Podzimní offshore v Tyrhénském moři:

2.10. - 12.10.2013

Začátkem podzimu se uskutečnila 11denní plavba z Říma Tyrhénským mořem kolem Korsiky, Sardinie a ostrova Ischia. Plavba byla zaměřena na několikadenní plutí otevřeným mořem a byla rozdělena do etap.
Zároveň se jednalo o praktický kurz ovládání lodi, včetně složení závěrečné zkoušky. Posádka se naučila samostatně řídit loď pod plachtami, základy astronavigace se sextantem, plout po větru i křižovat proti větru, důvěřovat sami sobě i na širém moři, orientovat se v námořních mapách, používat moderní navigační přístroje, vyvazovat loď bokem k jiné lodi, vyvazovat se ke kotevní bóji, přistávat zádí k molu na mooring či kotvit v silném větru.

Naše plachtění začalo nedaleko Říma v marině Nautilus.

Podívej se na film z expedice.

Obsah:

Vyplouváme z Itálie
Přeplavba z Elby na Korsiku
Korsická „kráska“Bonifacio
Offshore etapa z Bonifacia napříč Tyrhénským mořem na ostrov Ischia
Z ostrova Ischia zpět do Říma

1.10.2013 úterý - zajišťujeme technickou přípravu lodi na akci.

Loď OCEAN JOURNEY na nás čeká vyvázaná mezi ostatními loděmi. Servisní tým, tedy já a Vítek připravujeme loď k vyplutí. Především vyměňujeme kotvu Bruce 15kg za Kobru2 12kg. Kotva Bruce se v létě při kotvení na písčitém dnu porostlém travou při větru nad 22 knt neosvědčila. Proto jsem se rozhodl použít kotvu Kobra2 a jsem zvědav jak bude držet.

marina u rima

Dále myjeme palubu a dodělávám technické vychytávky, které mne napadly od poslední plavby. Večer čekáme až dorazí posádka. Ta je poměrně různorodá. Tři členové chtějí složit praktickou část kapitánských zkoušek. V posádce jsou rovněž lidé, kteří se nikdy neplavili. Všechny seznamuji s pravidly stravování na lodi, vysvětluji třídění odpadů dle vzdálenosti od pobřeží a další důležité informace, které by měli všichni vstřebat než se rozdělíme do směn.

Delphia 40 Ocean Journey

Vyplouváme z Itálie

2.10.2013 středa dopoledne, posádka je kompletní a jsme připraveni vyplout.

posadka plachetnice

V 15 hodin konečně vyplouváme. V plánu mám ostrov Giannutri, který je vzdálený 68 NM. Vyplutí nebylo jednoduché, loď byla totiž personálem mariny po mém vyvázání od srpna přesunuta na místo s nedostatečnou hloubkou a seděla kýlem v bahně řeky. Až remorkér nás postupně z bahna vytáhl.

posadka plachetnice se uci kormidlovat

Do večera plujeme ostře proti větru o síle do 14 uzlů.

netradicni dovolena

Posádka se postupně střídá za kormidlem a já je učím základy ovládání lodě.

poprve za kormidlem

poprve na lodi

V noci vítr sílí na 20 uzlů a refujeme plachty. Je jasné, že mnou osvědčená zátoka na ostrově Giannutri nyní nepůjde použít. Musíme tedy pokračovat dále až na ostrov Elba.

nocni plavba elba

Po 25 ti hodinách plavby máme za sebou 123 NM a vyhazujeme kotvu na jihu ostrova Elba, kde strávíme noc, abychom si odpočinuti a v pátek ráno vypluli na sever Korsiky.

Přeplavba z Elby na Korsiku

Po ránu nesmí chybět horký černý čaj.

plachetnici na korsiku

Ráno opouštíme Elbu a plujeme ke Korsice. Fouká ze severu.

plavba elba korsika

Vítr sílí a na zadoboční vítr do 25kn uháníme ke Korsice.

plachetnici na korsiku z italie

Posádka se střídá u kormidla dle směn. Ostatní jsou většinou s nimi na palubě, pokud neodpočívají.

aktivni dovolena na lodi

plachetnici na korsiku

Dosahujeme severního okraje Korsiky a dále ji obeplouváme ze západu, abychom našli bezpečné kotviště.

prakticky kurz na plachetnici

plavba se zkusebnim komisarem mdcr

Za tmy doplouváme na západní straně Korsiky do rozlehlé zátoky u Saint-Florent. Vítr zde v poryvech již dosahuje síly 42 kn a vlnydosahují výšky 3 m. To je na kotvení opravdu hodně a jsem zvědav na novou kotvu Kobra2 jak si s těmito podmínkami poradí. Na druhý pokus se kotva zaryla do dna tak, že jsme na ní přečkali celou noc bez problémů. Samozřejmě, že hlídku nepřetržitě za nás držel kotevní alarm.

zapadni brehy korsiky

A plujeme dále kolem západních břehů Korsiky. Jsme hnáni zadním severovýchodním větrem o síle 15-20 kn. Po 10 h plavby doplouváme do přístavu Calvi. Na mé volání VHF radiostanicí ve 21 h večer nikdo nereaguje, a tak se sami vyvazujeme na mooring zádí k molu.Jdeme si prohlédnout městečko a na večeři.

vyjimecna dovolena na lodi

V Calvi za mnou přichází jeden člen z posádky s tím, že chce opustit plavbu a vrátit se domů. Důvodem je jeho nemožnost spánku při pohybech lodi obzvlátě na kotvě. Už je extrémně unavený a stejně se mu nedaří usnout. Jeho odstoupení z posádky by se ale pro nás stalo velkou komplikací. Nakonec jsme společně nalezli řešení - odpočine si na pevnině a na loď přistoupí v dalaším přístavu v Bonifaciu.

jachting korsika

S posádkou dočasně ochuzenou o jednoho člena se blížím k Bonifaciu.

yachting korsika

Korsická „kráska“ Bonifacio

V pondělí 7.10.2013 v poledne přistáváme v Bonifaciu. Městu, které na Korsice patří k jedním z nejfotogeničtějším.

bonifacio marina

Odpoledne se vydáváme na prohlídku starobylého města postaveného na útesu. Město je ze tří stran je obklopené mořem.

bonifacio pevnost

marina bonifacio

Výhledy jsou tu opravdu fantastické.

korsika bonifacio

Městský přístav se nachází v přírodní zátoce, proto je poměrně protáhlý.

bonifacio marina

nadherne vyhledy bonifacio

Procházku nakonec natáhneme až na jižní útes s majákem.

posadka plachetnice kreta rim a zpet

Kocháme se mnoha krásnými pohledy na město a bílé útesy. Blížící se bouře útesům dodala na dramatičnosti.

bonifacio bile utesy

Večer jsme zakončili u dobré večeře na pevnině.

vecere bonifacio

nocni ulice bonifacio

Offshore etapa z Bonifacia napříč Tyrhénským mořem na ostrov Ischia

V úterý v 7 hodin ráno vyplouváme. Chceme si prohlédnout jeskyni v útesu. Dále nabíráme kurz 100 stupňů na ostrov Ischia. Čeká nás 219 NM napříč Tyrhénským mořem.

plavba tyrhenskym morem

Dva dny a dvě noci plujeme k Ischii. Stanovujeme naší polohu sextantem a porovnáváme s moderním systémem GPS.

pouziti sextantu v praxi

Posádka si tak ověřuje, že i bez GPS jde plout a navigovat.

jak urcit svou polohu pomoci sextantu

Většinu této etapy nám foukal vítr o síle do 9 uzlů a my jsme museli použít spinakerový peň ke stabilizaci tvaru geny, která se vlivem houpání lodi od vln vylévala.

plavba kolem ostrova ischia

Ve čtvrtek ráno přistáváme v přístavu Casamicciola na ostrově Ischia.

pristav ischia

Ischia je známá svými termálními lázněmi, kdy v bazéncích může teplota vody dosahovat až 40°C. Léčí se zde obtíže pohybového aparátu.

termalni ostrov ischia

Odpoledne trávíme právě koupelemi v termálních lázních. K těm nejvyhlášenějším na Ischii patří Poseidonovy zahrady, které se nám tak podařilo navštívit při naší přeplavbě z Kréty do Říma v r. 2015.

termalni lazne ischia

Z ostrova Ischia zpět do Říma

V pátek ráno opouštíme Ischii a vydáváme se zpět k Římu, kde bude naše plavba končit.

plavba na plachty

Rozfoukává se boční vítr, obloha se halí do tmavé oblačnosti a před námi vzniká tornádo. Postupuje východním směrem a tak nemusíme měnit kurz a míjíme jej pravobokem.

tornado na mori

Ze člunu pořizuji fotografie plující lodi a posádka si dává samostatně několik obratů s lodí na plachty.

ceska plachetnice

Ze začátku plavby měli někteří členové obavy právě z práce s hlavní plachtou, která je kasaná na ráhno. Nyní ji už ovládají velice dobře, ať už jde o její zkasání, refování či vytažení.

plujici plachetnice na mori

Před námi je poslední noc služeb na směny a zítra v sobotu očekáváme přistání v Nautilus marině.

jachting na vlastni lodi

Celkem jsme obepluli okruh čítající 790 NM (námořních mil) za 149 hodin čistého času plavby. Z toho 280 NM bylo za použití motoru.

Atlantikem z Lisabonu přes Biskajský záliv 5/2023

Zdokonalovací přeplavba Atlantským oceánem v jachtařsky náročnější oblasti. Vypluli jsme z Cascais nedaleko Lisabonu, obepluli jsme Portugalsko až do španělské Coruňa. Dva dny čekáme na vhodné podmínky pro plavbu přes Biskajský záliv. V noci obeplouváme ostrov Ouessant. Je to ostrov mnoha jmen: Ostrov majáků, ale také Strážní ostrov, Ostrov hrůzy, Ostrov mnoha ztroskotání. Doplouváme do Francie do maríny Roscoff. Odtud se vydáváme na blízký ostrov Île de Batz.

Irskem kolem Fastnetu do Brestu 9-10/2018

Naše plavba začíná poměrně netradičně. Ještě než vyplujeme k legendární skále Fastnet, která je hlavním cílém naší výpravy, zjišťuji vážnou závadu na vantu, kterou řešíme v Corku. To ale nemění náš záměr a nakonec Fastnet obeplouváme za krásného slunného počasí. Dobrodružství však nekončí. U ostrova Hůrzy se setkáváme s velkými strmými vlnami. Aby překvapení nebylo málo, třináctý den nás z postele tahá pobřežní stráž. Pro klid na duši naši plavbu zakončíme prohlídkou jeskyně na dinghy. Nakonec klidnou plavbou doplujeme do Brestu.

Řecké ostrovy 9-10/2012

Čtrnáctidenní plavba po řeckých ostrovech začala v Athénách a vedla Iónským mořem až na ostrovy Kitnos, Milos, Santorini (Thíra) a Ios. Byla plná relaxace, koupání, šnorchlování a zastávek na pevnině především kvůli našemu synovi a jeho prvních samostatných krůčcích, které se mu na lodi moc nedařily. Posádku tentokrát tvořila převážně ženská část, která si užila jak řecké slunce, tak i aktivní kormidlování na plachetnici. Záznam trasy si lze prohlédnout na mapě.