TK - blog


Stopery a jak je opravit:

Ukážeme si příklad vnitřní konstrukce stoperu (brzdy lana) a způsob jak jej rozebrat a opravit.

Jak stoper neboli brzda lana funguje

Stoper je běžnou součástí většiny plachetnic a setkáváme se s ním v hojném množství. Většina lan právě prochází stopery, které zabraňují ve své zabržděné poloze zpětnému posunu napnutého lana. Zvednutím páky stoperu se procházející lano uvolní a lze je posouvat stoperem v obou směrech. Princip stoperu je viditelný na obrázku vnitřní čási stoperu po odstranění jeho boční části. Sklopením páky ve směru zabržděno, excentrická část páky se opře a zatlačí ozubený segment do lana a tím jej zabrzdí proti případnému tahu zprava.

stoper

Proč stoper opravovat

Samozřejmě někdo namítne, že poškozený stoper jednoduše vymění za nový. To je logická cesta a já sám jsem několik stoperů na své lodi vyměnil za nové. Stopery však nejsou součástkou za zcela zanedbatelnou cenu a tak jak se mi hromadily poškozené stopery, zjistil jsem, že se jejich poškození liší a mohu tak například ze dvou odložených nefunkčních stoperů stejného typu složit jeden funkční. A nebo jednoduše nemáte náhradní stoper, a ani obchod kde jej koupit, není dosažitelný. Pak jediné řešení je zkusit stoper opravit.

V mém případě jsem dvakrát měnil stoper na následujícím obrázku, kde k jeho poškození došlo vždy tím, že se utrhla kladka přes kterou vede lano k navijáku (vinšně). Pokud si toho ten co lano navíjel nevšiml a nepřestal lano tahat, tak zdeformoval či vylomil bok stoperu. V prvním případě jsem stoper vyměnil za nový. Ve druhém případě jsem na moři náhradní stoper neměl a potřeboval jsem stoper opravit tak, že jsem ho rozebral, ve svěráku srovnal jeho bok a stoprer opět smontoval. Teprve až po půl roce jsem stoper vyměnil za nový. Abych měl na lodi náhradní stoper v zásobě, rozhodl jsem se, že nový nekoupím ale ze dvou poškozených si složím jeden funkční.

stoper

Jak stoper opravit

Dovnitř stoperu se dostaneme po odstranění dutých nýtů, které drží bočnice. Nýty je potřeba odvrtat vrtákem se zvoleným průměrem jen trochu větším než je vnější průměr nýtu.

stoper

Odvrtaný nýt je potřeba vytlačit z díry.

stoper

Pokud by se nepodařilo nýt z díry vytlačit, patrně díky korozi a ztvrdlým solím, pomůže přes ocelovou tyčku, o průměru mírně menším než má nýt, jej kladivem vyrazit.

stoper

Zde máme jednotlivé díly stoperu po jeho rozebrání.

stoper

Často jsou od lana prodřené vodicí válečky, ty lze si nařezat z plastové trubky stejného průměru.

stoper

Po zkompletování všech neopotřebených dílů stoperu (získaných z dalšího jinak poškozeného stoperu nebo po jejich vlastní výrobě) ještě připravíme dva vhodné šrouby s maticemi z nerezové oceli. Odvrtané nýty nahradíme nově šrouby. Pokud máte možnost opět stoper snýtovat, šrouby nepotřebujete.

stoper

Stoper poskládáme a nakonec položíme druhý bok a sešroubujeme (snýtujeme).

stoper

Přečnívající dříky šroubů odřízneme.

stoper

Záložní stoper je hotov.



Weather routing ručně

Weather routing ručně

V tomto článku si ukážeme jak optimálně plánovat trasu plavby vzhledem ke známé předpovědi počasí bez použití placeného software, tedy jak říkám - ručně. Proto si zde nebudeme představovat weather routingové programy, které využívají závodní posádky, ale seznámíme se s principy optimalizace plavby, abychom je pochopili. Tato znalost pak pomůže v plánování trasy plavby i bez drahých programů. (Publikováno 1.2.2022)


Technika plavby: Nebojte se klasické hlavní plachty

Technika plavby: Nebojte se klasické hlavní plachty

Stále ve svých posádkách setkávám s těmi, kteří z obavy před klasickou plachtou raději volí tu rolovací. V dalším textu si ukážeme, že není třeba se klasické plachty obávat a práce s ní se dá zvládnout i při sólové plavbě. Přečtěte si o výhodách hlavní plachty a podívejte se na návod, jak ji vytáhnout, zkasat či zrefovat. (Publikováno 1.7.2020)


Vyvázání a odplutí z mooringu

Vyvázání a odplutí z mooringu

Když zavzpomínám na své jachtařské začátky silně ovlivněné chováním personálu v Chorvatských marínách, byl jsem přesvědčen, že vyvázání na mooring spočívá v jeho co nejrychlejším zachycení hákem a rychlým uvázáním na příď při současném uvázání zádě na břeh při již vypnutém motoru. Dále si ukážeme, že je to vše úplně jinak a lze to provést v klidu, dokonce sólově bez posádky a moderních vymožeností jako je bow thruster. (Publikováno 1.10.2021)