Měsíční expedice do Mongolska s batoletem na zádech:

3.7. - 2.8.2012

Letošní rok jsme s naším 16měsíčním synem a 100 kg zavazadel realizovali měsíční expedici do Mongolska. Z toho důvodu jsme zásadní přesuny realizovali terénním autem a za pomoci koní a velbloudů. Naším cílem v prní etapě byly hory Harhira a Turgen.
Druhá etapa cesty vedla z Ulangoomu terénním autem kolem jezer UVS nuur a Bayan nuur do pouště.
Setkání s Mongoly žijící v jurtách a silně věřící v duchy, poznání jejich tradic a obyčejů v nás zanechalo stopy. Jejich život je v mnohém osvobozující ale také pro Evropana nepochopitelný.
V poslední části naší výpravy navštěvujeme Ulanbátar, který na nás zapůsobil velkými kontrasty.

Naše expedice začíná na letišti v Praze s přestupem v Moskvě a dále v Ulanbataru. Třetím letadlem se dostáváme do Ulangoomu, odkud začíná naše pouť do hor.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Mongolské hory Harhira a Turgen na vlastní pěst
Putování Mongolskem bez cestovky do pouště
Mongolské posvátné místo ovó
Zdolání průsmyku Harhira dava na koních
Ulánbátar: nejchladnější hlavní město na světě

Naše poslední dobrodružství ještě ve dvou a po pevnině vedlo do Norska. Nyní už ve třech míříme na vlastní pěst do Mongolska.

3.7.2012 úterý - Odlétáme do Moskvy, kde přesupujeme na let do Ulánbátaru. Další den odlétáme do Ulangoomu, odkud začíná naše pouť do hor. Zde jsme na letišti s naší hromádkou 100 kg nezbytných věcí.

cestovani s miminem

Ráno 4.7. přilétáme do Ulánbátaru, přespáváme v hotelu Golden Gobi a 5.7. ve čtvrtek pokračujeme vnitrostátním letem do Ulangoomu. Cestou v letadle zjišťujeme kde se v Ulangoomu ubytovat. Dostáváme typ na hotel Achit nuur. Po přistání na letišti v úplné pustině oslovujeme řidiče malého nákladního auta, zda by nás neodvezl do Ulangoomu. Se 100 kg zavazadel jsme vlastními silami (pěšky) poněkud nemobilní. Následuje cesta autem, kterému nefunguje spojka, a proto řidič startuje se zařazenou rychlostí a rovnou se rozjíždí.

Tomášek před hotelem s recepční a jejími dětmi.

cestovani do mongolska s detmi

Mongolské hory Harhira a Turgen na vlastní pěst

Následující dva dny se snažíme zajistit povolení ke vstupu do přísně chráněných krajinných oblastí a domluvit se na transportu teréním autem do hor. Podaří se to během dvou dnů a 7.7. v neděli opouštíme hotel a jedeme do hor. Řidič má sebou svého příbuzného, který ovládá ruský jazyk. Díky tomu je možná domluva, neboť v naprosté většině zde nikdo neovládá žádný světový jazyk.

K večeru přijíždíme do údolí ve výšce 2000 m k tradičním jurtám, kde se domlouvá podpora pro naší pěší výpravu blíže k horám Harhira a Turgen.

mongolska jurta

cestopis mongolsko

Získáváme 2 domorodé průvodce na koních, kteří nás budou doprovázet a povezou náš náklad.

mongolsko po vlastni ose

Stavíme stan nedaleko jurty našich průvodců.

expedice mongolsko

mongolsky kocovnik

mongolska step

Po dni aklimatizace 9.7. v úterý konečně vyrážime na pěší etapu do hor. Tomášek se svojí přepravní krosnou na mých zádech váží 17 kg a tak se zrovna nejde příliš lehce.

mongolsko dovolena

netradicni dovolena s detmi

Zdoláváme hřeben a najednou se nám otevírá pohled na vrcholky s ledovci, kam směřujeme.

ledovce mongolsko

mongolsko cestopis

Brzy odpoledne vždy stavíme stan na noc. Každý den tu přibližně kolem šestnácté hodiny přichází déšť s bouřkami a občas i krupobitím. Právě tento večer napadlo v okolí tolik krup, že krajina změnila barvu do bíla a následující den ráno jsme místy šli v ledové tříšti.

dovolena mongolsko

po mongolsku pesky a na koni

mongolske hory

monika sicova

mongolsko fotoreportaz

Konečně se dostávame ve výšce 2 500 m na úpatí vrcholů s ledovci. Bohužel naši průvodci odmítají jít výše do hor a není způsob jak toto změnit. Zůstáváme zde další den, abychom se zde kochali a pak následuje návrat.

mongolsko reka

batole na koni

mongolsko bez cestovky

Rozloučení v jurtě a návrat autem do Ulangoomu.

v jurte

expedice mongolsko v jurte

Putování Mongolskem bez cestovky do pouště

Další etapa z Ulangoomu je teréním autem a směřuje kolem jezer UVS nuur a Bayan nuur do pouště.

poust mongolsko

mongolsko s rodinou

Stan stavíme v dunách nad pramenem řeky. Jediné místo zde v poušti, kde se to vydatně zelená.

rodinna dovolena mongolsko

reportaz mongolsko

Kam oko dohlédne jen duny z písku.

cestopis mongolsko

pisecne duny mongolsko

Z pouště cestujeme na jih do pohoří Hanhohiy uul. Step přechází místy v lesy, které jsou brutálně káceny místními lidmi z nedalekých osad. Velka stáda dobytka spasou vše a mladé stromky zde nemají šanci vyrůst.

les mongolsko

Pro naše spojení se světem využíváme satelitní telefon Inmarsat.

satelitni telefon

mongolsko nekonecna svoboda

Je zde úžasný prostor. Jdeme a pořád nic. Jen step a pahorky a sem tam jurta a řeka. Máme pocit jako na moři či oceánu. Je snadné si zde připadat jako jediný na zeměkouli.

mongolsko bez cestovky

Mongolské posvátné místo ovó

OVÓ na kopci. Mongolsky hromádka, násyp; nakupení kamenů, kostí, potravy a oděvů, obvykle na vyvýšeninách, v místech šamanského uctívání duchů přírody, kam se přinášjí obětiny (jídlo, mince, proužky hedvábné látky aj.). Ovó je vždy vnímáno jako posvátné místo a jemuž musí být věnována pozornost a úcta. Projevem této úcty je obcházení ovó po směru hodinových ručiček, čímž je získáno "právo" položit na hromadu další artefakt nebo kámen a tím opět participace na posvátnosti tohoto ovó. Není přitom Mongola, který by se tomuto rituálu nepodřizoval nebo dokonce vysmíval, strach před mocí ovó, respektive jím zastoupených duchovních entit a naděje v jejich blahodárné působení při zachování náležitého chování jsou zcela určující.

ovo mongolsko

Navštěvujeme na místní poměry nezvykle zelené údolí. Je to tím, že se zde nepasou žádná stáda. Právě tady vidíme vysokou trávu i mladé modříny.

modriny v mongolsku

mongolsko na vlasti pest

hornate mongolsko

mongolsko dovolena

Tomáškovo typické cestování na treku.

cestovani s detmi v krosne

planovani trasy v mongolsku

Velké OVÓ na kopci ve výšce 3 000 m jako poutní místo. Zde je patrný vliv mongolského budhismu a původní šamanské uctívání duchů přírody je obohaceno o modlitební mlýnky.

ovo a modlitebni mlynky

mongolsko posvatne misto

poutni misti mongolsko

Nemáme rádi blesky kolem stanu a proto na noc vyhledáváme nižší polohy.

mongolsko pod stanem

mongolske jurty

Zdolání průsmyku Harhira dava na koních

Vracíme se z opačné strany k hoře Harhira a vydáváme se zdolat její průsmyk tentokrát na koních.

mongolskem na konich

hory v mongolsku

mongolska krajina

mongolskem na koni s mongoli

mongolsko cestopis

Jako nákladní vozidlo je použit velbloud.

velbloud jako nosic zavazadel v mongolsku

Kam kůň nevyjde, musíme opět pěšky.

kam nevyjde kun musime pesky

s batoletem v mongolsku

Průsmyk Harhira dava.

prusmyk mongolsko

mogolsko terenem

V noci na 30.7. den před odletem poněkud pršelo a řeky zmohutněly.

mongolsko rozvodnena reka

Snažíme se dojet do Ulangoomu, ale cestu vzala voda. Nezbývá než jet jinudy.

mongolsko problem s dopravou

Ulánbátar: nejchladnější hlavní město na světě

31.7. Už je jasné, že letadlo stihneme a pomalu začíná naše cesta domů. Nejdříve však do Ulánbátaru. Navštěvujeme budhistický chrám.

budhisticky chram mongolsko

Více než 50% obyvatelstva Mongolska žije právě v Ulánbátaru. Také jsem se dočetl, že po 6 měsíců v roce je průměrná teplota v tomto městě pod bodem mrazu.

ulanbatar

mnisi ulanbatar

mnisi mongolsko

ulanbatar hlavni mesto mongolska

Hlavní město vyniká velkými kontrasty, zvláště pro Evropana.

cestopis ulanbatar

Ulánbátar - nejsou zde parky, stromy chcípají suchem pod nánosy prachu a špíny. Díky údolí se zde drží smrad a smog. Na ulicích zůstávají po dešti hluboké kaluže bahnité vody a s pobavením sleduji, jak je místní obyvatelé složitě obcházejí.

mesto ulanbatar mongolsko

doprava ulanbatar

mongolsko hlavni mesto

moderni cast ulanbatar

Ve čtvrtek 2.8.2012 šťastně přistáváme na letišti v Praze.

Léto 2015 z Itálie na Baleáry a do Španělska 6-8/2015

Letní etapy ve Středozemním moři spojené s kotvením a koupáním v zátokách a s výlety na pevninu. Naším hlavním cílem je ostrov Sardinie, který vyhodnocujeme jako naprosto ideální pro rodinnou dovolenou. Krásné pláže, které nás na severním pobřeží ostrova oslnily obrovskými balvany dávají prostor naší fantazii. Navštěvujeme i mořskou rezervaci Asinara (Oslí ostrov), který doporučujeme k výletu. Jedná se o bývalou trestaneckou kolonii, která je vyhlášena výskytem asinarského bílého osla. Na jachtě plujeme především na Baleárské ostrovy: Menorca, Mallorca, Cabrera, Formentera a Ibiza, kde končí naše plavba plná meditací a osobního rozvoje s mým guru Prasadamem a Martinou Janků. Překvapením se pro mě stává právě ostrov Ibiza, kde mi není dovoleno v žádné marině přistát a vysadit posádku. Další etapovité plachtění probíhá již v rodinném duchu při kterém objevujeme španělské město Cartagena, které na nás dýchlo svou historií.

Karibik - Závětrné ostrovy: Antigua, Long Island, Barbuda 3/2016

Vyplouváme z ostrova Guadeloupe kolem jeho západního pobřeží, kde šnorchlujeme a pozorujeme různobarevné korály a rybičky. Dalším cílem je ostrov Antigua, který zaujme místem English Harbour - bývalou britskou námořní základnou. Ostrov Long Island oslní každého azurově modrým mořem. Je obklopen mělčinami a reefy a je zde pusto. Barbuda, to je místo nespočtu písčitých pláží jako z katalogu. Barbuda nás navíc zaujala rezervací fregatek, kdy samci svou mužnost dokazují nafouknutím svého červeného vaku. Naši plavbu zakončujeme na ostrově St. Marten. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích a tipy na místa, které navštívit na ostrově Antiqua a Barbuda.

Výlet na Trollveggen 8/2017

Další zastávka na plavbě Norskem nás zavedla do městečka Andalsnes, odkud jsme se vydali autobusem po Trolí stezce Trollstigen do sedla mezi horami. Odtud jsme pěšky stoupali dalších 800 m na trase 5 km k nejvyšší evropské kolmé stěně Trollveggen.