TK - blog


Poškozený závit

Publikováno 1.7.2021

Šroub, který drží alternátor na bloku motoru, nejde dotáhnout - protáčí se. Zjišťuji, že došlo k úplnému stržení závitu v hliníkové patce, do které je šroub zašroubován. Co s tím? Bez utažení tohoto šroubu nenapnu klínový řemen, který pohání alternátor a pumpu chlazení motoru.

Stržený závit - jak problém vyřešit?

Patka, která drží alternátor je samostatný díl přišroubovaný k bloku motoru. To mi dalo naději, že objednám tuto patku a vyměním ji. Pokus o objednání tohoto dílu končí nezdarem a je třeba hledat jiné řešení. První co mne napadlo bylo použít delší šroub a zezadu patky dát matici. Bohužel pro matici zde není místo. Další řešení by mohlo být v převrtání díry, vyříznutí většího závitu a použití odpovídajícího šroubu. Bohužel silnější šroub neprojde otvorem v bloku alternátoru. Je nutné zachovat šroub M10. Rozhoduji se použít závitovou vložku Helicoil.

Sada na opravu závitu

Objednávám dílenskou sadu na opravu závitů Helicoil na tomto odkazu. Za dva dny přichází kufřík, který obsahuje vše potřebné. Jsou v něm závitové vložky 3 délek, příslušný vrták, závitník a nástroj na zašroubování vložky.

helicoil sada

K sadě ještě budu potřebovat aku vrtačku, svěrák a vratidlo pro závitník. To vše mám na lodi, tak by nemělo nic bránit práci.

Oprava závitu

Díl se strženým závitem jsem demontoval z motoru, protože v motorovém prostoru nebylo dost místa pro vrtačku. Díl jsem upnul do svěráku a díru se strženým závitem jsem provrtal dodaným vrtákem.

Do vyvrtané díry jsem vyřezal závitníkem ze sady závit.

Do vyřezaného závitu jsem zašrouboval závitovou vložku nástrojem ze sady. Po zašroubování vložky se přiloženým vyražečem odlomí z vložky unášecí čep.

Za chvilku bylo vše hotovo a zelená vložka z nerezové oceli slibuje kvalitnější a pevnější závit než byl ten původní.

Vše jsem smontoval a původní šroub alternátoru jej opět pevně drží na bloku motoru.



V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

V. Poprvé kapitánem: příprava na bouři

A je to tady. Plujete po moři a k vám se blíží bouře. Co udělat než udeří? V článku se budeme zabývat jak se na bouři za plavby předem zodpovědně připravit. (Publikováno 1.10.2020)


Nebýt líný se vyplatí: denní znaky

Nebýt líný se vyplatí: denní znaky

K dobré námořní praxi patří i používání denních znaků. Na malých či charterových lodích však často nebývají používány. V r. 2017 jsem byl vyšetřován policí a právě vyvěšení denního znaku hrálo zásadní roli. Proč? A jak se vám může nepoužití denního znaku dle COLREGU nevyplatit? (Publikováno 1.5.2020)


Trim plachet 1.díl - principy

Trim plachet 1.díl - principy

Zvláště za slabého větru, kdy chceme z lodě dostat maximum, velmi záleží na správném nastavení (trimu) plachet. V dalším textu si ukážeme jak co nejlépe využít slabý vítr k tomu aby loď plula co nejrychleji k cíli. Zaměříme se na základní fyzikální principy. (Publikováno 1.4.2022)