Jaké to vlastně bylo:
Obsah:
- Utržený ponton >>
- První den plavby: křest ohněm >>
- Trénink manévrů s lodí >>
- Plavba na ostrovy Sifnos a Ios >>
- Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka >>
- Trénink MOB >>
- Bezvětrné dny >>
- TOP místa při plavbě v Řecku >>
Utržený ponton
V pátek 4.10.2019 očekávám posádku na lodi v přístavu
v Rethymnu
na Krétě.
Páteční ráno začíná poměrně drsně, probouzím se náklonem lodi, který mne převalil v posteli. Vykouknu ven a vidím lodě,
jak se do nich opírá vítr. Windmetr ukazuje poryvy větru až 42 knt.
Ponton, u kterého jsem s lodí vyvázán vydává podivné zvuky. Utrhl se. V zápětí přijíždí autojeřáb, zachycuje ponton a
přitahuje ho zpět na místo. Po dvou hodinách jsou vyměněny řetězy a ponton už zase drží na svém místě.
První den plavby: křest ohněm
Ve čtyři hodiny odpoledne přichází posádka na loď. Poryvy větru až do večera cloumají lodí. Večer poryvy slábnou a my
jdeme na společnou večeři. Sobotní ráno připadlo na nákup zásob a instruktáž před vyplutím. Konečně za 10 minut
dvanáct opouštíme přístav.
Plujeme z Kréty severním kurzem na ostrov Milos. Hnáni předobočním větrem uháníme 8 uzlů vpřed. Neptun nachystal pro
posádku jak se říká křest ohněm.
Vítr sílí, náklon stoupá a vlny se zvětšují. Když jsem včera říkal, že se vařit cestou nebude, protože patrně nebude
pro koho, tak to spíše brali jako humor.
Někteří teď mají do smíchu hodně daleko. Já vidím výhodu v rychlé plavbě a za hrubé
moře jsem rád. Posádka je přeci na kurzu a já chci, aby zažili i drsné podmínky. Jako budoucí skipeři tak získají cenné zkušenosti.
Vlny už dosahují 3 metrů a postupně se blíží tma. To do vln budeme vjíždět naslepo.
Do cíle doplouváme po 107 mílích za neuvěřitelných 17 hodin a v 5 hodin ráno vypouštíme kotvu ve vnitřním zálivu ostrova
Milos.
Trénink manévrů s lodí
Neděli začínáme pozdním vstáváním a zůstáváme ve vnitřním zálivu ostrova, kde trénujeme couvání s lodí a kotvení.
Je poledne a taky hlad. Kamil s Petrem mají dnes službu v kuchyni a připravují nám všem oběd.
Po obědě procvičujeme práci s plachtami, vytahování hlavní plachty, refování a kasání na ráhno.
Také na řadu přicházejí obraty s lodí proti větru a stoupání.
Večer se přiblížil a my přistáváme v přístavu Adamas na ostrově Milos. Zde si dopřáváme k večeří místní gyros.
Plavba na ostrovy Sifnos a Ios
V pondělí nás doprovází déšť, časté změny větru a bouřky. Vypluli jsme k ostrovu Sifnos vzdálenému 30 NM (námořních mil).
Před setměním jsme zakotvili v zátoce Faros. Stále nás kropí dešťové přeháňky a kolem nás do ostrova mlátí blesky.
Probouzíme se do zamračeného rána a vyplouváme dál k východu na ostrov Ios.
Vítr máme zadní a plavba je zatím klidná. Tak si uděláme společné foto.
Procvičujeme práci se spinakrovým pněm, který použijeme k podepření přední plachty (genoy) k její stabilizaci
v zadním větru.
Odpoledne měníme kurz a z větru se pro nás stává boční. Dnešní etapa uběhla rychle a už vidíme záliv na severo západní
straně ostrova Ios, kam směřujeme.
Ještě za světla se nám podařilo přistát u městského nábřeží. Dle mapy zde má být hloubka 2,5m a dle map Navionics někde jen 1m.
Raději nejdřív vysazuji Láďu z posádky u trajektového nábřeží s dostatečnou hloubkou, aby šel na místo, kde hodláme přistát a u
břehu olovnicí změřil hloubku a zahlásil nám ji rádiem. Teprve potom, co naměřil 3 metry, couváme do mezery mezi lodě na přistání.
Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka
Středeční ráno až do oběda necháváme k individuálnímu poznávání ostrova Ios, jehož rozloha je pouhých 109 km².
Já si půjčuji skútr a jedu se projet po ostrově. Projíždím sněhobílým městem Chora,
pro které jsou typické úzké uličky, bíle omítnuté domy postavené na skalách a kostely s modrými kopulemi.
Na kopci nad městem je obecní divadlo ve stylu dávných amfiteátrů.
Město Chora a v pozadí kykladský ostrov Paros.
Dále jedu přes zelená údolí plná vinic a olivových hájů až na samý sever ostrova.
Přijíždím k místu Plakoto, kde je údajně Homérova hrobka, nicméně o tom neexistuje žádný důkaz. Mělo by to být tady na tomto kopci.
Prošel jsem betonovou stezkou až na kopec a opravdu je tu pamětní deska s vytesanou tváří Homéra, který je tvůrcem
eposu Illias a Odysseia.
Dále jedu po silnici a kochám se výhledy na pláže a pobřeží ostrova.
Zahybám na silnici v dáli vedoucí ke břehu na pláž.
A jsem na pláži, která je zcela liduprázdná. Asi není divu, tento týden se citelně ochladilo. Je po sezóně a voda už moc neláká.
Trénink MOB
Ve 12 hodin se všichni scházíme na lodi a opouštíme s lodí přístav.
Dnes nikam dál neplujeme, odpoledne je věnované procvičení práce s plachtami, plutí různými kurzy vzhledem k větru, obratům proti
větru (Re) a po větru (halza). Také znovu pocvičit refování, kasání a vytahování plachet.
Na závěr dne cvičíme manévr MOB (muž přes palubu), tentokrát i se skutečným mužem, kterého si šel vyzkoušet Roman.
Manévr děláme na plachty bez použití motoru. Další manévry si budeme procvičovat simulované, kdy muže přes palubu bude
představovat vyhozená bóje.
Na večer se vracíme na kotvu do zátoky na ostrově Ios.
Bezvětrné dny
Čtvrtek nás vítá dost bezvětrně, tak uvidíme, zda nás k
ostrovu Thíra
dostrká vánek nebo motor. V poledne už známe odpověď,
dostrkal nás motor. Chytáme kotevní bóji a dáváme si oběd. Po obědě couvám k betonovému nábřeží, aby posádka mohla vystoupit
a prohlédnout si město na kopci. Já se vracím na bóji. Večer nabírám posádku a vyplouváme na poslední etapu zpět na Krétu.
Čtvrtek a dále pátek jsou nejbídnější dny na vítr. 10 mil za Thírou chytáme větřík, dáváme plné plachty ale za dvě hodiny se
západem slunce vítr jde také spát. Ke slovu nastupuje opět motor. Po třetí hodině ranní opět chytáme vánek. Po rozbřesku
vítězí bezvětří a doplouváme na motor.
V poledne přistáváme v Rethymnu, do večera už foukat nebude. Čeká nás už jen úklid lodi a společná večeře.