Letní plachtění po Kykladach. První vycestování po restrikcích způsobených nákazou Covid-19. Konečně zase na lodi.
26.3.-6.4.2016
Plavba okrajem bermudského trojúhelníku pro nás představovala výzvu. Tato oblast je známa už po staletí mizením letadel
i lodí. Byli jsme zvědaví, zda nás potká nějaký neobvyklý jev či plavba bude probíhat za standardních podmínek.
Přeplavba byla dlouhá 860 NM. Vypluli jsme z Britských panenských ostrovů - z ostrova Tortola na Bermudy.
Přeplavba z Tortoly na Bermudy
Bermudský trojúhelník a jeho záhady
Bermudy - jedna z nejbohatších zemí světa
V sobotu v poledne se nám vystřídala posádka a tak na tuto přeplavbou etapu vyplujeme celkem čtyři, společně s Petrem s Andrejem. Zajišťujeme nákup potravin a formality k opuštění Britských panenských ostrovů.
V neděli 27.3.2016 po obědě vyplouváme. Fouká nám boční vítr 20 až 25 uzlů a my plujeme severním kurzem k Bermudám vzdáleným 860 NM okrajem obávaného bermudského trojúhelníku.
Úterý 29.3.2016 slábne vítr. Máme za sebou 230 NM. Předpověď uvádí další slábnutí větru, a tak očekávám, že zítra nastane bezvětří. To náš postup zpomalí. Ve čtvrtek je předpoklad na návrat větru, tak zase poplujeme. Dnes se přes Inmarsat připojím k internetu abych odeslal tento příspěvek a hlavně abych aktualizoval meteorologickou předpověď pro další dny.
Jednotlivé dny se střídají s nocí. Vítr slábne a zase sílí. Plujeme zatím mírně rychleji než byl plán. Šestý den stále vidíme kolem sebe jen oceán. Vlny se mění od 1 metru až do 3 metrů výšky podle větru. Klukům není moc dobře a trpí mořskou nemocí. Martina tedy bere některé jejich služby v kuchyni na sebe, aby jim odlehčila.
Pátek 1.4.2016 máme upluto 620 NM. Předpokládáme, že jsou před námi poslední dva dny přeplavby k Bermudám.
Po východu slunce nacházíme na palubě mrtvé létající ryby, které ztroskotaly v noci při svém letu na mé lodi.
Ryb nikdy není tolik, abychom je mohli využít k jídlu pro celou posádku, tak dnes připravujeme lodní „krůtoknedlozelo“.
Kysané zelí z plechovky, polentový knedlík a krůtí maso od Express menu.
Předposlední den v noci vítr zesílil až k 30 uzlům a moře zhrublo. Fouká čistě zezadu, tak snadno pokračujeme k Bermudám na kousek genoy. Ráno se přidává i vydatný déšť s hromy a blesky. Přechází studená fronta.
Odpoledne 2.4.2016 v 16 hodin místního času vplouváme úzkým bójemi značeným kanálem na Bermudy do města St. George's Town, kde musíme nejdříve vyřídit celní formality. Celní úřad je v budově přímo za bójí G9 na malinkém ostrůvku Ordnance Island. Celník nám jde naproti k lodi a vše proběhne rychle v přátelské atmosféře. Úřední poplatek činí 40$ a ještě dalších 25$ za každou osobu. Celkem zde necháváme 140$.
Přeplouváme pár stovek metrů do Capt. Smokes Marina, kde je vyvázána jen jedna větší dřevěná loď s polskou posádkou. My si chytáme příď k bóji a záď vyvazujeme ke břehu. Tím je kapacita této maríny téměř vyčerpána. Cena za noc stání není příliš lidová a činí 80$.
Bermudský trojúhelník je pojem, který je opředen mnoha pověstmi či záhadami. Jeho vrcholy bývají vymezovány různě, většinou jsou za ně považovány město Miami (Florida), město San Juan (ostrov Portoriko) a město Hamilton (souostroví Bermudy).
Snad nejznámější záhadou je „let číslo 19“ z 5. prosince 1995, při kterém zmizela letka pěti amerických bombardérů, která odstartovala na běžný výcvik z Floridy. Zpět na pevninu se ale už nevrátila ani ona ani pátrající letadlo. Nikdy nebylo nalezeno jediné tělo, či část letadla a to se do pátrací akce zapojilo před 200 letadel. Nabízí se tedy otázka: „Čím mohou být záhady mizejících letadel ale i lodí způsobeny?“
Jedinou anomálií, kteoru jsme na okraji bermudského trojúhelníku pozorovali, byla značná odchylka skutečného severu od magnetického severu. Čím více jsme se přibližovali k Bermudám, magnetická odchylka se zvětšovala. V praxi to znamenalo, že nám kompas ukazoval až o 35° jiný kurz než byl náš skutečný! Protože k navigaci také používáme systém GPS, byla pro nás tato ochylka okamžitě zřejmá a na naší navigaci neměla vliv. Představoval jsem si však, že v dobách před vznikem systému GPS mohla právě tato kompasová odchylka způsobovat fatální navigační chyby…
Ani počasí v této oblasti není stálé a není vyjímkou příchod nečekaně rychlé bouře. Řádí zde i hurikány. Rovněž zde dochází ke styku velkých vodních mas o různé teplotě a salinitě, které mohou způsobit vzdušné turbulence, větší výskyt mlh apod. Je třeba si uvědomit, že touto oblastí vede poměrně hustá dopravní síť, takže k haváriím letadel či lodí dochází logicky častěji než v oblasti s nižším dopravním zatížením.
Okno do jiné časové dimenze jsme neviděli a tak se trochu zklamáni vydáváme prozkoumat Bermudy.
Další den si prohlížíme město St. George's Town. Bermudské ostrovy jsou zámořským územím Spojeného královstí a tento vliv je tu znát na první pohled. Město je čísté a upravené, působí velmi příjemně. To je dramatický rozdíl proti karibským ostrovům.
Rozdíl je to však i v cenách. Není se čemu divit, když Bermudy patří k nejbohatším zemím světa. Jedním z nejdůležitějších sektorů ekonomiky je turistický ruch (což nechápeme). Ale pro návštěvníky z USA je to z nějakého důvodu zajímavá destinace a potkáváme je tu poměrně často.
Dalším faktem je to, že na Bermudách sídlí řada bank, pojišťoven a podobných institucí. Důvod? Patří k nejatraktivnějším daňovým rájům světa. A tomu bohužel pro nás odpovídají i ceny. Jsou tak extrémní, že procházkou po městě veškeré naše zážitky tady končí, protože si prostě placený vstup na jakékoliv zajímavé místo prostě nemůžeme dovolit.
A tak se každý den procházíme a čekáme, až Martině poletí letadlo. Já se především psychicky připravuji na svou první sólovou plavbu, která mě již za pár dnů čeká…
Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.
Letní plachtění po Kykladach. První vycestování po restrikcích způsobených nákazou Covid-19. Konečně zase na lodi.
Čtrnáctidenní plavba Tyrhénským mořem z italského Salerna na ostrůvek Capri a na Sardinii a dále přes Liparské ostrovy do Messinské úžiny a pak na sever do termálů na ostrově Ischia.
Naše plavba začíná poměrně netradičně. Ještě než vyplujeme k legendární skále Fastnet, která je hlavním cílém naší výpravy, zjišťuji vážnou závadu na vantu, kterou řešíme v Corku. To ale nemění náš záměr a nakonec Fastnet obeplouváme za krásného slunného počasí. Dobrodružství však nekončí. U ostrova Hůrzy se setkáváme s velkými strmými vlnami. Aby překvapení nebylo málo, třináctý den nás z postele tahá pobřežní stráž. Pro klid na duši naši plavbu zakončíme prohlídkou jeskyně na dinghy. Nakonec klidnou plavbou doplujeme do Brestu.