TK - blog


Lodní WC a jak ho neucpat

Publikováno 1.2.2025

Obsluha WC na jachtě vyžaduje určitou péči a správné návyky, aby se předešlo ucpání a poškození systému. Při správné péči a obsluze by mělo WC na jachtě fungovat spolehlivě a bez problémů. Dále je několik tipů, jak správně používat WC na jachtě.

Pravidla pro používání lodního WC

  • Používejte správný typ papíru v minimálním množství. Volte rychle se rozkládající toaletní papír, který je navržen pro použití na lodi. Některé toaletní papíry mohou způsobit ucpání systému, protože se nerozpadají dostatečně rychle.
  • Zabraňte vkládání nesprávných materiálů. Na jachtě byste neměli do WC vkládat žádné materiály, jako jsou vlhčené ubrousky, hygienické vložky, pleny nebo jiné předměty, které by mohly způsobit ucpání potrubí.
  • Používejte WC správně. Vždy respektovat instrukce k použití.
  • Používejte dostatečné množství vody. Při splachování je důležité zajistit, aby došlo k dostatečnému propláchnutí odpadního potrubí v celé délce.
  • Věnujte pozornost stavu WC systému. Před použitím WC vždy zkontrolujte, zda je systém funkční, zejména zda pumpa/čerpadlo správně dodává dostatek vody na splachování a dobře nasává a vyprázdňuje mísu. Pokud systém začne vykazovat známky problémů, ihned se pusťte do jejich řešení.
  • Pravidelně vyprazdňujte fekální nádrž. Na dně se časem vytvoří hutný sediment z papírů a může zabránit vypuštění tanku. Pokud máte možnost zvolit, zda bude odpad z WC odstraňován do moře nebo do odpadní nádrže, v souladu s platnou legislativou využívejte možnost výstupu do moře. Samozřejmě nevypouštějte odpad do moře tam, kde je to zakázáno.

Jak to je s vypouštěním fekálních vod do moře?

Vypouštění fekálních vod z lodí podléhá přísným pravidlům a regulacím, které jsou stanovené mezinárodními dohodami, například úmluvou MARPOL (Mezinárodní úmluva o prevenci znečištění z lodí). Podle této úmluvy platí následující pravidla pro vypouštění fekálních vod pro komerční lodě i rekreační plavidla:

Fekální vody mohou být vypuštěny do moře, pokud je loď vzdálena minimálně 3 námořní míle (přibližně 5,5 km) od pobřeží. Při vzdálenosti více než 12 námořních mil (přibližně 22 km), mohou být fekální vody vypuštěny bez omezení, pokud to neovlivňuje oblast s vysokou ekologickou hodnotou (například národní parky nebo chráněné mořské oblasti), kde může být místními předpisy vypouštění fekálních vod zakázáno.

Například: Chorvatsko je signatářem úmluvy MARPOL, takže minimální vzdálenost pro vypouštění fekálních vod z lodí je 3 námořní míle (přibližně 5,5 km) od pobřeží, pokud loď nemá schválený čisticí systém na odpadní vody. Pokud loď disponuje systémy pro zpracování odpadních vod, může být vypuštění povoleno i blíže k pobřeží, pokud to neohrožuje místní ekosystémy. V Chorvatsku jsou rekreační lodě povinny mít zařízení na uchovávání odpadních vod (fekálních tanků), které je nutné vyčerpat na určených stanicích nebo vypouštět podle zmíněných pravidel MARPOL. V chráněných oblastech a národních parcích je důležité být obzvlášť opatrný a dodržovat místní regulace (obvykle zákaz vypouštění fekálních vod v zónách parků).

Jak lodní toaleta funguje?

Vždy je dobré rozumět principu jak věci fungují. Proto si ukážeme 2 typická zapojení. Konkrétních provedení instalace lodních toalet je celá řada. Pro pochopení principu si rozdělíme systémy na wc s fekálním tankem a na wc s přímým výstupem. Systém s fekálním tankem bývá často doplněn o trubku vedoucí z tanku k přírubě na palubě pro možnost odsávání v přístavu.

Co dělat, když se systém ucpe?

  • Vyberte vhodné místo – nejlépe tuto práci neprovádějte v marině, ale pokud to je nutné, vyberte odlehlé místo.
  • Otevřete ventil fekálního tanku, zatím nic nevyteče.
  • Na břehu napojte hadici na vodovodní přípojku. Ve člunu Přeplujte k výpusti tanku, která je obvykle mírně pod hladinou na boku lodi. Hadici zasuňte do příruby.
  • Utěsnění hadice – Zasuňte hadici co nejhlouběji, označte si její polohu, vyndejte ji a utěsněte páskou. Poté ji vraťte zpět do příruby a ujistěte se, že je dokonale utěsněná.
  • Spolupráce s posádkou – Jeden člověk ovládá kohoutek s vodou, druhý kontroluje uzavírací ventil fekálního tanku.
  • Pusťte vodu, která tlakem uvolní ucpaný obsah a vrátí ho zpět do tanku. Nezapomeňte tank včas uzavřít.
  • Po úspěšném uvolnění tanku odplujte do dostatečné vzdálenosti od pobřeží a v souladu s úmluvou MARPOL tank vypusťte.

Moje zkušenost

Elektrická WC bývají složitější na opravu a mohou být náchylná k poruchám, zejména pokud se do nich dostanou nesprávné materiály, jako jsou pecky nebo jiné tvrdé předměty, které mohou poškodit mechanizmy, jako je macerátor. Tedy do WC patří výhradně a pouze to co prošlo naším zažívacím traktem s vyjímkou velkých pecek (např. od třešní) a malé množství vhodného toaletního papíru.

U manuální WC pumpy a výstupu přepnutého do moře doporučuji si zjistit, kolik zapumpování je potřeba poté, co vyčerpáte obsah mísy, aby vše prošlo pryč i z odpadního potrubí. Dá se to zkusit vhozením kousku toaletního papíru do mísy a počítáním počtu zdvihů pístu pumpy, dokud papír neuvidíme vyjít přírubou z boku lodi. Počet zdvihů pak napsat na štítek u pumpy a požadovat po posádce, aby vždy dodržovala minimální počet proplachovacích pumpovacích zdvihů. WC se nikdy neucpalo a ani nevydává nepříjemný zápach. Pokud při plavbě v hrubém moři dojde k protlačení mořské vody do mísy, vyteče jen čistá voda.



Lodní WC a jak ho neucpat

Lodní WC a jak ho neucpat

Článek se zaměřuje na praktické rady týkající se správného používání lodního WC, které je klíčovým zařízením pro pohodlí a hygienu na palubě. Popisuje základní principy fungování lodních toalet, nejčastější chyby při jejich obsluze a jak se jim vyhnout. Dále se věnuje prevenci problémů, jako je ucpání systému, nepříjemný zápach nebo nesprávné zacházení s odpadními nádržemi. Čtenáři se dozvědí o legislativě v souvislosti s vypouštěním fekálií do moře. (Publikováno 1.2.2025)


Plavební komory

Plavební komory

Proplouvání plavebnímy komorami neboli zdymadly je často doprovázeno stresem a škodami na lodích. Je to však zbytečné a pokud se budeme řídit zavedenými pravidly, průjezd komorami se tak pro nás stane většinou bezproblémovým. Pojďme se podívat jak na to. (Publikováno 1.12.2024)


Ochrana elektroniky na lodi

Ochrana elektroniky na lodi

Neznám náročnější prostředí pro elektroniku než právě mořské prostředí. Problémy se selháváním elektroniky jsou častým jevem a dějí se v tu nejméně vhodnou chvíli. Před časem mi padly do oka produkty značky Nanoprotech, které jsou založeny na bázi nanotechnologie. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti, jak díky těmto produktům můžete mnohým problémům s elektronikou předcházet. (Publikováno 1.2.2020)