Z Lisabonu přes Biskajský záliv:

14.3.- 25.3.2017

11 denní plavba v délce 930 NM z Lisabonu kolem Portugalska a dále přes bouřlivý Biskajský záliv do Brestu. Zažili jsme vítr o síle 47 uzlů a posádka tak mohla vyzkoušet, jaké to je, plout v podmínkách, do kterých by se sami nevydali. Zjištění, že i v nepříznivém počasí se dá plout pro ně bylo cennou zkušeností.

Naše plachtění začalo v marině Cascais nedaleko Lisabonu.

Podívej se na film z expedice.

Partnerem akce byla společnost EXPRES MENU.

logo Expres menu

Obsah:

Oprava škod na lodi, které způsobila bouře
Křižujeme podél portugalského pobřeží
Bouřlivá Biskaj s krupobitím
Připlouváme do Bretaně

Poslední únorový týden nechávám vyzvednout loď jeřábem z vody, aby se mohl provést nový nátěr spodní části trupu. Zároveň se pouštím do výměny řídicí jednotky autopilota, která již dlouhou dobu vykazovala závadu v detekci napájecího napětí. To sice nenarušovalo její funkčnost, ale neustále vyvolávalo pípající alarm.

Pondělí 13.3.2017 v nočních hodinách přijíždím do mariny Cascais zkontrolovat loď a připravit ji na vyplutí.

Oprava škod na lodi, které způsobila bouře

V úterý kontroluji, jak dopadly opravy škod na lodi způsobené bouří, která zasáhla marinu před dvěmi týdny. Stržené zábradlí a zlomená trubka od stříšky se solárními panely jsou opraveny. Zbývá vyměnit poškozené úchyty solárních panelů. Zjišťuji však, že na vrcholku stěžně je poškozen snímač větru. Řeším s místním servisem jeho opravu. Nakonec jediné časově reálné řešení je objednat nový snímač, který má být dodán zítra odpoledne. Poškozený snímač demontujeme ze stěžně. Večer přijíždí posádka.

Středa dopoledne - vypluváme na tréningovou plavbu, abych novou posádku poznal a věděl, co je třeba důkladně procvičit.

Trénujeme kormidlování na plachty bez windmetru a držení kurzu.

Odpoledne se vracíme do mariny Cascais k instalaci nového senzoru větru.

K večeru je snímač již na stěžni a funguje. Jsme připraveni zítra vyplout směr Biskaj. Posádka se vydala nakoupit zásoby potravin na celou plavbu.

Ve čtvrtek v 9 hodin se připavujeme na vyplutí. Ještě čekáme na slíbené umytí lodi servisní firmou, jako dárek za předchozí objednané práce. Nikdo se nedostavil, tak už nechceme dál čekat, myjeme palubu sami a v 11:30 přejíždíme k čerpací stanici na výjezdu z mariny. Doplňujeme naftu a odhlašuji se definitivně z přístavu. Renata mezi tím připravila oběd. Najíme se ještě vyvázaní u břehu. Nastává však další zdržení našeho odjezdu. Přestane pracovat čerpadlo pitné vody. Náhradní mám, tak je to jen otázkou jeho výměny. Vyplouváme nakonec až v 15 hodin.

Křižujeme podél portugalského pobřeží

Poté, co vyplujeme pár mil od pevniny, získáváme příjemný předoboční vítr 10 až 12 uzlů a na plné plachty uháníme 6 až 7 uzlů. Trénujeme terestrickou navigaci, tedy určujeme naši polohu z náměrů na objekty viditelné na břehu. Druhý den ráno již máme za sebou první stovku mil.

Pevnina je již v nedohlednu, nastává výuka stanovení polohy lodi pomocí sextantu a hodinek z kulminace slunce.

Páteční večer je nádherný. V půlnoci se však ztrácí vítr a musíme pokračovat dále hnáni motorem. Ani v sobotu ráno po východu slunce vítr nepřichází, tak stále motorujeme.

Přichází první noc na lodi. Posádka pracuje ve dvojicích na tři směny po 3 hodinách. Pravidelně zapisuje do lodního deníku aktuální polohu, kurz, rychlost, tlak a jména směny.

Sobota - vítr se stáčí přímo proti nám. Postup vpřed se stává pomalým. Musíme křižovat proti větru 25 uzlů.

Manipulace se vším v kuchyni ve velkých náklonech a vlnách dá také zabrat.

Vaření velmi usnadňují hotová jídla Expres menu, která stačí jen ohřát a přidat přílohu.

Dostat se kolem Španělska do Biskaje mi přijde jako věčnost. Vítr stále proti.

Bouřlivá Biskaj s krupobitím

Konečně Biskaj. Nádherné svítání a první den se zadobočním větrem. Ale tato pohoda odpoledne skončí. Na Navtex (systém pro vysílání námořních navigačních, meteorologických a varovných zpráv) už přišlo varování před bouří.

V úterý, po čtrnácté hodině se vítr rozfoukává a postupně sílí. Od dvacáté hodiny vítr v nárazech dosahuje 48 uzlů. Uháníme na kousek genoy rychlístí až 11 uzlů. Dále refujeme. Bouře doprovázená dešťovými přeháňkami začíná slábnout po 23 hodině.

Teplota moře i vzduchu je 10 st. Celsia. Za silného větru a máčení vodou je venku dost mrazivo.

Ve středu po půlnoci ještě přijde několik silných poryvů a krupobití. Venkovní teplota dále klesá na 6 st. Celsia.

Přichází další krupobiti a bouřka s blesky. Opět balím záložní GPS a Inmarsat do alobalu, abych je v případě úderu blesku do lodi ochránil před zničením indukovaným napětím. Vítr 30 uzlů fouká přesně proti nám a my postupujeme velmi pomalu proti vlnám, které ve tmě vůbec nejsou vidět. Příď lodi neochotně stoupá na vlnu, a pak s hrozivým prásknutím padá do údolí mezi vlnami. Zvuky jsou to hrozivé, jakoby se měla loď každou chvíli rozlomit. Je strašná zima a mokro.

Příjezd do Brestu se oddálil nepříznivým větrem o dalších 8 hodin. Po rozednění, již mírně kryti pevninou, protivítr slábne a my na motor doplouváme k bretaňským břehům.

Připlouváme do Bretaně

Začíná příliv a proud se obrací v náš prospěch. Míjíme pobřežní majáky a spousty pevností, které lemují břehy kolem Brestu.

22.3. ve středu 10:38 po uplutí 930 MN, konečně přistáváme v Marine du Chateau vedle vojenského přístavu.

Čtvrtek - vyplouvám s Renatou a Petrem na tréningovou plavbu. Chtějí se ještě pocvičit v samostatném ovládání lodi. Ostatní z posádky volí výlet po pevnině k majáku a po pevnostech. Večer dotankuji naftu a nastává závěrečný úklid lodi, mytí paluby a balení. Sedíme v lodi a do půlnoci sdílíme zážitky a všechny pocity, které nám tato akce přinesla.

V sobotu dopoledne se loučím s posádkou.

Po řeckých ostrůvcích na plachetnici 7/2020

Letní plachtění po Kykladach. První vycestování po restrikcích způsobených nákazou Covid-19. Konečně zase na lodi.

Jachtařský kurz Bretaň a Normanské ostrovy 3/2017

Týdenní kurz a zdokonalovací plavba z Brestu kolem Bretaně na Normanské ostrovy a zpět byla určena pro začínající i pokročilejší skippery, kteří chtěli získat zkušenosti s výpočty proudů a přílivů. A dále se chtěli naučit plout v přílivových vodách. Posádka se dále zdokonalila v orientaci v mapách a plánování tras. Náročné bylo i 41 h trvající křižování až na ostrov Guernsey. Plavbu nám zpříjemnilo rychlé vaření s Expres Menu, které je bez konzervantů a stačí k němu pouze připravit přílohu. Dále jsme pluli na ostrov D'ouesant. Sice celý den ostře proti větru, ale alespoň bez křižování. Závěr plavby nás však dostal do podmínek, ve kterých bych se znovu ocitnout nechtěl. Čelili jsme fenomenálnímu vzdutí vln, které se tyčily jako stěny domů přímo před námi…

Podzimní offshore jachting v Tyrhénském moři 10/2013

11-ti denní dobrodružná adrenalinová plavba s několikadenními non-stop etapami Tyrhénským mořem spojená s kurzem jachtingu a praktickou zkouškou nutnou pro získání vlastního kapitánského průkazu MDČR. Vypluli jsme z Říma směřem ke Korsice a obepluli její západní pobřeží. Navštívili jsme starobylé město Bonifacio, které stojí na vápecnovém útesu a nabízí nádherné výhledy. Právem bývá označováno jako jedno z nejfotogeničtějších míst na Korsice. Dále jsme plachtili na ostrov Ischia a zpět do Říma.

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise Yachting revue 3/2014. Plavba kolem Kréty je „jiná káva“než letní rekreační plavby. Naleznete zde mimo jiné informace o místech, kde jsme kotvili společně s jejich souřadnicemi.