TK - blog

Nebýt líný se vyplatí: denní znaky

Publikováno 1.5.2020

K dobré námořní praxi patří i používání denních znaků. Na malých či charterových lodích však často nebývají používány. V r. 2017 jsem byl vyšetřován policí a právě vyvěšení denního znaku hrálo zásadní roli. Proč? A jak se vám může nepoužití denního znaku dle COLREGU nevyplatit?

Mnoho let se plavím po mořích a dle dobré námořní praxe vyvěšuji denní znaky. Jednal jsem tak i v kritické situaci, kdy se pro mne použití denního znaku stalo významným bodem mé vlastní obhajoby.

Nejdříve však trochu teorie. Jaké máme denní znaky a kdy je musíme použít?

Denní znaky pro plachetnici

Pro plachetnici prakticky potřebujeme jenom dva denní znaky, které vystavujeme dle COLREG.

  • koule - označuje plavidlo na kotvě
  • kužel - špičkou dolů označuje plachetnici používající současně plachty a strojní pohon

Denní znaky musí být vystaveny nejen od východu do západu slunce, ale i za soumraku nebo úsvitu, kdy už jsou rozsvícena světla.

Kužel špičkou dolů

denní znak kužel

Odvažuji se tvrdit, že vystavení znaku kužele špičkou dolů na plachetnici, většina skiperů ignoruje. Mnohdy je to dáno už tím, že na některých charterových lodích ve výbavě kužel prostě chybí. Přesto stále potkávám spousty lodí, které plují s vytaženou hlavní plachtou a zároveň jsou poháněny motorem. K plavbě s vytaženou hlavní plachtou za současného použití motoru vedou obvykle 3 důvody.

  • lenost - hlavní plachta se kasá pracněji než svinout genou, a co kdyby za chvíli zase fouklo?
  • úspora paliva - fouká slabě pro požadovanou rychlost, tak proč nepřidat motor a využít zbytky větru aby motor mohl běžet pomaleji.
  • snížení rozkmitu lodi - vítr prakticky není, plujeme na motor a lodí zmítají boční vlny. Vypnutá hlavní plachta s ráhnem přitaženým na střed vytvoří svojí plochou dynamickou vzduchovou brzdu a plavba se stane o něco klidnější.

Bez ohledu na důvod, v případě, že je vytažená jakákoli plachta za současného použití motoru k pohonu lodi, je povinnost plavidlo označit za dne denním znakem, tak jak to naprostá většina skiperů udělá v noci rozsvícením příslušného světla.

Koule

denní znak koule

S koulí je to o poznání lepší, myslím tím, že s použitím koule na kotvících lodích se setkávám častěji než to bylo v případě kužele. Samozřejmě někdo namítne, že v zátoce, kde je kotviště není pochyb o tom, že tam ty lodě kotví. Vyjdu-li ale z pravidel COLREG tam žádné rozlišení není. Prostě zakotvím a vyvěsím kouli, je to za minutu hotové. A i po světě jsem se setkal s odlišnými zvyky. Při pohybu v chorvatských vodách jsem na kotvících jachtách kouli prakticky neviděl. Zatímco v sousedící Itálii lodě kotvící v zátokách koule vystavovaly celkem pravidelně.

A proč to vlastně píši? Protože si myslím, že je dobré si zautomatizovat úkony jejich pravidelným vykonáváním, které stejně máme provádět a ne si hledat výmluvy pro vlastní pohodlnost proč právě teď nevidím důvod denní znak vystavit. Neboť až nastane situace v níž je vážný důvod znak vystavit, tak s největší pravděpodobností v nastalém stresu, pokud provedení úkonu nemáme zautomatizované, zapomeneme jej udělat.

Jak se mi to vyplatilo?

Je podzim roku 2017 a já s posádkou připlouvám do přístavu v Sassnitz na Rujáně. Projíždíme mezi přístavními majáky na konci vlnolamu a vplouváme do přístavního bazénu. Posádka kasá plachty a já startuji motor. Vzápětí motor selže a my se měníme v neovladatelné plavidlo, které je tlačeno větrem o síle 6 Bf ke břehu přístavu. Okamžitě rozhoduji o spuštění kotvy. Současně umisťujeme denní znak – černou kouli. VHF rádiem vysíláme zprávu SECURITE na 16. kanále, abychom upozornili na náš problém, díky kterému nouzově kotvíme v přístavním bazénu v plavební dráze. Za několik minut do přístavu vplouvá turistická loď, která nás úplně ignoruje a míří kurzem přímo na nás. Opět se snažím je VHF rádiem upozornit na náš problém, ale bez reakce. Kapitán lodi projede jen metr od naší lodi. Pro průjezd okolo nás si vybral schválně tu stranu, kde mezi naší lodí a břehem bylo výrazně méně místa, aby nás „potrestal" za naše dle jeho názoru ignorantství, že kotvíme ve vjezdu do přístavu. Jasně nám svůj názor dává najevo vztyčeným prstem. Uf, to bylo o fous. Po chvíli se mi podaří opravit motor a úspěšně přistáváme mezi vyvazovací kůly zádí k pontonu. Odcházím z lodi do kanceláře mariny. Po cestě mě zastavují dva ozbrojení policisté a ptají se, zda jsem kapitánem lodi Ocean journey. A začíná vyšetřování. Proč jsem kotvil ve vjezdu do přístavu? Kapitán pasažérské lodi uvedl v prostestu, že jsem ohrozil jejich bezpečnost. Dochází na výslech posádky. Jakmile si policisté ověří, že jsme měli vyvěšený denní znak - kouli v okamžiku, kdy jsme použili kotvu - je vyšetření u konce. Náš postup shledávají správný a s omluvou za zdržení, přátelsky odcházejí.
A to jeden z důvodů, proč se vyplatí nebýt líný. Může vás to zachránit.

Přečtěte si reportáž z plavby při které se to stalo. Proč nám selhal motor? A jak došlo k tomu, že jsme byli uvězněni ve Švédsku v marině a nemohli vyplout? Nebo vás láká návštěva britské ponorky „Tichý zabiják“ ve městě Sassnitz, kam jsme po této události zamířili zrelaxovat? Plavba a kurz kolem Dánska.



Technika plavby: Nebojte se klasické hlavní plachty

Technika plavby: Nebojte se klasické hlavní plachty

Stále ve svých posádkách setkávám s těmi, kteří z obavy před klasickou plachtou raději volí tu rolovací. V dalším textu si ukážeme, že není třeba se klasické plachty obávat a práce s ní se dá zvládnout i při sólové plavbě. Přečtěte si o výhodách hlavní plachty a podívejte se na návod, jak ji vytáhnout, zkasat či zrefovat. (Publikováno 1.7.2020)


Refujeme

Refujeme

V tomto článku si ukážeme kdy a jak refovat plachty. Pro některé začínající jachtaře je slovo refování spojeno s pocitem strachu, vítr sílí, vlny se zvětšují, pohodová plavba končí a začíná boj o život. Okamžik pro rozhodnutí o refování stále odkládají, loď se stává chvílemi neovladatelnou. Naopak, nebojme se zrefovat včas a plujme bezpečněji a komfortněji i v silnějším větru. (Publikováno 1.3.2022)


NAVTEX

NAVTEX

V článku si představíme systém Navtex (NAVigational TEleX), který je jedním z prvků globálního záchranného a bezpečnostního systému GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System). Systémem Navtex jsou jednosměrně přenášeny informace lodím na velké vzdálenosti od pobřeží, kam VHF signál přímo nedosáhne. Informace sice lze získávat i z Internetu, ale pro připojení k internetu jsme omezeni na pokrytí GSM signálem nebo musíme používat připojení přes satelitní telefon. Naproti tomu je příjem signálu Navtex bezplatný a speciální přijímač neustále přijímá vysílané informace, které máme kdykoli k dispozici. (Publikováno 1.4.2023)