Chorvatsko na jachtě s miminkem:

11.6. - 9.7.2011

Třítýdenní plachtění s dvouměsíčním miminkem vedlo z ostrova Murter na ostrov Kakan ke Kornatům. Zakotvili jsme u ostrova Žakan. Vlny dosahovaly výšky do 1 m a foukal vítr o síle 20 uzlů, ale Tomášek spal spokojeně v závěsu, který jsem mu zhotovil. Pokračovali jsme dále k severní části Jadranu k ostrovu Iž, Susak, Unije, Istrie s postupným návratem do oblasti Kornat na ostrov Žirje až do mariny na Murteru.
V druhé části našeho putování po vodách Chorvatska jsme si půjčili na týden větší loď v Sukošanu. Pluli jsme na ostrov Pašman, Biševo a plavbu si spestřili návštěvou Modré jeskyně. Dále jsme se vydali směrem na Palagružu, kde nám potápeči museli pomoci s vytažením kotvy. Trasa pokračovala na ostrovy Vis, Sv. Klement a následně zpět do domovské mariny v Sukošanu.

Naše plavba začala v Chorvatsku na ostrově Murter, v marině Hramina.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Poprvé s miminkem na palubě plachetnice
Spaní malých dětí na lodi i za hrubého moře
Rovinj: po devíti dnech na moři opět na pevnině
Návrat na Kornati
Týdenní plavba ze Sukošanu a zpět

Ještě před odjezdem zkoušíme záchranné prostředky ve vaně.

zachranna vesta miminko

11.6.2011 sobota - Večer jsme dojeli autem do Chorvatska na ostrov Murter, kde na nás v marině Hramina čekala objednaná loď. Neděli jsme trávili vybalováním věcí a přípravou na vyplutí. Péče o syna, kterému přede dvěma dny byly právě dva měsíce, zabírá významnou část času, a tak nám nyní vše trvá podstatně déle než jsme byli zvyklí.

murter jachting

Poprvé s miminkem na palubě plachetnice

Pondělí 13.6.2011 - tak jsme vypluli. Opustili jsme ostrov Murter a zamířili na nedaleký ostrov Kakan. Foukal slabý západní vítr do 8 uzlů. Velmi poklidnou plavbou na plachty jsme se přemístili o 13 NM dále od pevniny mezi ostrovy.

s dvoumesicnim miminkem na jachte

Tomášek usne nejlépe jen ve vaku, když je někým nošen a pohupován. Asi to bude chtít větší vlny, aby tuto práci za nás převzala loď.

s miminkem na jachte chorvatsko

Úterý bylo již větrnější a my jsme zamířili ke Kornatům. Foukalo proti nám, a tak jsme křižovali na jeden obrat, jak je patrné z on-line mapy. Zakotvili jsme u ostrova Žakan, kde jsme zůstali na kotvě přes noc i přes nepříznivou předpověď počasí, která varovala před nočními poryvy Bory. Kotevní alarm nám dává jistotu a můžeme klidně spát. Nakonec vítr kulminoval kolem 21 hodiny a přes noc utichal. Kotevní alarm byl zticha a Moniku budil pouze Tomášek, aby se mohl kojit.

Ve středu 15.6.2011 v poledne opět vyplouváme. Tentokrát vane silnější severozápadní vítr cca 18 až 20 uzlů a my opět křižujeme.

s miminkem na palube lodi

kudy jsme pluli s miminkem v chorvatsku

rodinna dovolena na jachte chorvatsko

Spaní malých dětí na lodi i za hrubého moře

Moře je již hrubší a Tomášek naopak spokojeně spí v závěsu, který se mi ráno podařilo zhotovit. Konečně pohupování miminkem vzala do svých rukou příroda.

spani miminka na lodi

spani kojence na lodi

K našemu překvapení Tomášek po celou etapu spokojeně spinkal ve své "hamace". Vlny do 1 metru a vítr 20 uzlů mu dělají prostě dobře.

chorvatsko plavba na plachetnici s rodinou

Ve čtvrtek ráno se probouzíme na klidné hladině stále ještě v Kornatech.

kornati na jachte

chorvatsko kornati dovolena na jachte

Na motor v bezvětří opouštíme Kornaty a pokračujeme k severní části Jadranu.

mesic na jachte v chorvatsku

plavba s ditetem chorvatsko

17.6.2011 probouzíme se u ostrova Iž a sledujeme východ slunce, vyplouváme ve slabém zadním větru. Etapa dlouhá 19 NM nám trvala 7 hodin.

ostrov iz vychod slunce

Sobota 18.6.2011 začalo foukat Jugo a žene nás dále na sever. Moře opět poněkud zhrublo. Odpoledne zastavujeme u ostrova Susak, kde na kotvě zůstáváme do neděle.

chorvatsko jugo

dite poprve na plachetnici

Neděle 19.6.2011, včerejší Jugo přešlo plynule v Boru. Vyrazili jsme kurzem k Istrii, moře hrublo a vítr sílil. Po 12 NM plavby rozhoduji s ohledem na malého Tomáška, který i přes zvětšující vlny stále klidně spal ve své hamace, změnit kurz k blízkému ostrovu Unije. Před jižní stranou ostrova, kde jsme hledali místo k zakotvení vypověděl službu motor. Do mělké vody pro zakotvení jsme dojeli tedy na plachty. Odpoledne jsem strávil opravou vodní pumpy a filrtu, které jsou nezbytné pro chlazení motoru. Večer konstatuji, že oprava byla úspěšná a nebrání nám nic v pokračování plavby.

plavba chorvatsko kudela

oprava motoru na jachte

V pondělí zavládlo bezvětří a my přeplouváme na motor na Istrii, kde večer kotvíme v zátoce nedaleko města Pula.

mudr monika sicova

Úterní ráno 21.6. nás přivítal mírný vánek. Opět plujeme na vítr. Vánek je velmi slabý a tak poslední etapa k cíli dlouhá 20 NM nám trvala 7 hodin. Horko je přímo nesnesitelné. Vytváříme stín čím se dá, jsou to převářně pleny a prostěradla.

zavesna kolebka pro miminko na lod

chorvatsko kudy jsme pluli

Rovinj: po devíti dnech na moři opět na pevnině

Ve čtyři hodiny odpoledne míjíme maják a točíme do zátoky u města Rovinj.

rovinj na jachte

Zde se krátce potkáváme s přáteli, kteří zde tráví dovolenou a navštívili nás na palubě.

na jachte s prateli chorvatsko

Na večer přeplouváme ze zátoky do mariny, která bezprostředně sousedí se zátokou. Potřebujeme doplnit nádrže s vodou a zásoby potravin. Vyvázání lodě v přístavu nám také umožnilo společný výlet do města.

rovinj marina

Tomášek se po devíti dnech na moři ocitá na pevnině a dostává jako každý námořník svůj příděl rumu (v jeho případě mateřského mléka).

kojeni na dovolene u more

nocni rovinj chorvatsko

Návrat na Kornati

Další dny probíhají v již zaběhnutém rytmu. Z Rovinje směřujeme v jednotlivých etapách jiho-východně. Vracíme se postupně do oblasti Kornat. Většina dní je příjemně větrná a pluje se dobře na plachty.

plavba na kornati

Pondělí 27.6. opouštíme zátuku Lučica ostrova DugiOtok a plujeme otevřenou stranou moře na ostrov Žirje.

rybarska lod na mori chorvatsko

rybarska lod zapad slunce

Na ostrově Žirje zůstáváme i celé úterý v zátoce.

dovolena na jachte s detmi

Středa 29.6. - celou noc se točíme na kotvě, střídá se v poryvech západní a severovýchodní vítr. Až nakonec ráno v 7:20 se kotva uvolní a dá nám tak nejevo, že jsme asi už dlouho v této zátoce a máme raději plout. Vyrážíme proti větru zpátky do Kornat. Tato etapa se stala zatím Tomáškovým rekordem. Uplul souvisle na vítr 48 NM za 11 hodin (většinu prospal).

Týdenní plavba ze Sukošanu a zpět

V sobotu 2.7. předáváme loď v marině na Murteru, přejíždíme autem do Sukošanu, kde se doplňuje posádka o nové členy a na větší lodi ještě téhož dne večer se vydáváme na ostrov Pašman.

tydenni plavba sukosan chorvatsko

Neděli vyplnila dlouhá etapa až na ostrov Biševo. První polovina etapy byla na plachty, foukal západní vítr, který však ještě před setměním zeslábl natolik, že bylo nutné spustit motor. Těsně před půlnocí házíme u Biševa kotvu a jdeme spát.

veronika kudelova marketa moudra

Ráno těsně po probuzení jsme navštívili modrou jeskyni z druhé strany Biševa, a poté jsme se vydali směrem Palagruža, kam jsme ale museli doplout na motor, protože zavládlo bezvětří. Odpoledne jsme strávili prohlídkou ostrova a potápěním.

palagruža na plachetnici

chorvatsko na plachetnici

Celou noc se nám špatně spalo, protože odpolední bezvětří se proměnilo v silný vítr a vlnobití, které způsobilo, že se kotva zaryla hluboko mezi skaliska a bylo téměř nemožné ji ráno vytáhnout. Asi po hodinovém snažení nás zachránili potápeči, kteří na Palagruže byli shodou okolností také. Potopili se tak aby kotvu viděli a navigovali nás jak manévrovat, abychom řetěz s kotvou bezpečně vymotali ze skalisek a vytáhli.

plavba z palagruži

A pak už jsme si mohli užívat plachtění a pro změnu trochu hrubšího počasí, které se ovšem k večeru zase zklidnilo. To už jsme stáhli plachty a poslední půl hodinu dojeli na ostrov Vis a k jeho stejnojmennému městu na motor.

ondrej moudry dovolena

jachting v chorvatsku

Středa byla vyloženě odpočinková. Z Visu jsme přepluli pouhých 9 NM do krásné zátoky ostrova Sv. Klement, kde jsme strávili odpoledne koupáním.

sv. kelment jachting chorvatsko

plavba jadran

plavba na plachetnici jadran

jadran na lodi s rodinou

Ve čtvrtek a v pátek střídáme etapy s koupáním a plujeme zpět do domovské mariny v Sukošanu, kde v sobotu 9.7.2011 vracíme loď a vydáváme se zpět na cestu domů.

Öresundský most

Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.

Z Říma kolem Korsiky 9/2021

Přeplavba z Itálie od Říma na Korsiku do Bonifacia, obeplutí západních břehů Korsiky, zastávka v Calvi a návrat k Římu. Byla to přeplavba s dlouhými etapami až 48 hodin a několika zastávkami v plánovaných místech. Přepluli jsme Tyrhénské moře směrem na západ a směrem na východ. Plavba zaměřená na získání dalších zkušenosti v náročnějších podmínkách.

Přeplavba Tenerife – Madeira – Gibraltar – Mallorca 5/2009

Třítýdenní plavba dlouhá přibližně 1 540 nautických mil začala na ostrově Tenerife ze souostroví Kanárských ostrovů v marina de Santa Cruz. Dále jsme plachtili na Madeiru dále do Gibraltaru a plavbu zakončili na Mallorce.