TK - reportáž

Plavba a kurz kolem Kréty:

4.10.-12.10.2019

I když tato plavba byla pojata jako kurz, část posádky tvořili lidé, kteří již kapitánský průkaz mají. Potřebovali si oživit jachtařské znalosti a více potrénovat manévry. Jiní usilovali o praktickou zkoušku pro získání vlastního kapitánského průkazu C - Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal).
Plavba začala poměrně drsně a poryvy větru o síle 42 knt daly i zkušeným kapitánům pořádně zabrat. Zaměřili jsme se především na trénink manévrů s lodí (např. kotvení, práci s plachtami a spinakrovým pněm, obraty s lodí proti větru a stoupání či trénink MOB). Čas nám zbyl i na poznávání ostrova Ios.

Naše plachtění začne na Krétě v Rethymnu.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Jaké to vlastně bylo:

Obsah:
  • Utržený ponton >>
  • První den plavby: křest ohněm >>
  • Trénink manévrů s lodí >>
  • Plavba na ostrovy Sifnos a Ios >>
  • Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka >>
  • Trénink MOB >>
  • Bezvětrné dny >>
  • TOP místa při plavbě v Řecku >>

Utržený ponton

V pátek 4.10.2019 očekávám posádku na lodi v přístavu v Rethymnu na Krétě.

Páteční ráno začíná poměrně drsně, probouzím se náklonem lodi, který mne převalil v posteli. Vykouknu ven a vidím lodě, jak se do nich opírá vítr. Windmetr ukazuje poryvy větru až 42 knt.

Ponton, u kterého jsem s lodí vyvázán vydává podivné zvuky. Utrhl se. V zápětí přijíždí autojeřáb, zachycuje ponton a přitahuje ho zpět na místo. Po dvou hodinách jsou vyměněny řetězy a ponton už zase drží na svém místě.

První den plavby: křest ohněm

Ve čtyři hodiny odpoledne přichází posádka na loď. Poryvy větru až do večera cloumají lodí. Večer poryvy slábnou a my jdeme na společnou večeři. Sobotní ráno připadlo na nákup zásob a instruktáž před vyplutím. Konečně za 10 minut dvanáct opouštíme přístav.

Plujeme z Kréty severním kurzem na ostrov Milos. Hnáni předobočním větrem uháníme 8 uzlů vpřed. Neptun nachystal pro posádku jak se říká křest ohněm.

Vítr sílí, náklon stoupá a vlny se zvětšují. Když jsem včera říkal, že se vařit cestou nebude, protože patrně nebude pro koho, tak to spíše brali jako humor.

Někteří teď mají do smíchu hodně daleko. Já vidím výhodu v rychlé plavbě a za hrubé moře jsem rád. Posádka je přeci na kurzu a já chci, aby zažili i drsné podmínky. Jako budoucí skipeři tak získají cenné zkušenosti.

Vlny už dosahují 3 metrů a postupně se blíží tma. To do vln budeme vjíždět naslepo.

Do cíle doplouváme po 107 mílích za neuvěřitelných 17 hodin a v 5 hodin ráno vypouštíme kotvu ve vnitřním zálivu ostrova Milos.

Trénink manévrů s lodí

Neděli začínáme pozdním vstáváním a zůstáváme ve vnitřním zálivu ostrova, kde trénujeme couvání s lodí a kotvení.

Je poledne a taky hlad. Kamil s Petrem mají dnes službu v kuchyni a připravují nám všem oběd.

Po obědě procvičujeme práci s plachtami, vytahování hlavní plachty, refování a kasání na ráhno.

Také na řadu přicházejí obraty s lodí proti větru a stoupání.

Večer se přiblížil a my přistáváme v přístavu Adamas na ostrově Milos. Zde si dopřáváme k večeří místní gyros.

Plavba na ostrovy Sifnos a Ios

V pondělí nás doprovází déšť, časté změny větru a bouřky. Vypluli jsme k ostrovu Sifnos vzdálenému 30 NM (námořních mil).

Před setměním jsme zakotvili v zátoce Faros. Stále nás kropí dešťové přeháňky a kolem nás do ostrova mlátí blesky.

Probouzíme se do zamračeného rána a vyplouváme dál k východu na ostrov Ios.

Vítr máme zadní a plavba je zatím klidná. Tak si uděláme společné foto.

Procvičujeme práci se spinakrovým pněm, který použijeme k podepření přední plachty (genoy) k její stabilizaci v zadním větru.

Odpoledne měníme kurz a z větru se pro nás stává boční. Dnešní etapa uběhla rychle a už vidíme záliv na severo západní straně ostrova Ios, kam směřujeme.

Ještě za světla se nám podařilo přistát u městského nábřeží. Dle mapy zde má být hloubka 2,5m a dle map Navionics někde jen 1m. Raději nejdřív vysazuji Láďu z posádky u trajektového nábřeží s dostatečnou hloubkou, aby šel na místo, kde hodláme přistát a u břehu olovnicí změřil hloubku a zahlásil nám ji rádiem. Teprve potom, co naměřil 3 metry, couváme do mezery mezi lodě na přistání.

Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka

Středeční ráno až do oběda necháváme k individuálnímu poznávání ostrova Ios, jehož rozloha je pouhých 109 km².

Já si půjčuji skútr a jedu se projet po ostrově. Projíždím sněhobílým městem Chora, pro které jsou typické úzké uličky, bíle omítnuté domy postavené na skalách a kostely s modrými kopulemi.

Na kopci nad městem je obecní divadlo ve stylu dávných amfiteátrů.

Město Chora a v pozadí kykladský ostrov Paros.

Dále jedu přes zelená údolí plná vinic a olivových hájů až na samý sever ostrova. Přijíždím k místu Plakoto, kde je údajně Homérova hrobka, nicméně o tom neexistuje žádný důkaz. Mělo by to být tady na tomto kopci.

Prošel jsem betonovou stezkou až na kopec a opravdu je tu pamětní deska s vytesanou tváří Homéra, který je tvůrcem eposu Illias a Odysseia.

Dále jedu po silnici a kochám se výhledy na pláže a pobřeží ostrova.

Zahybám na silnici v dáli vedoucí ke břehu na pláž.

A jsem na pláži, která je zcela liduprázdná. Asi není divu, tento týden se citelně ochladilo. Je po sezóně a voda už moc neláká.

Trénink MOB

Ve 12 hodin se všichni scházíme na lodi a opouštíme s lodí přístav.

Dnes nikam dál neplujeme, odpoledne je věnované procvičení práce s plachtami, plutí různými kurzy vzhledem k větru, obratům proti větru (Re) a po větru (halza). Také znovu pocvičit refování, kasání a vytahování plachet.

Na závěr dne cvičíme manévr MOB (muž přes palubu), tentokrát i se skutečným mužem, kterého si šel vyzkoušet Roman.

Manévr děláme na plachty bez použití motoru. Další manévry si budeme procvičovat simulované, kdy muže přes palubu bude představovat vyhozená bóje.

Na večer se vracíme na kotvu do zátoky na ostrově Ios.

Bezvětrné dny

Čtvrtek nás vítá dost bezvětrně, tak uvidíme, zda nás k ostrovu Thíra dostrká vánek nebo motor. V poledne už známe odpověď, dostrkal nás motor. Chytáme kotevní bóji a dáváme si oběd. Po obědě couvám k betonovému nábřeží, aby posádka mohla vystoupit a prohlédnout si město na kopci. Já se vracím na bóji. Večer nabírám posádku a vyplouváme na poslední etapu zpět na Krétu.

Čtvrtek a dále pátek jsou nejbídnější dny na vítr. 10 mil za Thírou chytáme větřík, dáváme plné plachty ale za dvě hodiny se západem slunce vítr jde také spát. Ke slovu nastupuje opět motor. Po třetí hodině ranní opět chytáme vánek. Po rozbřesku vítězí bezvětří a doplouváme na motor.

V poledne přistáváme v Rethymnu, do večera už foukat nebude. Čeká nás už jen úklid lodi a společná večeře.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Soutěska Kourtaliotis na Krétě 8/2019

Soutěska Kourtaliotis na Krétě 8/2019

Průchod soutěskou Kourtaliotis na Krétě. Vydáváme se po proudu řeky Megalo Potamos až k moři na pláž Preveli.


Plavba a kurz kolem Dánska 10/2017

Plavba a kurz kolem Dánska 10/2017

Plavba a kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz byl završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Vypluli jsme z německého Greifswaldu do Sassnitz, kde musíme čelit závadě - selhání motoru při vjezdu do mariny. Posádce tak představuji nejen akutní řešení situace, ale i jednání s policií, která celou situaci vyšetřuje. Odreagovat se jdeme do U-Boot Museum. Jedná se ponorku, která byla zkonstruována pro Britské královské námořnictvo. Dále míříme do Kodaně, kde jsme udělali krátkou zastávku na prohlídku města a sochy Malé mořské víly. Cestou procvičujeme nejen manévry s lodí, ale i strategii plavby a práci s mapou. Největším dobrodružstvím se stává švédský přístav, kde jsme nečekaně uvězněni v marině.


Autem vnitrozemím po Islandu 6-7/2018

Autem vnitrozemím po Islandu 6-7/2018

Než si půjčíme auto a vyrazíme na road trip Islandem na vlastní pěst, odpočíváme v Reykjaviku v termálních koupalištích a dále pokračujeme po vyhlášených místech Islandu, která by měl každý turista vidět. A jaká to jsou? Vrak letadla Douglas DC-3 Dakota, 62 m vysoký vodopád Skógafoss a jednoznačně cesta po Zlatém okruhu. Ten tvoří národní park Pingvellir se zemskou puklinou, Geysir a mohutný vodopád Gulffoss. Jedním z nejkrásnějších míst Islandu jsou jednoznačně Čarodějné hory. A co by to bylo za dovolenou na Islandu bez návštěvy vyhlášených geotermálních lázní Modrá Laguna? Hlavním cílem naší expedice se stává ledovec Vatnajökull, kam se vydáváme horskými cestami F, které jsou určeny pouze pro vyšší vozy s pohonem 4x4. Cestu nám komplikují mnohé brody. Až v jednom z nich uvízneme. Nejbližší osada je vzdálena 20 km a tak si musíme poradit sami… Podaří se a naše cestování završíme u jednoho z nejkrásnějších úkazů Islandu - ledovcového jezera Jökulsárlón. V reportáži o Islandu naleznete mapu se souřadnicemi nejzajímavějších míst společně s fotografiemi a radami na cestu autem.