Plavba z Greifswaldu do Norska:

25.4.-1.5.2018

Rodinné převezení lodi do Norska začíná v Německu, kde po doplutí z Greifswaldu do Sassnitz navštěvujeme vyřazenou britskou ponorku. Dále plachtíme do švédského přístavu Skanor. Těsně před ním jsme však nesedli na mělčinu! Situace není veselá, loď se postupně písčitým dnem tlačila na velké balvany…
Dále již neriskumeme a plujeme rovnou do dánského hlavního města Kodaň. Opět vystupujeme na pevninu a den si zpestřujeme procházkou kolem mariny Langeline do nedalekého parku a pevnosti. Poslední část naší plavby je plachtění kolem jižního cípu Norska až do města Stavanger. Celkem jsme upluli 501 NM.

Naše plachtění začíná v německém Greifswaldu.

Obsah:

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka
Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor
Kodaň
Plavba kolem jižního cípu Norska

Sassnitz na Rujáně - vyřazená britská ponorka

V pondělí opouštíme Greifswald a plujeme do Sassnitz. Tam trávíme pondělí a jdeme si prohlédnout vnitřek britské ponorky, která je ve zdejším přístavu jako muzeum. Přečtěte si o U-Boot Museum Sassnitz více v naší minulé reportáži.

rujana ponorka

uboot museum sassnitz

sassnitz ponorka

sassnitz vylet

britska ponorka rujana

nemecko vylet do ponorky

V úterý ráno po snídani vyplouváme na další etapu ze Sasnitz do švédského přístavu Skanor.

na plachetnici s detmi

Nevyzpytatelný švédský přístav Skanor

Mezi Německem a Švédskem objíždíme pole větrných elektráren.

jachting svedsko

vetrna elektrarna ve vode

Vítr je poměrně silný 20 až 30 uzlů, a tak jedeme ve vlnách a značném náklonu. Před západem slunce připlouváme do plánovaného přístavu Skanor. Vede k němu velmi úzká plavební dráha s hloubkou 3 metry. Na podzim minulého roku jsem už v tomto přístavu byl, a tak v klidu zajíždím. V úzkém vjezdu těsně před vlnolamy se loď prudce zastaví. Nasedli jsme na mělčinu! Hloubkoměr ukazuje 2 metry, to znamená, že jsme kýlem 20 cm ve dně. Příbojové vlny loď bičují do boku a postupně ji písečným dnem tlačí na velké balvany, o které pak rozbijí trup. Situace není veselá, motorem na zpátečku na plný výkon se snažím loď uvolnit. Nekonečné minuty je neovladatelná, zcela v rukou vln. Nakonec cítím zpětný tah a loď se uvolňuje a začíná couvat. Prcháme odtud. Nejbližší vhodný přístav pro můj ponor je v Kodani. Po dalších čtyřech hodinách plavby ve 2 hodiny ráno zde přistáváme.

dite na jachte

Kodaň

Po šestnácti hodinách za kormidlem vstávám ve středu pozdě. V poledne jdeme na krátkou procházku kolem mariny Langeline v Kodani do parku a pevnosti.

kodan prochazka v parku

jaro

marina langeline

jachting kodan

Odpoledne v 17 hodin opouštíme přístav a vydáváme se na dlouhou plavbu do Norska. V protisměru potkáváme poněkud neobvyklé plavidlo (hydroplán), který naopak od nás míří do Kodaně.

hydroplan

Cestou míjíme desítky obchodních lodí. Lodní provoz je zde frekventovaný. Po 160 MN v pátek nad ránem zastavujeme a odpočíváme na kotvě u nejsevernějšího dánského přístvu Skagen. Čekáme zde téměř den až bude příznivější vítr pro další plavbu do Norska. V sobotu krátce po půlnoci vyrážíme. Vítr jde ostře proti našemu kurzu a plavba tak probíhá v maximálním náklonu a s nárazy vln.

kontejnerova lod

dite na plachetnici

Plavba kolem jižního cípu Norska

Sobotní západ slunce je už za viditelnou norskou pevninou. Už se blížíme.

na jachte do norska

Ještě to bude ale trvat pár hodin ke břehu a zima je pořádná.

kudela plavba

Na noční směnu, motivován vidinou tyčinky SNICKERS, se ke mě přidává Tomík. Vydržel až do jedné hodiny ranní.

nocni plavba

V neděli nad ránem 1:42 házíme kotvu u norských břehů. A jdeme spát.

jachting v norsku

Probouzíme se v 11 hodin, nafukuji člun a jedeme do vesničky Lillehavn na procházku.

norska vesnice

norsko vesnice

prochazka v norsku

Po 501 NM jsme dopluli do cíle ke Stavangeru. Vyvázali jsme se v sousedním Tanangeru, který je blíže k letišti.

tananger marina norsko

Kurz Řím-Elba 3/2022

Kurz pro zájemce o získání vlastního kapitánského průkazu C – Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal). Kurz završený zkouškou z ověření praktických znalostí dle metodiky MDČR. Pluli jsme kolem italských břehů od Říma k ostrovu Elba a zpět se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vyzkoušeli jsme si práci ve směnách a nechyběly ani teoretické informace.

Jachting na Jadranu na jaře 3-4/2010

Na off-shore yachting v oblasti Sukošan-Kornati-Vis-Korčula-Palagruža se vydávám opět s posádkou. Celkem jsme upluli 350 NM a tentokrát navšívili i Modrou jeskyni na ostrově Biševo.

Karibik - Návětrné ostrovy: Tobago Cays, Dominika, Îles des Saintes 2-3/2016

Putování Karibikem - přes ostrovy Sv. Lucie, Bequia, Tobago Cays, Dominika a iles des Santes pokračuje. Tobago Cays nás tak okouzlilo, že se na toto místo vracíme znovu. Nabízí skvělé místo na šnorchlování, výbornou večeři na pláži, pozorování želv či chameleonů. Na ostrově Bequia si necháváme opravit spinakrový peň. Oproti tomu Dominika vás nadchne deštnými lesy vodopády a sirnými prameny. Náročný trek na Boiling Lake je velmi silným zážitkem a vede nitrem pralesa. Je to tak velký kontrast s chaotickým hlavním městem Roseau plné bezdomovců postávajících u KFC. Relax si dopřáváme v krásných přírodních bazéncích s horkou vodou. K odpočinkovému režimu se vracíme na ostrovech Îles des Saintes, jejiž okolí poznáváme prostřednictvím šnorchlování. V článku najdete praktické informace pro jachtaře o vstupních přístavech a místních poplatcích a podrobného průvodce po ostrově Tobago Cays a Dominika.