TK - reportáž

Plavba a kurz kolem Kréty:

4.10.-12.10.2019

I když tato plavba byla pojata jako kurz, část posádky tvořili lidé, kteří již kapitánský průkaz mají. Potřebovali si oživit jachtařské znalosti a více potrénovat manévry. Jiní usilovali o praktickou zkoušku pro získání vlastního kapitánského průkazu C - Velitel jachty příbřežní plavby (Yachtmaster Coastal).
Plavba začala poměrně drsně a poryvy větru o síle 42 knt daly i zkušeným kapitánům pořádně zabrat. Zaměřili jsme se především na trénink manévrů s lodí (např. kotvení, práci s plachtami a spinakrovým pněm, obraty s lodí proti větru a stoupání či trénink MOB). Čas nám zbyl i na poznávání ostrova Ios.

Naše plachtění začne na Krétě v Rethymnu.

Podívej se na film z expedice.


Aktuální pozice a proplutá trasa:

  • Bod na trase
  • Komentovaný bod
  • Aktuální poloha

Jaké to vlastně bylo:

Obsah:
  • Utržený ponton >>
  • První den plavby: křest ohněm >>
  • Trénink manévrů s lodí >>
  • Plavba na ostrovy Sifnos a Ios >>
  • Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka >>
  • Trénink MOB >>
  • Bezvětrné dny >>
  • TOP místa při plavbě v Řecku >>

Utržený ponton

V pátek 4.10.2019 očekávám posádku na lodi v přístavu v Rethymnu na Krétě.

Páteční ráno začíná poměrně drsně, probouzím se náklonem lodi, který mne převalil v posteli. Vykouknu ven a vidím lodě, jak se do nich opírá vítr. Windmetr ukazuje poryvy větru až 42 knt.

Ponton, u kterého jsem s lodí vyvázán vydává podivné zvuky. Utrhl se. V zápětí přijíždí autojeřáb, zachycuje ponton a přitahuje ho zpět na místo. Po dvou hodinách jsou vyměněny řetězy a ponton už zase drží na svém místě.

První den plavby: křest ohněm

Ve čtyři hodiny odpoledne přichází posádka na loď. Poryvy větru až do večera cloumají lodí. Večer poryvy slábnou a my jdeme na společnou večeři. Sobotní ráno připadlo na nákup zásob a instruktáž před vyplutím. Konečně za 10 minut dvanáct opouštíme přístav.

Plujeme z Kréty severním kurzem na ostrov Milos. Hnáni předobočním větrem uháníme 8 uzlů vpřed. Neptun nachystal pro posádku jak se říká křest ohněm.

Vítr sílí, náklon stoupá a vlny se zvětšují. Když jsem včera říkal, že se vařit cestou nebude, protože patrně nebude pro koho, tak to spíše brali jako humor.

Někteří teď mají do smíchu hodně daleko. Já vidím výhodu v rychlé plavbě a za hrubé moře jsem rád. Posádka je přeci na kurzu a já chci, aby zažili i drsné podmínky. Jako budoucí skipeři tak získají cenné zkušenosti.

Vlny už dosahují 3 metrů a postupně se blíží tma. To do vln budeme vjíždět naslepo.

Do cíle doplouváme po 107 mílích za neuvěřitelných 17 hodin a v 5 hodin ráno vypouštíme kotvu ve vnitřním zálivu ostrova Milos.

Trénink manévrů s lodí

Neděli začínáme pozdním vstáváním a zůstáváme ve vnitřním zálivu ostrova, kde trénujeme couvání s lodí a kotvení.

Je poledne a taky hlad. Kamil s Petrem mají dnes službu v kuchyni a připravují nám všem oběd.

Po obědě procvičujeme práci s plachtami, vytahování hlavní plachty, refování a kasání na ráhno.

Také na řadu přicházejí obraty s lodí proti větru a stoupání.

Večer se přiblížil a my přistáváme v přístavu Adamas na ostrově Milos. Zde si dopřáváme k večeří místní gyros.

Plavba na ostrovy Sifnos a Ios

V pondělí nás doprovází déšť, časté změny větru a bouřky. Vypluli jsme k ostrovu Sifnos vzdálenému 30 NM (námořních mil).

Před setměním jsme zakotvili v zátoce Faros. Stále nás kropí dešťové přeháňky a kolem nás do ostrova mlátí blesky.

Probouzíme se do zamračeného rána a vyplouváme dál k východu na ostrov Ios.

Vítr máme zadní a plavba je zatím klidná. Tak si uděláme společné foto.

Procvičujeme práci se spinakrovým pněm, který použijeme k podepření přední plachty (genoy) k její stabilizaci v zadním větru.

Odpoledne měníme kurz a z větru se pro nás stává boční. Dnešní etapa uběhla rychle a už vidíme záliv na severo západní straně ostrova Ios, kam směřujeme.

Ještě za světla se nám podařilo přistát u městského nábřeží. Dle mapy zde má být hloubka 2,5m a dle map Navionics někde jen 1m. Raději nejdřív vysazuji Láďu z posádky u trajektového nábřeží s dostatečnou hloubkou, aby šel na místo, kde hodláme přistát a u břehu olovnicí změřil hloubku a zahlásil nám ji rádiem. Teprve potom, co naměřil 3 metry, couváme do mezery mezi lodě na přistání.

Severovýchodní pobřeží ostrova Ios: město Chora a Homérova hrobka

Středeční ráno až do oběda necháváme k individuálnímu poznávání ostrova Ios, jehož rozloha je pouhých 109 km².

Já si půjčuji skútr a jedu se projet po ostrově. Projíždím sněhobílým městem Chora, pro které jsou typické úzké uličky, bíle omítnuté domy postavené na skalách a kostely s modrými kopulemi.

Na kopci nad městem je obecní divadlo ve stylu dávných amfiteátrů.

Město Chora a v pozadí kykladský ostrov Paros.

Dále jedu přes zelená údolí plná vinic a olivových hájů až na samý sever ostrova. Přijíždím k místu Plakoto, kde je údajně Homérova hrobka, nicméně o tom neexistuje žádný důkaz. Mělo by to být tady na tomto kopci.

Prošel jsem betonovou stezkou až na kopec a opravdu je tu pamětní deska s vytesanou tváří Homéra, který je tvůrcem eposu Illias a Odysseia.

Dále jedu po silnici a kochám se výhledy na pláže a pobřeží ostrova.

Zahybám na silnici v dáli vedoucí ke břehu na pláž.

A jsem na pláži, která je zcela liduprázdná. Asi není divu, tento týden se citelně ochladilo. Je po sezóně a voda už moc neláká.

Trénink MOB

Ve 12 hodin se všichni scházíme na lodi a opouštíme s lodí přístav.

Dnes nikam dál neplujeme, odpoledne je věnované procvičení práce s plachtami, plutí různými kurzy vzhledem k větru, obratům proti větru (Re) a po větru (halza). Také znovu pocvičit refování, kasání a vytahování plachet.

Na závěr dne cvičíme manévr MOB (muž přes palubu), tentokrát i se skutečným mužem, kterého si šel vyzkoušet Roman.

Manévr děláme na plachty bez použití motoru. Další manévry si budeme procvičovat simulované, kdy muže přes palubu bude představovat vyhozená bóje.

Na večer se vracíme na kotvu do zátoky na ostrově Ios.

Bezvětrné dny

Čtvrtek nás vítá dost bezvětrně, tak uvidíme, zda nás k ostrovu Thíra dostrká vánek nebo motor. V poledne už známe odpověď, dostrkal nás motor. Chytáme kotevní bóji a dáváme si oběd. Po obědě couvám k betonovému nábřeží, aby posádka mohla vystoupit a prohlédnout si město na kopci. Já se vracím na bóji. Večer nabírám posádku a vyplouváme na poslední etapu zpět na Krétu.

Čtvrtek a dále pátek jsou nejbídnější dny na vítr. 10 mil za Thírou chytáme větřík, dáváme plné plachty ale za dvě hodiny se západem slunce vítr jde také spát. Ke slovu nastupuje opět motor. Po třetí hodině ranní opět chytáme vánek. Po rozbřesku vítězí bezvětří a doplouváme na motor.

V poledne přistáváme v Rethymnu, do večera už foukat nebude. Čeká nás už jen úklid lodi a společná večeře.

Zpět na začátek

Přebírání jakéhokoliv obsahu z těchto stránek bez svolení provozovatele není povoleno. Pro možnost spolupráce nás kontaktujte.



Z Athén do Říma 3/2021

Z Athén do Říma 3/2021

16denní přeplavba z Athén do Říma v délce cca 900 NM.
Z důvodů komplikaci souvisejících s vládními nařízeními ohledně pandemie COVID-19 a možné nařízené karantény je přidáno 7 dní navíc oproti původnímu plánu. To nám nakonec umožnilo v Itálii podniknout navíc několik delších zastávek u ostrovů.


Putování po Norsku 7/2010

Putování po Norsku 7/2010

Dovolenou v Norsku jsme realizovali opět na vlastní pěst, tentokrát se nám hlavním dopravním prostředkem stalo auto a navazující pěší a cyklistické etapy. Nemohli jsme vynechat ani železnici Flåmsbana, která bývá mnohými považována za nejkrásnější železnici v Evropě. Dále jsme pokračovali na kole, krásnou, 57 km dlouhou cyklistickou trasou Rallarvegen. Následoval pěší trek okolo ledovce Hardangerjokulen a jízda na kolech, tentokrát v oblasti Jotunheimen. Vyzkoušeli jsme také rybolov s místními rybáři, vystoupali na okraj stěny Trolltindan a potkali se se stádem pyžmoňů v národním parku Dovrefjell.


Plavba za vlastní individualitou 9/2023

Plavba za vlastní individualitou 9/2023

Sebe poznávací plavba s meditacemi mezi švédskými ostrovy. Na plavbě jsme pracovali s myslí, a to s její vědomou i nevědomou částí. K tomu pomáhalo moře svými vlnami a některé tak vyhnalo z jejich komfortní zóny. Pluli jsme v silném větru rychlostí 9 uzlů ale také v husté mlze, kdy jsme neviděli za příď lodě a blížící se tanker jsme jen cítili díky spálené naftě.