TK - reportáž

Z Lisabonu přes Biskajský záliv:

14.3.- 25.3.2017

11 denní plavba v délce 930 NM z Lisabonu kolem Portugalska a dále přes bouřlivý Biskajský záliv do Brestu. Zažili jsme vítr o síle 47 uzlů a posádka tak mohla vyzkoušet, jaké to je, plout v podmínkách, do kterých by se sami nevydali. Zjištění, že i v nepříznivém počasí se dá plout pro ně bylo cennou zkušeností.

Naše plachtění začalo v marině Cascais nedaleko Lisabonu.

Podívej se na film z expedice.


Partnerem akce byla společnost EXPRES MENU.

logo Expres menu


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Obsah:

Oprava škod na lodi, které způsobila bouře
Křižujeme podél portugalského pobřeží
Bouřlivá Biskaj s krupobitím
Připlouváme do Bretaně

Jaké to vlastně bylo:

Poslední únorový týden nechávám vyzvednout loď jeřábem z vody, aby se mohl provést nový nátěr spodní části trupu. Zároveň se pouštím do výměny řídicí jednotky autopilota, která již dlouhou dobu vykazovala závadu v detekci napájecího napětí. To sice nenarušovalo její funkčnost, ale neustále vyvolávalo pípající alarm.

Pondělí 13.3.2017 v nočních hodinách přijíždím do mariny Cascais zkontrolovat loď a připravit ji na vyplutí.

Oprava škod na lodi, které způsobila bouře

V úterý kontroluji, jak dopadly opravy škod na lodi způsobené bouří, která zasáhla marinu před dvěmi týdny. Stržené zábradlí a zlomená trubka od stříšky se solárními panely jsou opraveny. Zbývá vyměnit poškozené úchyty solárních panelů. Zjišťuji však, že na vrcholku stěžně je poškozen snímač větru. Řeším s místním servisem jeho opravu. Nakonec jediné časově reálné řešení je objednat nový snímač, který má být dodán zítra odpoledne. Poškozený snímač demontujeme ze stěžně. Večer přijíždí posádka.

Středa dopoledne - vypluváme na tréningovou plavbu, abych novou posádku poznal a věděl, co je třeba důkladně procvičit.

Trénujeme kormidlování na plachty bez windmetru a držení kurzu.

Odpoledne se vracíme do mariny Cascais k instalaci nového senzoru větru.

K večeru je snímač již na stěžni a funguje. Jsme připraveni zítra vyplout směr Biskaj. Posádka se vydala nakoupit zásoby potravin na celou plavbu.

Ve čtvrtek v 9 hodin se připavujeme na vyplutí. Ještě čekáme na slíbené umytí lodi servisní firmou, jako dárek za předchozí objednané práce. Nikdo se nedostavil, tak už nechceme dál čekat, myjeme palubu sami a v 11:30 přejíždíme k čerpací stanici na výjezdu z mariny. Doplňujeme naftu a odhlašuji se definitivně z přístavu. Renata mezi tím připravila oběd. Najíme se ještě vyvázaní u břehu. Nastává však další zdržení našeho odjezdu. Přestane pracovat čerpadlo pitné vody. Náhradní mám, tak je to jen otázkou jeho výměny. Vyplouváme nakonec až v 15 hodin.

Křižujeme podél portugalského pobřeží

Poté, co vyplujeme pár mil od pevniny, získáváme příjemný předoboční vítr 10 až 12 uzlů a na plné plachty uháníme 6 až 7 uzlů. Trénujeme terestrickou navigaci, tedy určujeme naši polohu z náměrů na objekty viditelné na břehu. Druhý den ráno již máme za sebou první stovku mil.

Pevnina je již v nedohlednu, nastává výuka stanovení polohy lodi pomocí sextantu a hodinek z kulminace slunce.

Páteční večer je nádherný. V půlnoci se však ztrácí vítr a musíme pokračovat dále hnáni motorem. Ani v sobotu ráno po východu slunce vítr nepřichází, tak stále motorujeme.

Přichází první noc na lodi. Posádka pracuje ve dvojicích na tři směny po 3 hodinách. Pravidelně zapisuje do lodního deníku aktuální polohu, kurz, rychlost, tlak a jména směny.

Sobota - vítr se stáčí přímo proti nám. Postup vpřed se stává pomalým. Musíme křižovat proti větru 25 uzlů.

Manipulace se vším v kuchyni ve velkých náklonech a vlnách dá také zabrat.

Vaření velmi usnadňují hotová jídla Expres menu, která stačí jen ohřát a přidat přílohu.

Dostat se kolem Španělska do Biskaje mi přijde jako věčnost. Vítr stále proti.

Bouřlivá Biskaj s krupobitím

Konečně Biskaj. Nádherné svítání a první den se zadobočním větrem. Ale tato pohoda odpoledne skončí. Na Navtex (systém pro vysílání námořních navigačních, meteorologických a varovných zpráv) už přišlo varování před bouří.

V úterý, po čtrnácté hodině se vítr rozfoukává a postupně sílí. Od dvacáté hodiny vítr v nárazech dosahuje 48 uzlů. Uháníme na kousek genoy rychlístí až 11 uzlů. Dále refujeme. Bouře doprovázená dešťovými přeháňkami začíná slábnout po 23 hodině.

Teplota moře i vzduchu je 10 st. Celsia. Za silného větru a máčení vodou je venku dost mrazivo.

Ve středu po půlnoci ještě přijde několik silných poryvů a krupobití. Venkovní teplota dále klesá na 6 st. Celsia.

Přichází další krupobiti a bouřka s blesky. Opět balím záložní GPS a Inmarsat do alobalu, abych je v případě úderu blesku do lodi ochránil před zničením indukovaným napětím. Vítr 30 uzlů fouká přesně proti nám a my postupujeme velmi pomalu proti vlnám, které ve tmě vůbec nejsou vidět. Příď lodi neochotně stoupá na vlnu, a pak s hrozivým prásknutím padá do údolí mezi vlnami. Zvuky jsou to hrozivé, jakoby se měla loď každou chvíli rozlomit. Je strašná zima a mokro.

Příjezd do Brestu se oddálil nepříznivým větrem o dalších 8 hodin. Po rozednění, již mírně kryti pevninou, protivítr slábne a my na motor doplouváme k bretaňským břehům.

Připlouváme do Bretaně

Začíná příliv a proud se obrací v náš prospěch. Míjíme pobřežní majáky a spousty pevností, které lemují břehy kolem Brestu.

22.3. ve středu 10:38 po uplutí 930 MN, konečně přistáváme v Marine du Chateau vedle vojenského přístavu.

Čtvrtek - vyplouvám s Renatou a Petrem na tréningovou plavbu. Chtějí se ještě pocvičit v samostatném ovládání lodi. Ostatní z posádky volí výlet po pevnině k majáku a po pevnostech. Večer dotankuji naftu a nastává závěrečný úklid lodi, mytí paluby a balení. Sedíme v lodi a do půlnoci sdílíme zážitky a všechny pocity, které nám tato akce přinesla.

V sobotu dopoledne se loučím s posádkou.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Atlantikem z Lisabonu přes Biskajský záliv 5/2023

Atlantikem z Lisabonu přes Biskajský záliv 5/2023

Zdokonalovací přeplavba Atlantským oceánem v jachtařsky náročnější oblasti. Vypluli jsme z Cascais nedaleko Lisabonu, obepluli jsme Portugalsko až do španělské Coruňa. Dva dny čekáme na vhodné podmínky pro plavbu přes Biskajský záliv. V noci obeplouváme ostrov Ouessant. Je to ostrov mnoha jmen: Ostrov majáků, ale také Strážní ostrov, Ostrov hrůzy, Ostrov mnoha ztroskotání. Doplouváme do Francie do maríny Roscoff. Odtud se vydáváme na blízký ostrov Île de Batz.


Z Rhodosu po ostrovech do Athén 7/2020

Z Rhodosu po ostrovech do Athén 7/2020

Z Rhodosu po řeckých ostrovech až do Lavria u Athén nám dala všem pořádně zabrat. Plavba kolem tureckých břehů proběhla za doprovodu vojenské lodi a dále nás čekalo opět křižování do zálivu Kamari na ostrově Kos. Ostrov Astipálaia nám poskytl bezpečnou zátoku před další plavbou. Navštívili jsme ostrov Santorini (Thíra), kde více než ostrov samotný jsme vnímali jeho opuštěnost turisty. Na trase z ostrova Syros dochází k fatálnímu poškození lodi. Kontaktujeme pobřežní stráž a měníme cíl naši plavby. Po přistání jsem jako kapitán plavidla zbaven dokladů a tím de facto uvězněn na ostrově.


Plachtění v Chorvatsku s miminkem - 2. část

Plachtění v Chorvatsku s miminkem - 2. část

Měsíc strávený plavbou na lodi s kojencem. Tři týdny jsme byli na lodi sami s miminkem a poslední čtvrtý týden se posádka rozrostla o další čtyři členy. Přijely mé dcery Markéta a Veronika se svými partnery.