Kurz pro budoucí skipery na Baltu

3.10.-11.10.2023

9denní skiperský kurz v Baltickém moři zakončený praktickou zkouškou pro získání průkazu C se zastávkami na kotvě i v přístavech. Vyplujeme ze Švédska mezi tisíci ostrůvky a přistaneme v Německu. Kurz je zaměřen především prakticky, nebude však chybět ani teorie. Součástí kurzu bude i plavba v noci a plavba ve směnách.

Můžete nám posílat zprávy přimo na loď z formuláře na stránce Kontakt. Tyto zprávy si přečteme pokud technika neselže a dovolí nám se připojit k Internetu. Při plavbě dále od pobřeží není k dispozici GSM signál a proto se zprávy k nám mohou dostat teprve až se z otevřeného moře přiblížíme na dohled k pobřeží.

Jaké to vlastně je:

Dnes v pondělí 2.10.2023 pracuji na průběžné údržbě lodi před dalším vyplutím. Bylo potřeba už vyměnit zinkovou anodu v chladicím oběhu motoru, dohustit fendry, zkontrolovat motorový a převodový olej a také vyprat povlečení a prostěradla po předchozí plavbě. Zítra kolem 16 hodiny očekávám, že přijde budoucí posádka.

Úterý je protivně deštivý den. Celá posádka dorazila o něco dříve než byl plán. Loď jsem měl již připravenou, tak to nevadilo a zařadil jsem nejprve společnou saunu, kde jsme probrali věci ohledně nadcházející plavby. Po sauně jsme došli nakoupit zásoby potravin a byli jsme připraveni následující den vyplout.

Středa 4.10.2023 nás vítá suchem a slunečným dnem. Také vítr je relativně příznivý, to zde znamená, že nejde o převlásající směr větru z jižních směrů, proti kterému bychom museli jedině křižovat, abychom se dostali podél Švédska na jih potřebným směrem.

Ráno vyplouváme z Nanashamnu a směřujeme na jih. Fouká předoboční vítr 5 až 6 Bf a moře je zvlněné tak 1,5m. Na první etapu kurzu zbytečně drsné, ale Neptun to tak chtěl. Celou etapu stoupáme ostře na vítr jak to jen jde, abychom co nejvíce dodrželi požadovaný kurz. Příď lodi proráží vlny či padá do údolí mezi nimi s pořádným cáknutím vody na obě strany.

S příchodem tmy toho máme docela dost, hlavně jsme pořádně zmrzlí. Venku je 11°C v kombinaci se silným protivětrem. Před půlnocí máme za sebou 60 MN požadovaným směrem, vítr se má za pár hodin stočit přímo proti nám a přidat se má i déšť. Děláme proto obrat proti větru a plujeme dalších 15 NM k pobřeží najít kotviště, kde bychom si odpočinuli a hlavně se ohřáli v lodi u topení. V půldruhé ráno jsme zakotvili.

Ćtvrtek je opět deštivý. Po odeznění hlavního deště a rozplynutí mlhy, která do rána pohltila zátoku, v 11 hodin vyplouváme. Vítr je sice opět z počátku dne 6Bf, ale fouká nám do zádi. Síla větru stejná, ale plavba je klidná.

Větru ujížníme a plujeme s vlnami. Odpoledne již neprší a občas vykoukne slunce ale žádné teplo, je to už typicky podzimní počasí.

Zvažuji, kde udělat další zastávku. Nabývám přesvědčení, že až v Kalmaru. To bude dnes rovných 100 NM. Tedy ne tak docela dnes, ale až do zítřejšího rána. Dřívější zastávka by znamenala, že se jen tak snadno do Kalmaru nedostaneme, protože zítra odpoledne nastoupí silný protivítr.

Rychlost jsme udrželi výbornou a tak most spojující Kalamr s ostrovem Oland podplouváme zcela za tmy a v maríně Kalmar se vyvazujeme s rozbřeskem v 6 hodin ráno a jdeme spát.

Odpoledne je rozchod a volno. Plout se potřebným směrem nedá. Navtex přináší varování před bouří a na moři zuřivě fouká v nárazech až 52 uzlů. Jdu se projít na hrad Kalmar slota a pak projít kus města.

Na půl šestou se scházíme v maríně a jdeme se vyhřát do sauny. Sauny jsou velmi příjemným doplňkem zdejších marín.

Večer aktualizuji meteorologické předpovědi a dívám se na záznam barometru. Střídají se tu v rychlém sledu tlakové výše a níže, takže počasí ale především větry jsou zde proměnlivé a silné. Srovnávám více meteorologických předpovědních modelů, protože předpovědi na více jak 24 hodin dopředu se následující den rozcházejí s aktualizovanou předpovědí. Nás však čeká 170 NM do Sasnitz a to není trasa, kterou bychom mohli uplout do 24 hodin. Spíše tak za 40 hodin.

Nakonec rozhoduji o vyplutí v sobotu v 9:00. To by měl bouřlivý vítr, který však fouká pro nás z příznivého směru, začít slábnout. Začátek trasy povede kolem pobřeží od kterého bude foukat, proto zde nebudeou velké vlny. Než vyplujeme na otevřené moře bude odpoledne, kdy má vítr dále polevit. Reálná situace se opět od předpovědi lišila. Vítr moc nepolevil. Zato jsme hnali 7 až 8 uzlů.

Po dni, noci a dalším dni plavby spatřujeme zemi. Rozumějme tím Sasnitz. Ve 14 hodin už jsme vyvázáni v maríně Sasnitz. To byl teda rekordní čas plavby, místo odhadovaných 36-40 hodinách jsme upluli 170 NM za 27 hodin. A máme zde ukázku dalšího způsobu vyvázání - mezi ponton a kůly.

Pondělí je vyhrazeno tréninku práce s plachtami. Fouká slabý vítr kolem 8 uzlů a je tak čas metodicky probrat vše co se plachet týká a zkoušet si i trim ve slabém větru. Hned je vidět na rychlosti lodi jak se dá tvarem plachet ovlivnit jakou rychlost z daného větru získáme.

Postupně plujeme do vesnice Gager, kde chci večer přistát. Poslední úsek plavby se držíme v úzké plavební dráze, kde máme jistotu dostatečné hloubky. Kolem jsou totiž místa s hloubkou jen 2 metry, což by s ponorem 2,2 m mohl být problém. Bohužel jsme z plavební dráhy vyhnáni lodí, která hlídá ochrannou zónu o poloměru 500m kolem místa, kde probíhá oprava plynovodu. Předpokládal jsem, že plavební dráhou proplujeme kolem v ještě bezpečné vzdálenosti, ale kapitán hlídkové lodi byl jiného názoru. Požadoval abych točil na sever, ale po mém protestu na nedostatečnou hloubku a sdělení ponoru nás odklonil na jih a tak jsme lodě související s opravou obkroužili třemi čtvrtinami kruhu za těsného doprovodu hlídkové lodě.

Se západem slunce po 35 NM doplouváme do Gageru. Volných míst je tu hodně. Jsou zde mooringové bóje, tak si ukážeme další možnost přistávání.

Při couvání k pontonu v okamžiku, kdy bokem lodi proplouváme kolem bóje, Honza zaklesne do jejího oka hák s lanem k vyvázání přídě.

Tak jsme přistáli. Vidina večeře v restauraci ve vesnici se rozplynula poté co jsme potkali hafenmajstra a dozvěděli se, že tady žádná restaurace pro veřejnost není. Jen hotel a ten vaří výhradně pro ubytované.

Poslední den ráno odplouváme z Gageru a pokračujeme v tréniku s plachtami, couvání s lodí a manévru MOB. Do cíle to už nemáme příliš daleko, jen musím dávat pozor, abychom včas dopluli k mostu, který se otevírá jen několikrát denně. Odpoledne jseme úspěšně přistáli v Greifswaldu po celkově uplutých 396 NM.

Touto plavbou končím letošní sezónu abych na jaře příštího roku se odtud vydal za další výzvou. Plout ještě severněji až za polární kruh obdivovat severskou Norskou přírodu.

Výlet na Trollveggen 8/2017

Další zastávka na plavbě Norskem nás zavedla do městečka Andalsnes, odkud jsme se vydali autobusem po Trolí stezce Trollstigen do sedla mezi horami. Odtud jsme pěšky stoupali dalších 800 m na trase 5 km k nejvyšší evropské kolmé stěně Trollveggen.

Březnová Biskaj 3/2019

13denní plavba z francouzského Brestu přes bouřlivý Biskajský záliv a dále kolem Portugalska do Cascais. Plavba nezačíná příznivě. Silný vítr, velké vlny, chlad a neustálé zalévání vlnami u kormidla. Na Navtext přichází zpráva o vypadlých kontejnerech nedaleko naší lodi…
Na plavbě si procvičujeme navigaci se sextantem a plujeme do španělského městečka Camariños. Pokračujeme do mariny ve městě Fisterra, abychom se mohli pěšky vydat na mys Finisterre, kam pokračují mnozí poutníci po absolvování Svatojakubské cesty. Rybářská tradice se v přístavu nezapře. Navštěvujeme muzeum rybolovu, kde se nám dostává individuálního výkladu. Stádo delfínů nás doprovází na cestě španělskými vodami. Dílčím cílem trasy je opuštěný ostrov Berlenga, který je přírodní rezervací s četným výskytem mořských ptáků. Ostrov zaujme svými útesy a krásnou procházkou k pevnosti či majáku. Poslední zastávka proběhne v portugalském rybářském městečku Sesimbra. Plavba končí v marine Cascais poblíž Lisabonu.
V článku naleznete informace pro jachtaře ohledně kotvení či marin na této trase.

Zima v Jaderském moři 12/2009

Plavba na jachtě v Chorvatsku tentokrát vedla po této trase: Zadar-Dugi otok-Olib-Ugljan. Letos nás uvítalo pro tuto oblast nezvykle mrazivé počasí (-9 °C). I Štedrý den se stal skutečně štědrý a mohli jsme si zaplachtit v jugu. Vítr do 34 uzlů a vlny do 3 m nám přichystal silné zážitky.