Plavba na Sardinii

20.4. - 4.5.2008

Naše 14denní plavba vedla Tyrhénským mořem ze Salerna na Sardinii do Arbataxu dále kolem Sicílie na Liparské ostrovy. Nakoukli jsme do Messinské úžiny a pokračovali na ostrov Ischia, který je vyhlášen termálními lázněmi v různých podobách. Ať už jsou to termální prameny či fumaroly (přírodní vývěry horké páry).
Celkem jsme upluli 910 Nm v čase 204 h. Průměrná rychlost byla 4,5 uzle.

Naše plavba na charterové plachetnici začala v Itálii, ve městě Salerno v přístavu na mole Manfredi.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Etapa Salerno -> ostrov Capri
22-24.4.2008 - etapa ostrov Capri -> Sardinie
25-28.4.2008 - etapa Sardinie -> ostrov Vulcano (279 Nm)
28.4.2008 - etapa ostrov Vulcano -> ostrov Panarea -> ostrov Stromboli (31 Nm)
29.4.-01.5.2008 - etapa ostrov Stromboli -> Messinská úžina -> ostrov Ischia (226 Nm)
3.5.2008 - etapa ostrov Ischia -> přístav Salerno (47 Nm)
4.5.2008 - přístav Salerno - předání lodi a závěrečné zhodnocení

20.4.2008 - příjezd do Salerna a nalodění.

salerno marina

Etapa Salerno -> ostrov Capri

21.4.2008 - Poslední kontrola a příprava lodi na vyplutí. Plavba ze Salerna na ostrov Capri byla krátká a měla především výukový charakter, aby se každý z posádky naučil základním dovednostem, které bude na lodi potřebovat.

Vítr byl velmi slabý, a tak jsme postupovali na plachty k ostrovu Capri rychlostí jen cca 2 uzle. Zato však jsme měli možnost pozoravat hejno delfínů a několik velryb, které se vynořovaly okolo lodi.

salerno jachting

salerno dovolena na jachte

22-24.4.2008 - etapa ostrov Capri -> Sardinie

Plavba stále proti větru, křižování k Sardinii.

plavba na jachte capri sardinie

jachting capri

na jachte na sardinii

dovolena na jachte sardinie

plavba na plachetnici sardinie

dovolena na jachte s kapitanem sardinie

Sardinie je ostrůvek plný krásných pláží, a to jak těch kamenitých tak i písečných. Svojí smaragdovou barvou moře připomíná Karibik. Mrkněte na místa, kde jsem si v r. 2019 užili nejen krásné šnorchlování.

25-28.4.2008 - etapa Sardinie -> ostrov Vulcano (279 Nm)

Po opravě kosatky v přístavu Arbatax na Sardinii následovala nádherná nejdelší etapa naší plavby. Etapu jsme absolvovali celou na ideální boční vítr a zakončili nočním přistáním v zátoce na ostrově Vulcano.

trasa plavby sardinie vulcano

oprava plachty na chartrove lodi

mudr monika sicova

pouziti sextantu v praxi

kapitan tomas kudela

plachetnici na lipary

Následující den posádka vystoupala ve dvou vrcholových družstvech do kráteru sopky. Výstup na Vulcano popisujeme v reportáži z r.2015.

vystup na sopku vulcano

28.4.2008 - etapa ostrov Vulcano -> ostrov Panarea -> ostrov Stromboli (31 Nm)

Po dni odpočinku na ostrově Vulcano odjíždíme za příznivého bočního větru k nedalekému ostrovu Panarea. Zde jsme zakotvili v krásné zátoce a následovala ukázka potápění organizovaná lodním potápěčem.

liparske ostrovy plavba na plachetnici

ukazka potapeni

K večeru odplouváme na noční plavbu k činné sopce Stromboli, na kterou se dá i vystoupat. Po cestě jsme pozorovali pravidelné výbuchy sopky, které ozařovaly vrchol kráteru. Plavbu jsme zakončili nočním přistáním v mělkých vodách poblíž majáku na ostrůvku Strombolicchio, který nám připadal naprosto nedobytný. Při naší další plavbě z Říma na Krétu v r. 2014 jsme ostrov Strombolicchio prozkoumali.

nocni plavba na jachte liparske ostrovy

strombolicchio

liparske ostrovy na plachetnici

Časně ráno odplouváme od Stromboli. Ještě pozorujeme dým z kráteru a naším dalším cílem je Messinská úžina.

trasa plavby na plachetnici stromboli-messinska uzina-ischia

Vítr je málo příznivý, část cesty plujeme s pomocí motoru. Plavba v úžině byla nádherná. Potkáváme veké nákladní lodě a cvičíme se zvládat hustý provoz v rozdělené plavební dráze.

plavba messinskou uzinou

K večeru obracíme kurz na ostrov Ischia. Následuje noční plavba. Míjí nás několik výletních lodí zářících do daleka. Další den plujeme za mírného bočního větru, k večeru vítr ustává a využíváme motor. K ostrovu Ischia příjíždíme v časných raních hodinách a kotvíme v zátoce.

na jachte na ostrov ischia

dovolena na lodi stromboli-ischia

Ostrov Ischia je vyhlášen svými termálními lázněmi s léčivými účinky. K těm nejkrásnějším bezpochyby patří Poseidonovy zahrady.

3.5.2008 - etapa ostrov Ischia -> přístav Salerno (47 Nm)

Vyplouváme za úsvitu po krásně prožitém odpočinkovém dnu v přístavu Cassamiciola. Lázeňské městečko nás překvapilo hezkou zástavbou. Mnoho domů mělo zajímavá keramická znamení místní výroby.

trasa plavby ischia-salerno

Obdivovali jsme také citonovníky, mandariky a kvetoucí keře, které intenzivně voněly. Část posádky navštívila termální lázně a též jsme nakupovali dárky pro své blízké.

pomerance a citrony na strome

salerno

Tato závěrečná etapa byla ve znamení poklidné plavby. Bohužel vítr byl velmi slabý a hodně Nm jsme absolovali na motor. Zajímavá byla plavba v úžině podél ostrova Capri, kde jsme potkávali velké i malé lodě a cvičili si dávaní přednosti lodí na moři.

jachting salerno

lod na mori

V šest večer připlováme do přístavu Salerno a ještě pořizujeme závěrečnou fotografii posádky a končíme plavbu. Následuje přesun do auta a část posádky odjíždí domů.

posadka na plachetnici

4.5.2008 - přístav Salerno - předání lodi a závěrečné zhodnocení

Od rána připravujeme předání lodi, stěhujeme zbylé věci. Bez problémů předáváme loď a připravujeme se na odjezd domů.

Zažili jsme vítr o síle 22 knot s vlnami do výše 3 m i mírný vánek a bezvětří. Vyzkoušeli jsme si plavbu na širém moři, noční plavbu i noční přistání. Navštívili jsme zajímavá místa a viděli činné sopky.

Z Říma kolem Korsiky 9/2021

Přeplavba z Itálie od Říma na Korsiku do Bonifacia, obeplutí západních břehů Korsiky, zastávka v Calvi a návrat k Římu. Byla to přeplavba s dlouhými etapami až 48 hodin a několika zastávkami v plánovaných místech. Přepluli jsme Tyrhénské moře směrem na západ a směrem na východ. Plavba zaměřená na získání dalších zkušenosti v náročnějších podmínkách.

Atlantikem na Kapverdy 12/2011-1/2012

Čtyřtýdenní dobrodružná plavba v délce 2 400 NM (4 400 km) Atlantským oceánem na Kapverdské ostrovy a křižováním proti pasátu zpět na chartrové lodi. Vypluli jsme z ostrova Tenerife, jednoho ze souostroví Kanárských ostrovů. Pluli jsme pohánění zadobočním větrem přímo na jih daleko kolem břehů západní Sahary. Po protnutí obratníka Raka jsme směřovali širým oceánem podél břehů Mauretánie a Senegalu. Pohodová plavba však končí na Kapverdách, kde jsme navštívili ostrovy Sao Vincente a Sao Antalo. Přečtěte si proč některým z nás, tato plavba odhalila dřeň pravé existence.

Přečtěte si článek o naší plavbě na Kapverdy, který vyšel v časopise Yachting revue 5/2014. Na co si dát pozor při přebírání chatrové lodi? A co dělat, když se Vám trhne plachta na Kapverdách a chartrová společnost nemá náhradní?

Plavba z Greifswaldu do Norska 4/2018

Rodinné přeplutí s lodí z německého Greifswaldu do Stavangeru. Se zastávkami v Sassnitz, Kodani a na norském pobřeží. V Sassnitz je výborným tipem na výlet prohlídka vyřazené britské ponorky, kterou jsem chtěl ukázat synovi. Dále plujeme do švédského přístavu Skanor, kde nasedáme s lodí na dno těsně před přístavem. Krizovou situaci se nám nakonec podaří zvládnout, ale vjezd do mariny, kde jsem již byl v minulém roce po tomto zážitku zavrhuji a raději plujeme až do Kodaně. Zde se vyvazujeme v marině Langeline. Po procházce po jejím přilehlém okolí plujeme kolem jižního Norska se zastávkami v malých vesničkách až do našeho cíle - Stavangeru. Zde po 501 uplutých NM se 7 let starým synem a svou partnerkou plavbu končíme.