Kdo z vás už plul na plachetnici, tak ví, že vařit na lodi dobře,chutně a rychle není sranda. A to, ať už váš pobyt na moři doprovází mořská nemoc či „jen“ neznalost kuchařského umění. (Publikováno 1.2.2017)
Publikováno 1.10.2024
Ukážeme si jak bezpečně sólově, ale i s posádkou, pomocí springu přistát bokem k molu i když od břehu fouká silný vítr, aniž by jste potřebovali bow thruster. A i v případě, že bow thruster (příďový příčný pohon) máte, nikdy nevíte, kdy selže nebo jeho síla nebude stačit na přetlačení silného větru. Proto je dobré umět s lodí manévrovat jen s pomocí hlavního motoru, kormidla a lana.
Chystám se přistát bokem ke břehu, ale vítr od břehu je natolik silný, že obvyklý způsob najetí bokem ke břehu je těžko proveditelný protože nestačim z lodi bezpečně vyskočit na břeh se dvěma lany a ta uvázat dříve, než vítr loď příliš odtlačí od břehu. V silném větru se ani s posádkou nemusí přistání podařit, když vítr snáší loď od břehu tak rychle, že posádka nestihne včas uvázat lana. Problém má relativně snadné řešení.
Ke břehu budu couvat, je to výhodné vzhledem ke skutečnosti, že loď je při couvání proti větru snadněji ovladatelná a dobře drží stopu. Připravím si z prostředního vazáku lano, které vedu vně boku lodi na záď, kde jej mám připravené tak, abych s ním mohl buď sami či určený člen posádky vyskočit na břeh. S lodí se začnu na zpětný chod přibližovat k pacholeti, které bude nakonec manévru za zádí lodi. Nacouvám těsně na dotyk se břehem, záď chráněna záďovým fendrem, vyřadím, vyskočím s lanem, které rychle a pevně uváži na pachole. Vrátím se do lodi a zařadím vpřed. Stočím kormidlo, tak jako bych chtěl zatáčet ke břehu bokem ze kterého vede uvázané lano. Podle síly větru přidám otáčky motoru. Na napnutém laně se loď začne stáčet a přibližovat bokem ke břehu.
Až se loď dostatečně opře o molo, nechám zařazený dopředný chod. Loď je tak stále tlačena proti síle větru ke břehu a já mohu vystoupit s příďovým lanem na břeh a uvázat jej. Následně ještě uvážu záďové lano a příďový spring. Po dokončení vyvázání lodi zastavím motor.
Důležitá je vždy praxe, aby jste si byli manévrem jistí i v podmínkách silného větru, je potřeba, manévr mít předem vyzkoušený. Proto doporučuji bočně přistávat uvedeným způsobem vždy, když vítr fouká od břehu (mola) i v případech, kdy by jste to zvládli i jinak. Jedině pravidelným používáním manévrů získáte potřebnou jistotu. Důležitá je příprava vedení lana kolem boku lodi tak, aby se lano nezaseklo pod fendr a neutrhli jste si tak fendr či reeling, ke kterému bývají často fendry vázány. Lano také lze vést místo ze středového vazáku z vazáku záďového ale vzniklá síla na přisazení lodi ke břehu bude menši. V silnějším větru nemusí být vedení lana ze zádi lodi dostatečně účinné řešení.
Pokud se pro odplutí rozfouká naopak ke břehu podívejte se na odplouvání bokem od mola.
Kdo z vás už plul na plachetnici, tak ví, že vařit na lodi dobře,chutně a rychle není sranda. A to, ať už váš pobyt na moři doprovází mořská nemoc či „jen“ neznalost kuchařského umění. (Publikováno 1.2.2017)
Neznám náročnější prostředí pro elektroniku než právě mořské prostředí. Problémy se selháváním elektroniky jsou častým jevem a dějí se v tu nejméně vhodnou chvíli. Před časem mi padly do oka produkty značky Nanoprotech, které jsou založeny na bázi nanotechnologie. V článku se s vámi podělím o své zkušenosti, jak díky těmto produktům můžete mnohým problémům s elektronikou předcházet. (Publikováno 1.2.2020)
Nejste žádný fotograf profesionál, přesto byste ale rád/a měl/a z dovolené u moře hezké fotky. Slaná voda se pro váš přístroj může stát ale konečnou. Jaký si tedy pořídit fotoaparát, abyste mohl/a fotit i pod vodou? (Publikováno 1.8.2019)