Poškozený závit
Publikováno 1.7.2021
Šroub, který drží alternátor na bloku motoru, nejde dotáhnout - protáčí se. Zjišťuji, že došlo
k úplnému stržení závitu v hliníkové patce, do které je šroub zašroubován. Co s tím? Bez utažení tohoto
šroubu nenapnu klínový řemen, který pohání alternátor a pumpu chlazení motoru.
Stržený závit - jak problém vyřešit?
Patka, která drží alternátor je samostatný díl přišroubovaný k bloku motoru. To mi dalo naději, že objednám
tuto patku a vyměním ji. Pokus o objednání tohoto dílu končí nezdarem a je třeba hledat jiné řešení. První
co mne napadlo bylo použít delší šroub a zezadu patky dát matici. Bohužel pro matici zde není místo. Další
řešení by mohlo být v převrtání díry, vyříznutí většího závitu a použití odpovídajícího šroubu. Bohužel silnější
šroub neprojde otvorem v bloku alternátoru. Je nutné zachovat šroub M10. Rozhoduji se použít závitovou
vložku Helicoil.
Sada na opravu závitu
Objednávám dílenskou sadu na opravu závitů
Helicoil na tomto odkazu. Za dva dny přichází kufřík,
který obsahuje vše potřebné. Jsou v něm závitové vložky 3 délek, příslušný vrták, závitník a nástroj na zašroubování
vložky.
K sadě ještě budu potřebovat aku vrtačku, svěrák a vratidlo pro závitník. To vše mám na lodi, tak by nemělo nic
bránit práci.
Oprava závitu
Díl se strženým závitem jsem demontoval z motoru, protože v motorovém prostoru nebylo dost místa pro vrtačku.
Díl jsem upnul do svěráku a díru se strženým závitem jsem provrtal dodaným vrtákem.
Do vyvrtané díry jsem vyřezal závitníkem ze sady závit.
Do vyřezaného závitu jsem zašrouboval závitovou vložku nástrojem ze sady. Po zašroubování vložky se přiloženým
vyražečem odlomí z vložky unášecí čep.
Za chvilku bylo vše hotovo a zelená vložka z nerezové oceli slibuje kvalitnější a pevnější závit než byl ten
původní.
Vše jsem smontoval a původní šroub alternátoru jej opět pevně drží na bloku motoru.