TK - reportáž 

Kurz pro budoucí skipery

6.9.-12.9.2021

7denní skiperský kurz zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha


Jaké to vlastně je:

Akce začíná v pondělí v 16 hodin setkáním s posádkou u lodi v Nautilus maríně. Tradičně se začne nákupem potravin na plavbu v nedalekém supermarketu. Všichni jsme se sešli v určený čas 16 hodin u lodi. Do večera jsme nakoupili zásoby a uložili do lodě.

V úterý ráno proběhlo školení o bezpečnosti, záchranných prostředcích a vysvětlení manévrů v přístavu. Před polednem jsme vypluli. Ukázali jsme si jak vyčistit senzor rychlosti zevnitř lodě a použití bilge pumpy. Předpověď neslibovala moc větru, ale věřil jsem v odpolední brízu, kdy se trochu objeví vítr ze západu. Alespoň na klidné hladině byl čas vysvětlit si práci s plachtami, jejich refování a použití spinakrového pně. Ve větru o rychlosti 7 uzlů jsme v klidu procvičili pavbu na boční vítr, dále obraty proti větru a plavbu na zadní vítr.

Na slabý zadní vítr plujeme naplánovaným směrem. Konfigurací plachat na motýla včetně použití spinakrového pně ke genoe (přední plachtě) za zdánlivého bezvětří plujeme na klidné hladině rychlostí 3,5 uzle.

Jdu pročíst aktuální zprávy na Navtexu a s hrůzou zlišťuji, že jsme před chvílí vpluli do oblasti rezervované pro armádu a jejich cvičné střelby od 6. do 9. září. Měníme kurz a prcháme mimo oblast. Den postupně přechází v noc a za tmy doplouváme před malý přeplněný přístav Santa Marinella, kde na hloubce 7m spouštíme kotvu a zůstáváme přes noc.

Ráno po snídani házím do vody malou kotvu s bójí a nacvičujeme couvání s lodí k bóji. Cílem je aby si posádka osvojila chování lodi při přechodu z plavby vpřed do couvání a získali odhad i na přesné zastavení u bóje.

Než se všichni postupně vystřídali je poledne.

Vytahujeme celé plachty a vyplouváme dále na sever.

Učíme se pracovat s náměrovým kompasem a určit zda hrozí nebezpečí kolize s jinou lodí.

Panují dny se slabým větrem a při plavbě na zadní vítr používáme ke genoe spinakrový peň. Tím naší rychlost zvyšujeme přibližně o uzel.

U Civitavecchii vidíme stát velké lodě, které zde jak se zdá stojí bez pasažérů, které jim sebralo omezení souvisejíci s Covidem.

Denní plavba se mění v noční, náš cíl je zatím daleko.

Směřujeme na ostrov Giglio, kde zakotvíme na zbytek noci v zátoce z jeho západní strany. Noc je tmavá bezměsíčná a při proplouvání zátokou teprve až podle pohupujících se světel na stěžních lodí rozpoznávám, že zde kotví hodně lodí. Dlouho vybírám bezpečné místo na zakotvení. Loďě mají mezi sebou malé rozestupy. To je dáno tím, že dno se velmi rychle svažuje do hloubky a pruh s dobrou hloubkou pro kotvení je velmi úzký.

Vítr je pořád relativně slabý 7 až 10 uzlů a tak i naše denní upluté vzdálenosti jsou proti plánu kratší. To však pro účely kurzu nevadí a dnes budeme opět trénovat plavbu na plachty v různých směrech na vítr.

Začínám vysvětlovat manévr MOB (man over board), když najednou spatřím ve vodě plavat láhev. Láhev prohlašuji za cíl k záchraně poté co zahlédnu, že ukrývá patrně nějakou zprávu na srolovaném papíru.

Po několika cvičných pokusech přesně připlout k lahvi se nakonec podaří láhev malým podběrákem vytáhnout z vody.

Opravdu v lahvi je srolovaný papír převázaný provázkem.

Rozvíjíme papír a vidíme, že text je francouzky. Pořizuji fotografii textu a Petr odesílá text manželce, která nám pomůže s překladem.

Odpoledne přichází překlad zprávy:
Motto: Napraví náhoda stav věcí???
Dobrý den, Jmenuji se Murielle, je mi 50 a bydlím na jihu Francie (Azurové pobřeží). Jsem rozvedená už několik let se svou první láskou, dala jsem přednost vzdělání svého syna a budování profesní kariéry, což mě učinilo nezávislou, nicméně na úkor partnerského života, který bych chtěla obnovit. Vášnivá, zvědavá, veselá, aktivní, milující cestování.... Láhev jsem hodila do moře v červnu 2021 na pobřeží Korsiky. Buďte shovívaví, věřím na sílu náhody... Pokud jste žena nebo muž, který nemá o návrh zájem, dejte vzkaz zpět do láhve a hoďte znovu do moře... Tisiceré díky. Kontakt...


Na večer doplouváme do maríny Cala Galera, kde přistáváme na mooring zádí k molu. Večer se všichni společně vydáváme do města Porto Ercole, kde den zakončujeme večeří a italskou zmrzlinou.

Pátek je poslední výcvikový den před zkouškami z praxe ovládání lodě. Dopoledne se nám i více rozfoukalo na 14 uzlů ale odpoledne vítr utichá a následuje plavba na motor v bočních vlnáh, které k nám dobíhají ze západu, kde fouká výrazně více. Na otevřeném moři jižně od ostrova Giannutri házíme láhev zpět do moře.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Atlantikem z Lisabonu přes Biskajský záliv 5/2023

Atlantikem z Lisabonu přes Biskajský záliv 5/2023

Zdokonalovací přeplavba Atlantským oceánem v jachtařsky náročnější oblasti. Vypluli jsme z Cascais nedaleko Lisabonu, obepluli jsme Portugalsko až do španělské Coruňa. Dva dny čekáme na vhodné podmínky pro plavbu přes Biskajský záliv. V noci obeplouváme ostrov Ouessant. Je to ostrov mnoha jmen: Ostrov majáků, ale také Strážní ostrov, Ostrov hrůzy, Ostrov mnoha ztroskotání. Doplouváme do Francie do maríny Roscoff. Odtud se vydáváme na blízký ostrov Île de Batz.


Z Lisabonu přes Biskajský záliv 3/2017

Z Lisabonu přes Biskajský záliv 3/2017

11denní zdokonalovací přeplavba v délce 930 NM z Lisabonu kolem Portugalska a dále přes bouřlivý Biskajský záliv do Brestu byla zaměřena nejen na střídání hlídek na směnách, ale i plánování trasy a plavbu v přílivových vodách. Posádku jsem vedl ve větru o síle 48 uzlů a oni tak měli možnost získat zkušenosti na moři, na které by se sami nevydali.

Přečtěte si článek , který vyšel v časopise My Boat 9/17. Pořekadlo, když se daří, tak se daří asi znáte. A tahle plavba toho byla důkazem. Nejdříve jsem dostal e-mail z mariny, že v důsledku špatného počasí došlo k poškozené mé lodě. V marině nás vyšetřovala policie a v průběhu plavby přišla žádost o odstoupení z posádky…


Öresundský most

Öresundský most

Plujeme se zblízka podívat na Öresundský most spojující Dánsko se Švédskem, konkrétně dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö a já pořizuji unikátní záběry z drona. Most je druhým největším pevným mostem na světě.