelný.

utesy ostrova thira

Kolem břehu vidíme dost volných kotevních bójí, tak se u jedné vyvážeme. Asi po hodině přijíždí chlapík na člunu a sděluje nám, že bóje jsou pro komerční lodě a bóji u které stojíme je třeba opustit, protože na noc k ní přijede loď. Naštěstí nám ukazuje bóji, ke které se můžeme vyvázat, protože loď od této bóje je v servisu. Jak jsme následně zjistili až večer, všechny bóje se na noc zaplnily.

jachting ostrov thira

Máme štěstí, že můžeme zůstat a nafukujeme člun, abychom se dostali na břeh a vydali se na procházku do městečka na kopci.

boje ostrov thira

Pohledy na město jsou okouzlující. Bílé domky a kostelíčky s modrými střechami vypadají romanticky.

dovolena thira

dovolena santorini

na plachetnici na ostrov santorini

thira recko

Stoupáme strmou cestou se schody vzhůru. Pak kus cesty chybí, prostě se utrhla a zřítila.

cesta na santorini

Vcházíme do městečka. Vlastně město otočené do středu ostrova, tedy kráteru, obvyklým městem není. Je to město hotelů a obchůdků se suvenýry.

uzke ulicky santorini

kostel santorini

santorini bile fasady

Tlačíme se proudícímy zástupy lidí západním směrem, kde uvidíme zapadající slunce.

zapad slunce santorini

Zajímavější než se dívat na západ slunce bylo pozorovat dav, který ucpal úzké uličky.

turiste santorini

Prodíráme se davem a nakonec se dostáváme do míst, kde se dá už zase normálně jít.

romanticke santorini

tomas kudela dobrodruh

Den končíme u večeře na jedné z teras s výhledem na západ.

vecere na santorini

Noční procházka městem je daleko příjemnější. Ulice se vylidňují.

nocni santorini

Mnoho turistů již spěchalo zpět do obrovských výletních lodí, aby v noci byli převezeni na další místo.

nocni thira

Ve středu ráno se všichni shodujeme, že návštěva Santoríni nám stačila a už zase raději poplujeme do více pustých a osamělých míst, kde ideálně nepotkáme ani nohu. My odplouváme a jiní ve větších lodích opět připlouvají.

trajekt santorini

Plavba na neosídlené ostrovy Řecka

Odpoledne připlouváme mezi zcela neosídlené ostrůvky Christiani a Eskhati. To je to pravé místo pro nás.

neosidlene ostrovy recka

Jsme nadšení a dnešní den až do tmy trávíme tady. Je tu opravdu klid - ani mobilní signál zde není.

opustene ostrovy recka

Klidné počasí nám přeje, jinak by kotvení zde bylo nepříjemné či nemožné. Není tu krytá zátoka, jsme na otevřeném moři. Ostrov nás kryje jen před slabým větrem ze severu.

zatoka recko

V noci se vydáme na poslední etapu zpět do Rethymna.

plavba na plachetnici recke vody

V pátek 6.9.2019 jsme se v přístavu Rethymno všichni rozloučili.

TOP místa v Řecku

A co určitě nevynechat?

GRAMVOUSA

• Ostrov Gramvousa se tak trochu podobá Karibiku.
    Nachází na severozápadním cípu Kréty a patři k vůbec nejoblíbenějším výletním místům na Krétě.

PREVELI

CHANIA

• Chania – port of entry
  • Chania – městečko Chania
  • Chania – malebná benátská čtvrť

THÍRA

SPINALONGA

Putování po Norsku 7/2010

Dovolenou v Norsku jsme realizovali opět na vlastní pěst, tentokrát se nám hlavním dopravním prostředkem stalo auto a navazující pěší a cyklistické etapy. Nemohli jsme vynechat ani železnici Flåmsbana, která bývá mnohými považována za nejkrásnější železnici v Evropě. Dále jsme pokračovali na kole, krásnou, 57 km dlouhou cyklistickou trasou Rallarvegen. Následoval pěší trek okolo ledovce Hardangerjokulen a jízda na kolech, tentokrát v oblasti Jotunheimen. Vyzkoušeli jsme také rybolov s místními rybáři, vystoupali na okraj stěny Trolltindan a potkali se se stádem pyžmoňů v národním parku Dovrefjell.

Plavba z Itálie (Salerno) na Maltu 4-5/2010

Čtrnáctidenní plavba dlouhá přibližně 900 námořních mil začala v Itálii z přístavu ve městě Salerno. Odtud jsme vypluli na plachetnici jižním kurzem Tyrhénským mořem do Messinské úžiny, kterou jsme propluli a pokračovali až na ostrov Malta, kde jsme si užili krásné koupání v Blue Lagoon u ostrůvku Comino. Z Malty jsme pluli západním směrem, jižně obepluli Sicílii a dále nastoupili téměř východní kurz, který nás zavedl do souostroví Lipari. Zde jsme si prohlédli činné sopky na ostrově Vulcano a navštívili i sopku Stromboli na stejnojmenném ostrově. Následně jsme směřovali severním kurzem na ostrov Ischia a vrátili se zpět do Salerna.

Výlet na Bodalsbreen 8/2017

Loď jsme nechali v přístavu na ostrově Maloy a odjeli jsme autobusem do Loenu. Z Loenu putujeme pěšky čtyři dny se synem (6 let) a stanem až k ledovcovému splazu Bodalsbreen ledovce Jostedalsbreen a zpět. Výlet nádhernou norskou krajinou měl 45 km.